Vraag

Wiskunde A of B?

  • 25 March 2021
  • 8 reacties
  • 418 Bekeken

Badge

Hoi, 

ik moet binnenkort de keuze maken tussen wiskunde A en B. Nu sta ik afgerond een 8 en kan ik volgens de school regeltjes wiskunde B wel aan! Maar ik heb het gevoel dat A toch iets meer bij me past. Ik kies (VWO) N&G met natuurkunde en veel docenten denken dat ik wiskunde B wel kan en raden het aan omdat het een goeie combinatie is met natuurkunde! Ik heb alleen zulke erge twijfels want ik wil mezelf niet helemaal vol proppen met werk. Zeggen jullie dat als je het kan je de kans moet pakken om wiskunde B te doen of zeggen jullie dat je beter wiskunde A moet doen als je denkt dat dat beter bij je past? (Tevens makkelijker voor mij). Mega bedankt voor het reageren! 
groetjesssss


8 reacties

Reputatie 2
Badge +2

Ik ken je zelf niet, maar als A beter bij je past moet je die vooral gaan doen

Hey daar!

Het verschil tussen wiskunde A en B is dat A makkelijker te begrijpen is. Bij wiskunde A wordt meer gebruik gemaakt van verhaaltjessommen zoals ze dat noemen.

Dat is het belangrijkste verschil!

Groetjes!

Heey Sunpower45,

Dat is een lastige keuze he? Ik heb zelf ook veel getwijfeld. Ik zou je aanraden om echt te doen wat jij zelf wilt, docenten kunnen hun mening hebben, maar jij bent uiteindelijk degene die het moet doen. Wiskunde B sluit mooi aan bij natuurkunde, maar met wiskunde A kom je er ook prima.

Ik zeg altijd, wiskunde A is op de eigen manier moeilijk. Het is niet dat het alleen maar makkelijk is. En het zijn ook echt niet alleen maar verhaaltjessommen, dat denken veel mensen, maar het is ook gewoon wiskunde.. (formules, breuken, etc)

Mijn advies zou zijn om dit met je mentor en decaan te bespreken. Een decaan is hier speciaal voor en kan jou hierin goed helpen.

Wij kunnen wel zeggen je moet x of y kiezen, maar wij kennen jou niet. Een keuze is niet alleen A of B, maar ook hoe je leert en hoeveel je er zelf in wilt stoppen.

Je kunt ook niet perse een verkeerde keuze maken. Soms had je beter een andere keuze kunnen maken, maar daarvan kun je juist weer leren.

Veel succes met je keuze!

Groetjes,
Simply Me

Ik ben het op zich wel met je docenten eens. Wiskunde B sluit beter aan bij N&G.

Wiskunde B is met name geschikt voor jou als je denkt aan een vervolgstudie in de bètarichting. Dat kan bijvoorbeeld geneeskunde zijn of scheikunde. Met wiskunde B in je profiel ben je sowieso minder beperkt in je studiekeuze dan met wiskunde A.

Bron: Wismon.nl - wat is het verschil tussen wiskunde a en b

 

Wiskunde B is dus over het algemeen de veiligere optie. Het grootste verschil is volgens mij dat wiskunde A redelijk analytisch en statistisch is en wiskunde B vooral algebraïsch en meetkundig. Ik zou de keuze laten afhangen van je plan voor na de middelbare school. Als je daar nog over twijfelt zou ik persoonlijk het zekere voor het onzekere nemen en wiskunde B kiezen, dan zit je sws goed.

Heey,

Je kunt ook, stel je kiest voor wiskunde A, er zelf een uitdaging van maken. Bijvoorbeeld ik wil een minimaal een 7,5 halen of ik maak extra sommen. Het maakt niet zoveel uit wat je kiest, als je er zelf tevreden mee bent en er voldoende uitdaging in zit. Je kunt het er zelf een beetje van maken wat je wil, dat is niet alleen afhankelijk van wiskunde A of B of de docent.

Groetjes,
Simply Me

Reputatie 1
Badge

Wiskunde A is iets compleet anders dan Wiskunde B!

Wiskunde A is Statistieken: hypotetisch  gewouwel over kansberekenen. Vaak gekozen als je de politiek, handel & economie of bestuursfunctie kant op wil.

Wiskunde B  VWO is pittig; Goniometrie en periodieke bewegjngen. The-Real-Stuff dus.

Je kiest al Natuurkjnde, dus ik zou mooi exact houden en Wi-B kiezen.

Dan heb je weinig aan Wiskunde A; als je dat kies, heb je een flubber pakket met vakken die niet op elkaar afgestemd zijn.

 

Reputatie 2
Badge +2

Hoi,

Ten eerste: je moet natuurlijk altijd doen wat je zelf wilt, kijk anders even naar wat je voor opleiding wil doen en dan kun je aan je docent wiskunde vragen wat er bij die studie past.

 

Ik ga ervan uit dat je N&G kiest?

Anders heb je deze keuze namelijk niet. 

Groetjes Myrthe2006

Hoi, 

ik moet binnenkort de keuze maken tussen wiskunde A en B. Nu sta ik afgerond een 8 en kan ik volgens de school regeltjes wiskunde B wel aan! Maar ik heb het gevoel dat A toch iets meer bij me past. Ik kies (VWO) N&G met natuurkunde en veel docenten denken dat ik wiskunde B wel kan en raden het aan omdat het een goeie combinatie is met natuurkunde! Ik heb alleen zulke erge twijfels want ik wil mezelf niet helemaal vol proppen met werk. Zeggen jullie dat als je het kan je de kans moet pakken om wiskunde B te doen of zeggen jullie dat je beter wiskunde A moet doen als je denkt dat dat beter bij je past? (Tevens makkelijker voor mij). Mega bedankt voor het reageren! 
groetjesssss

Ik begrijp heel goed waar je mee zit. Zelf twijfelde ik ook en ik ben (op havo wel) toch voor wiskunde B gegaan. Ik stond in de 3e klas een 8 maar sta nu een 3,4 voor mijn examens en zit in 5 havo. Zelf vind ik het erg lastig en ik heb het nog nooit met natuurkunde nodig gehad. Ik heb zelf niks in natuurkunde wat te combineren is met wiskunde B. Als jij denkt dat A beter bij je past zou ik zeker voor A gaan. WiskundeB zou ik alleen doen als je dat echt heeeel graag wil en wiskunde je lievelings vak is en je enorm veel inzicht hebt.

 

succes met je keuze!

Reageer