Vraag

vrienden of toekomst?

  • 27 June 2019
  • 3 reacties
  • 107 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hey, ik ben vrij nieuw op dit forum en doe regelmatig mijn best om mensen te helpen.

Maar nu heb ik zelf ook een vraag!
Want ik zit momenteel in een dillemm. Ik zelf kom er niet uit. Hier komt het.

Ik zit momenteel op een gymnasium, maar het gaat niet zo goed op school.
Het is te zwaar deze school,
Daarom zit ik te denken om naar een andere school te gaan.
Maar dan moet ik mijn vrienden in de steek laten, en dat wil ik niet.

1 van mijn vrienden ken ik van groep 2, en sindsdien is hij mijn beste vriend.
Hij zit ook op het gymnasium.

Maar het lijkt me handiger om naar een andere school te gaan, maar dan moet ik hem missen als vriend.


En ik ben dus bang als ik niet naar een andere school ga dat dat mijn komende 5 jaar zeer moeilijk zal maken.
Maar anders ben ik weer bang me vriend te missen.

Help me met de keuze.

Mvg Tom.

3 reacties

Hey,

Kort samengevat moet je kiezen tussen een betere school of een goede vriend.

Dat is een moeilijke keuze, maar vaak wordt gezegd dat je je keuze van scholing niet moet baseren op vrienden en vriendinnen. Je moet doen wat jij wil en wat bij jouw niveau past. Daarom zou ik voor de tweede keuze gaan. Trouwens, de school waar je nu op zit zal volgend jaar weer een klas maken en misschien zit je dan niet samen met je vrienden. Zeker als je naar de vierde gaat, want dan kiest iedereen een ander vakkenpakket, als het goed is.

Afscheid nemen is moeilijk, maar je kunt het niet voorkomen...

Je kunt er ook voor kiezen om gewoon je best te blijven doen en te kijken of het lukt. Als je iedere dag een deel besteedt aan je huiswerk komt het goed. In het begin lijk het stom, maar je went er wel aan. Hoeveel tijd besteed je nu aan je huiswerk of leerwerk?

Ook kun je natuurlijk bijles nemen, of je focussen op vakken waar je wél goed in bent. Dan kun je als je naar de vierde gaat die vakken kiezen.

Groetjes,

Een Persoon Zonder Naam
Heey Tom,

Ik snap dat de keuze maken tussen vrienden en de toekomst moeilijk kan zijn, toch moet je uiteindelijk zelf beslissen wat je gaat doen, dan kunnen wij hier niet voor je beslissen.

Je vertelt dat deze school te zwaar is voor je, bedoel je daarmee het niveau? Of bedoel je dat het te veel energie kost?

Als het gaat om het niveau dan kun je misschien een stapje lager gaan van Gymnasium naar VWO? Aan het einde van je VWO kun je er altijd nog voor kiezen om dan nog 1 jaartje gymnasium te gaan doen.

Als je met zwaar bedoeld de druk, dat er te veel van je wordt gevraagd, kan je misschien met je mentor of schoolhoofd erover hebben, dat je misschien iets meer tijd krijgt om dingen te leren of af te maken, dit kan dan misschisn die druk verlichten.

Die beste vriend, zou het echt wel accepteren als je ervoor kiest om naar een andere school te gaan, hij zal je zelf steunen, daar zijn vrienden voor! Je kan altijd naar schooltijd met hem afspreken om iets leuks te doen.

Ik hoop dat je de keuze zoiets makkelijker kan maken!

See ya!
Spookyzx
Reputatie 2
Badge +1
Beste @Wolf_

Wat een lastige situatie zeg. De keuze tussen vrienden en school is ook niet zomaar gemaakt. Als je zeker weet dat de andere school een betere optie voor je is als het gaat om je studie raad ik je aan om deze kans te nemen. Vrienden zijn erg belangrijk, maar je school is je toekomst. Als het ook echte vrienden zijn zullen ze dit begrijpen en je ook nog steeds opzoeken en bij je langskomen ookal zitten jullie niet meer bij elkaar op school.

groetjes,
JustMyLovelyAdvice

Reageer