waarom kan ik geen rijtjes van Grieks leren?


Badge +1
  • Weet de weg
  • 44 reacties

hallo,

ik zit in VWO 1.

en heb Latijn en Grieks.

en dat is lastig;

  • Latijn:
    • gaat best wel goed, sta een dikke voldoende
  • Grieks
    • integendeel, daar sta ik een onvoldoende voor
    • maar ik heb zo een hekel aan rijtjes leren, 
    • ik kan dat namelijk écht niet
    • ik ben d’r zo slecht in,
    • heeft iemand tips om effectief rijtjes te leren?
      • ik snap meestal niet hoe dat je ze moet leren
        • ik spreek de woorden dan maar gewoon uit, dek het rijtje af , spreek ze weer uit, en kijk of ik het goed heb
    • want ik wil graag weer een voldoende
    • (het gaat over rijtjes lidwoorden en uitgangen)

voor degenen die willen weten welke methode ik gebruik:

  • PALLAS Griekse taal en cultuur
  • lesboek deel 1
  • 4e druk
  • pagina: 27-28

 

bedankt alvast voor jullie tips :smiley:


11 reacties

Misschien bijless vragen van mensen van school of naar docenten toe gaan dat je het moeilijk vind om ze te leren etc. Ik heb vorig jaar mijn diploma gehaald met maar net de hakken over de sloot. Ik heb vaak bij geschiedenis problemen gehad maar ik heb daar toen hulp naar gevraagd en extra uitleg gekregen hoe ik moest leren en het hielp echt!

Hey jxx

 

Wat mij erg hielp, was schriftelijk studeren. Door de Griekse woorden opnieuw en opnieuw te noteren, bleven ze beter in mijn geheugen zitten. Ook had ik op die manier de schrijfwijze beter te pakken. 

 

Gr. Kenshin

Reputatie 4
Badge +3

Dat is onhandig, zou je niet WRTS kunnen proberen ofzo? Of je ouders vragen je te overhoren? 

Reputatie 2
Badge +1

Heeyy

Ik heb daar zelf ook problemen mee, al moet ik zeggen dat ik het meer heb bij de woordjes. Ik denk dat dat eraan ligt dat wij er in de klas ook echt dingen aan doen. We kregen een tijd geleden een envelop met daarin heel veel kaartjes (ook overbodige) die we in de juiste rijtjes en volgorde moesten leggen. Als je dacht dat het goed was kwam de docente kijken of het klopte, en gaf aan welk rijtje niet klopte. Door zo door te gaan blijft dat al een stuk beter in je geheugen zitten. Daarnaast herhaalt mij docente het heel vaak in de lessen. Komt soms een beetje irritant over, maar helpt wel echt. Ook probeer ik zo veel mogelijk ezelsbruggetjes te verzinnen, al is dat bij die rijtjes wel erg lastig.

 

Greetzzz Daniëlle 

Hey Jxx,

 

Toen ik in de brugklas de Griekse uitgangen  moest leren, had ik daar ook moeite mee. Wat mij hielp is veel schrijven en uitspreken. Ook hielp het mij om de rijtjes als een liedje in mijn hoofd af te spelen. Misschien ken je dat wel van Latijn: ‘Latijn is stampen’; 

Als het na alle tips nog steeds niet lukt om de rijtjes te leren, zou ik even aan je docent vragen of zij misschien nog tips heeft.

 

Groetjes JAB

Badge +1

dat doe ik allebei al.

 

 

hmm, herhalen doen ze bij mij niet vaak.

ezelsbruggetjes probeer ik ook wel, maar dat is idd heel lastig

 

 

latijn is stampen? Zekers.

Als het na alle tips nog steeds niet lukt om de rijtjes te leren, zou ik even aan je docent vragen of zij misschien nog tips heeft.

hmm, goede tips, dank je wel

 

onnodige quotes verwijderd

Hoi
 

Ik gebruik ook Pallas!! Wat leuk! Bij welk hoofdstuk zit je nu?? 
 

