Vraag

Zal ik naar havo gaan of op het vwo blijven, en wat is het verschil tussen havo en vwo?

  • 19 February 2019
  • 3 reacties
  • 3258 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
hee,

ik ben 14 jaar en zit op het vwo in het 2de jaar. Ik zit eraan te denken om de overstap naar havo te maken, omdat het voor mij echt heel erg moeilijk is, en ik er veel te veel tijd insteek. Hierdoor heb ik bijna nooit tijd om iets leuks te doen met vriendinnen, of gewoon even niks te doen, want ik zit echt bijna elke dag uren lang aan leer en huiswerk. Nu sta ik er qua cijfers ook niet heel erg goed voor. Gemiddeld sta ik een 6.1 en ik sta voor 4 vakken onvoldoende met 1.4 tekort. In principe kan ik die 4 vakken ophalen en overgaan naar 3 vwo. Maar ik weet niet of ik dat wel wil, want ik wil ook wel een normaal leven, en ik weet ook niet eens of ik (als ik vwo haal) na mijn examenjaar naar de universiteit wil. Op de basisschool had ik in groep 7 tl/havo advies, maar na hard werken had ik in groep 8 havo/vwo advies. Mijn juf heeft tegen mij gezegd dat ik het beste naar havo/vwo kon gaan, maar ik wou heel graag vwo proberen. Ik weet echt niet wat ik zou moeten doen. In de brugklas ben ik overgegaan, maar ook niet heel ruim overgegaan. Ik ging over met een 6.5 en alles gemiddeld een voldoende. Stel dat ik dit jaar overga naar vwo 3, dan ga ik met hak over de sloot misschien net over. Hoe zou dat dan gaan van vwo 3 naar vwo 4? Ik denk dat ik uiteindelijk toch wel naar de havo ga, tenzij ik keihard werk en geen normaal leven heb. Ik weet het even niet meer dus daarom vraag ik jullie hulp. En ik heb nog wel een vraag. Als ik naar de havo ga, merk je dan heel veel verschil of is het gewoon bijna hetzelfde.

groetjes

3 reacties

Ik doe zelf Vwo en zit in de eerste (niet dat ik dan niks weet hoor!)
Als je Vwo doet heb je later meer keuze aan banen en wordt je ook sneller aangenomen door je diploma en kan je eigenlijk alles bereiken als je er hard voor werkt.
Als je naar de havo gaat betekent het niet dat je gelijk veel minder huiswerk hebt want daar moet je ook gewoon hard werken.
Maar als het echt niet gaat en je ook je best doet dan zou ik het met je mentor en ouders bespreken.
Maar als het zo is dat je wel kan maar je niet je best wilt doen, moet je gewoon doorgaan. (Natuurlijk denk ik dat nie hoor 😂)

Ik denk dat als je naar de havo gaat dat je het niet meteen zou merken maar bij vwo is het tempo hoger, je krijgt meer informatie en er wordt meer van je verwacht.
Ik denk dat je erg je best doet en het zou voorstellen aan je ouders en zelf bedenken of dat is wat je wil en dan naar je mentor te gaan.

Groetjes! xx
Ik zit nu in 3vwo maar ook met 5 onvoldoendes en ben vorig jaar net overgegaan en in de bespreekzone. Ik stond er ongeveer net zo slecht voor als jij en sta nu nog slechter. Waarschijnlijk ga jij ook net als mij in 3Vwo heel slecht staan. En ik mag nu alleen naar havo als ik in de bespreekzone zit dus dat wordt zelfs spannend. Als ik jou was zou ik toch naar havo gaan om te vermijden dat je later blijft zitten zoals mij waarschijnlijk dit jaar.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en kan je antwoorden als je het hebt gelezen.
Hey,

ik zit zelf momenteel in havo 4 en startte in een havo/vwo klas. Als ik jou verhaal zo hoor zal ik havo aanraden, want het belangrijkste is dat jij gelukkig bent en dat lukt je niet door je volledig op school te focussen, maar daar zijn natuurlijk ook weer uitzonderingen in.

De keuze waarvoor je nu voor staat is tussen havo of vwo, deze keuze heeft geen haast zolang je in de onderbouw zit. Wanneer je in de bovenbouw zit is het moeilijker om van niveau te veranderen. Het kan natuurlijk wel, maar dit gaat je dan in bijna alle gevallen en extra jaar kosten.

Je kan met havo altijd nog naar een universiteit, wanneer je later besluit dat je hier toch naar toe wilt. Je moet dan alleen eerst hbo gaan doen. Maar daar gaat het niet om, het belangrijkste is is dat je iets doet wat je leuk vind en jou gelukkig maakt.

Als je nu al redelijk wat tekorten hebt is de kans groot dat je vwo 4 niet gaat halen. In de 4e wordt het opeens een stuk moeilijker en blijft gemiddeld 40 % zitten. Ik zou dus aanreden om je keuze daarvoor te maken.

Ik zeg nu niet dat je perse havo moet gaan doen, want als je echt wilt ga je vwo zeker wel halen. Als ik jou was zou ik met de counselor op school gaan praten, die regelt de wisselingen tussen niveaus en heeft er dus veel ervaring mee. Ik denk dat hij/zij je goed kan helpen met het maken van je keuze.


Groetjes,

Reageer