Vraag

Vavo?

  • 13 July 2019
  • 1 reactie
  • 126 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hi, ik heb nu 6 jaar vwo gedaan. Dit is mijn niveau, maar mn studievaardigheden en verwerkingstempo zijn niet helemaal in orde. Waardoor ik overal veel langer overdoe en vaak niet goed weet hoe ik grote hoeveelheden leren moet aanpakken en maar alles ga leren en dat was/is gewoon onmogelijk. Heeft iemand hier een tip voor? Want ik moet nu ook iets leren en dat is superveel en nu leer ik alles en merk dat ik het zo echt niet ga halen binnen de tijd en niet onthoud. Daarnaast wilde ik alles ook perfect kennen. Dus ik heb heel veel last gehad van stressklachten/overwerkt. Na een aantal jaar verloor ik een voor mij belangrijk persoon en belandde daardoor in een depressie. Dit heeft ook weer zeer veel stress gegeven. In 6vwo heb ik niet alle vakken gedaan, maar ongeveer de helft. De andere helft zou het jaar erna komen. Dat is het jaar dat er nu aan gaat komen na de vakantie. Ook mijn ouders zijn gescheiden en dat liep heel erg uit de hand en nog steeds zitten we in die sfeer (wordt zeer moeilijk in combinatie met school) Er kwam ook bij mij weer een hele hoop stress en angst bij. Ik raakte zwaar overspannen. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik de rest van mijn vakken vwo iig niet volgend jaar kan afmaken in een jaar. Ik baal enorm.... 3 jaar over je examenjaar.... wat genant..... nou sta ik voor een voor mij hele moeilijke keuze. Ik schrijf de opties wel even op met de nadelen (gaat niet om de hoeveelheden, maar welke straks het sterkte wegen):

1 Ik blijf op mn huidige school en doe daar 2 vakken VWO. En het jaar erna ga ik naar de VAVO en doe de overgebleven vakken dan waarschijnlijk op de havo.

Nadelen: - is vwo ondanks dat ik dan maar twee vakken doe niet nu veel te zwaar voor me aangezien ik amper inspanning kan leveren op het moment en niet weet hoe dit volgend jaar gaat zijn?
  • zit ik op een gewone school met veel problemen. Ga ik me dan niet onprettig voelen enzo? Daar zit ik wel enorm mee. Op de vavo heeft natuurlijk iedereen een verhaal waarom ie er zit en is het iets minder gek dat ik 3 jaar over mn eindexamenjaar doe
2 Ik ga naar de VAVO en doe daar nog eens gespreid examen, maar dan op havo niveau met de overgebleven vakken.

Nadelen: - wat als ik dalijk wel alle vakken in een jaar kon op havo niveau?😱
  • Ik moet alle schoolexamens opnieuw doen van 4havo (5vwo)... terwijl ik daar zeer hard voor gewerkt heb terwijl ik echt op t randje stond van overspannen worden en t goede cijfers zijn. Daar komt bij dat ik me afvraag of vavo meer is dan nu 2 vakken vwo op huidige school? Ik vraag me af of de stof daar dus niet veel meer is dan op een gewone school? Proppen ze daar niet superveel in een jaar? Daar ben ik bang voor.
  • Als ik eenmaal op de VAVO zit, kan ik niet meer terug naar mn huidige school en de schoolexamencijfers van 5vwo.
  • ik moet waarschijnlijk een heel vak opnieuw doen op de vavo, omdat ik daarvan alleen de schoolexamens (goed) heb afgerond (dus ook die van 6vwo), maar het eindexamen ervan niet gemaakt heb. Ik hoop dit dan in het 3e eindexamenjaar te kunnen doen (hopelijk herstelt).... maar dat weet ik niet! En sowieso vind ik t stressvol om t opnieuw te doen als dit het geval gaat zijn.
  • Hoe is het sociaal op de vavo? Ik heb namelijk ook veel sociale stress en onzekerheid.
  • Wat als ik dalijk een hele leuke universitaire studie vind die ik gewoon aan kan?? Dan heb ik zeer veel spijt dat ik havo ben gaan doen.
  • ik ben zo ver met het vwo en heb er zo hard voor gewerkt. Baal dat ik het moet opgeven voor havo. Maar als ik denk hoe erg ik er aan toe geweest ben moet ik niet door op vwo en hoop ik dat havo me wat rust en hersteltijd kan geven. Of schelen havo en vwo niet zoveel?
  • Word ik wel ergens aangenomen als ik 3 jaar over mn eindexamenjaar doe?
3 ik ga volgend jaar naar de vavo en doe daar alle overgebleven vakken in een jaar op de havo
• veel mensen zeggen dat ik dit moet doen. Maar kan dat wel als je zo overspannen bent geweest en misschien nog bent zodra ik weer ga werken? Ik moet ook veel inhalen van deze vakken en ik denk ook op havo-niveau. Maar ik weet het gewoon niet goed. Ik denk dat die overgebleven vakken op havo in een jaar nog steeds veel te veel voor me gaat zijn. Maar dalijk heb ik het fout 😱 sommige mensen om me heen gaan wel boos worden als ik ze niet allemaal in een jaar doe. Ze hebben een stellige mening en zijn er totaal niet mee eens dat ik het nog gespreid ga doen over 2 jaar.

Ik zou heel erg graag jullie hulp willen bij het maken van een keuze/het afwegen. Ik krijg namelijk vanuit huis geen hulp maar eigenlijk alleen maar negativiteit. Mijn ouders hebben beide een andere mening over mij volgend jaar wat tot veel ruzie leidt. Maar kies ik voor de optie van mijn vader, krijg ik problemen met mn moeder en kies ik voor de optie van mn moeder, dan krijg ik problemen met mn vader. Ik weet niet wat ik doen moet. Volgende week donderdag moet ik het weten.

1 reactie

Doe in ieder geval iets tussen de mening van je vader en de mening van je moeder in. Luister wel naar hun argumenten, maar doe niet precies wat zij je adviseren. Zo kies je voor jezelf.

Wat adviseert je mentor?

Ik zou zeggen dat je VWO blijft doen, omdat je anders zes jaar voor niets op zo een zwaar niveau hebt gezeten. Dat is zonde, vind ik. Je moet er echter wel voor zorgen dat je het kan en dat je minder stress hebt.

Misschien kun je daarom beter naar een lager niveau zodat je minder druk hebt. Naar de VAVO is wel goed omdat je huidige school ook problemen kent.

Verder heb ik hier geen verstand van, maar ik adviseer om jezelf te volgen.

Reageer