Vraag

Beste reactie op seksuele intimidatie

  • 10 May 2018
  • 4 reacties
  • 263 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi, er zit een jongen in mijn klas en hij raakt me soms ongewenst aan. Hij ging al een paar keer heel dicht op me staan in een rij: hij stond dan met zijn ding tegen mijn kont aan en ik kon geen kant op. Hier voelde ik me erg ongemakkelijk en ik probeerde me vast te houden aan het idee dat het telkens perongelijk gebeurde dus ik heb er niks van gezegd. Maar afgelopen dinsdag tijdens gymles ging hij een stapje verder. We moesten ringzwaaien en hij zat in mijn groepje. Hij zat de hele tijd helemaal tegen me aan en ik schoof telkens verder weg maar dit kon uiteindelijk niet meer. Hij ging toen met zijn hand onder mijn been en ik wist niet wat ik moest doen. Ik raakte helemaal in paniek maar ben wel blijven zitten. Hij sloeg zijn beurt over om te ringzwaaien toen hij met zijn hand onder mijn been zat. Ik voelde me zo slecht en ik kon elk moment in tranen uitbarsten. Daarna moest ik weer en toen ik terug ging zitten deed hij zijn hand echt op mijn kont. Ik paniekte nog meer en hij moet dit sowieso gemerkt hebben. Maar ik durfde er niks van te zeggen omdat ik in paniek was en er zaten ook klasgenoten dicht langs me en die hadden me dan kunnen horen. Ik vroeg me af of iemand tips had over hoe ik de volgende keer het beste kan reageren, want ik wil echt niet dat hij nog verder gaat.

4 reacties

Ik hoop dat iemand advies voor me heeft
Hey!

Om te beginnen vind ik het echt heel klote voor je dat dit gebeurd! Hij hoort gewoon van je af te blijven.
Het is mij ook gebeurd dat een jongen uit mijn klas me aanraakte terwijl ik dat niet wilde, alleen dacht ik in het begin dat het echt tussen mijn oren zat...
Omdat ik niet zo goed wist wat ik moest doen heb ik maar een vriendin in vertrouwen genomen, haar verteld dat hij aan me zit (of in ieder geval) dat ik dat gevoel had.
De week nadat ik haar verteld heb dat hij aan me zat is ze subtiel gaan kijken tijdens lessen en gewoon als hij bij me in de buurt was. Daar kwam uit dat hij wel degelijk aan me zat op een manier die gewoon echt niet kon! Ik voelde me er ook bijna gebruikt door. Mijn vriendin en ik zijn na schooltijd samen naar hem toegelopen en hebben hem gevraagd of hij doorhad wat hij deed en of hij wilde stoppen. Waarop hij hele ongepaste opmerkingen maakte die me tot vandaag nog zijn bijgebleven. Toen het bleek dat hij niet zomaar zou stoppen en dus doodleuk door ging met alles heb ik het mijn hele vriendengroep verteld. Al mijn vrienden vonden natuurlijk dat ik gelijk had en zijn naar hem toe gegaan om te zeggen dat wat hij doet gewoonweg niet kan.
Na een week of 2 wist de hele klas ervan en is hij gestopt..

Het is natuurlijk ontzettend moeilijk om er zelf iets van te zeggen tegen zo'n jongen, maar ik zou echt iets tegen een vriendin zeggen! Samen sta je namelijk echt altijd sterker!

Ik hoop dat je hier iets aan hebt

Groetjes 🙂
Hoi!

Die jongen mag dat helemaal niet doen. Jouw lichaam is van jou, niemand hoort jou ongewenst aan te raken.

Je kan op hem afstappen, en eens heel duidelijk zeggen dat je wilt dat hij ermee ophoudt. Zoals @InsecureGirl zegt, kan je een vriend(in) meenemen. Misschien komt die jongen tot het besef dat zijn gedrag onaanvaardbaar is, en houdt hij ermee op.

Ik zou niet wachten tot een volgende aanraking om hier iets over te zeggen. Als hij je aanraakt, raak je in paniek, en is de kans groot dat je hem niet tegen durft te houden, wat heel begrijpelijk is. De aanrakingen voorkomen lijkt me beter hier.

Je kan, eventueel nadat je hem zelf hebt aangesproken, naar je mentor gaan. Die jongen moet aangesproken worden op zijn onaanvaardbaar gedrag, zodat hij ermee stopt. Als hij hier nu niet op aangesproken wordt, kan het dat zijn besef van grenzen vervalt, en dat hij jou, en misschien ook anderen, blijft lastigvallen.

Groetjes
x
Ik sluit mij hierover aan bij de rest:
Een vriend(in) erover vertellen kan helpen, maar het lijkt mij ook verstandig om de docenten in te lichten.
Deze kunnen hier gepaste maatregelen bij nemen.

Reageer