Ik zal eerlijk zijn: ik heb in m'n eerste jaar Grieks niet zo veel gedaan 😬. Nu heb ik voor het 2e jaar Grieks (zit in de 3e) en ben erachter gekomen dat ik toch maar eens iets moet doen.
 

Woordjes leren doe ik voor Latijn en Grieks hetzelfde. Ik schrijf alle woordjes onder elkaar op in mijn schrift en verdeel ze in groepjes van ongeveer 7-8. Dan oefen ik het eerste groepje tot ik het goed ken. Dan wacht ik even en leer het 2e groepje, en daarna het 1e groepje weer. Dan doe ik het 3e groepje, en daarna de eerste 2 groepjes en zo verder. Als ik ze allemaal geleerd heb, schrijf ik de betekenis van alle woordjes achter de Griekse/Latijnse woorden. De woorden die ik niet meer weet, schrijf ik ergens anders in mijn schrift. Die leer ik dan weer op dezelfde manier. Ik kijk eigenlijk pas weer naar de woordjes die ik in één keer wist op het moment dat ik alle woordjes nog één keer door neem.

 

 

Rijtjes leer ik niet echt. Ik weet na een tijdje wel:

-o

-s

-t

-mus

-tis

-nt

 

Of:

-i

-isti

-it

-imus

-istis

-erunt
 

Of:

-εις

-ει(ν)

-ομεν

-ετε

-ουσιν

 

De rijtjes van het Griekse zelfstandig naamwoord ken ik ongeveer half. Bij vertalen gaat het er namelijk vooral om of je die uitgangen kunt herkennen, en aangezien ik best aardig kan vertalen, lukt dat mij ook wel. Ik weet bijvoorbeeld dat het Griekse accusatief eindigt op een -ν.

 

Ik heb die rijtjes van de uitgangen dus eigenlijk niet zo heel erg nodig, maar ik snap dat andere daar misschien wel wat aan hebben. Ik heb in de 1e in één middag alle rijtjes van het Latijnse zelfstandig naamwoord moeten leren, en na een tijdje “FEMINA, FEMINAE, FEMINAE, FEMINAM, FEMINA… FEMINAE, FEMINARUM, FEMINIS, FEMINAS, FEMINIS.” ik m'n hoofd op zeggen, zat het er wel in. Als ik dit rijtje zou willen opschrijven, zeg ik het in mijn hoofd altijd in een bepaalde ritme. Net als “-o, -s, -t… -mus, -tis, -nt” (het ritme van het filmpje van @JustABoy).

 

Ik ben best een muzikaal persoon (als in, ik probeer overal een ritme in te vinden). Zo werkt het bij mij dus denk ik ook met rijtjes leren. Als ik het rijtje lang genoeg in hetzelfde ritme voorlees, komt het er bij mij wel in. Het is eigenlijk hetzelfde als een songtekst leren.

 

Maar zoals je vast al duizenden keren hebt gehoord, moet je je eigen methode vinden die het best voor jou werkt. In mijn klas is een meisje gestopt met Grieks en Latijn, omdat het haar ook echt niet lukte om de woordjes en de rijtjes in haar hoofd te krijgen. Ik wil je echt niet ontmoedigen ofzo hoor 😂😂, maar als het niet lukt, moet je misschien de manier gebruiken die voor jou het fijnst is en moet je heel erg doorzetten.

 

Ik hoop echt dat je een manier, doe voor jou werkt, vindt!! Συγγες!! (Haha snap je hem? Succes? Nee, geen goede grap? Ok, sorry 😂) 

 

Omega

Badge +1

hey @Omega 

ik zit nu bij hoofdstuk 4 (wij beginnen halverwege het schooljaar met Grieks)

Reputatie 1
Badge +1

Onnodige quotes verwijderd door Kindertelefoon

Hey, gewoon een vraagje. Heb je SPQR? En Argo? Daar zitten de rijtjes in van Femina enzo. Vaak is het rosa of puella.

@Sander.nmkj Voor Grieks heb ik Pallas en voor Latijn heb ik SPQR :)

Badge +1

hey, voor latijn heb ik nu Disco

 

Reageer