Vraag

toets uitgelekt

  • 1 April 2021
  • 7 reacties
  • 124 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Heyy

Vandaag had ik een schoolexamen scheikunde. Vanochtend hadden we nog de laatste besprekingen voor de toets, toen had de docent perongeluk het scherm openstaat met daarop de toets (het was online). Ik heb hier toen een screenshot van gemaakt en doorgestuurd naar vrienden. Deze vrienden hebben deze screenshot ook weer doorgestuurd, en er is onderin duidelijk te zien dat ik het was. Nu ben ik alleen echt heel erg bang dat ik betrapt  wordt?! Iemand tips, adviezen?


7 reacties

Reputatie 2
Badge +2

Het tegen de docent zeggen voordat je klasgenoten het zeggen.

Heey,

Het beste, maar tegelijkertijd een ontzettend moeilijke en dappere stap, is om eerlijk te zijn.

Als de docenten of iemand anders van school er achter komen, zal het hele schoolexamen opnieuw afgenomen moeten worden wegens fraude. Voor iedereen die het schoolexamen heeft gemaakt.

Dat zal je niet in dank worden afgenomen. Ook niet als je het wel zelf vertelt, er zullen misschien consequenties zijn. Maar het wordt vaker gewaardeerd als je zelf eerlijk bent. Je bent zelf verantwoordelijk voor je daden. Wees dan ook verantwoordelijk voor de gevolgen.

Wellicht zou je het eerst met een vertrouwenspersoon van je school kunnen bespreken en dan samen bedenken welke stappen je kan ondernemen en wat het beste is om te doen. Succes!

Groetjes,
Simply Me

 

Je kunt het ook omdraaien.

Stel jij was de docent in dit verhaal en je komt erachter?
Stel jij was de klasgenoot of jaargenoot en je moet het schoolexamen overdoen?

Wat had jij gedaan?
Hoe had jij gereageerd?
Wat had jij ervan gevonden?

Ik heb zelf een keer iets vergelijkbaars meegemaakt. Dat was voor een Nederlands toets, klasgenoten hadden toen de antwoorden achterhaald en ook doorgestuurd. Vervolgens waren ze daar op de gang over aan het praten en een docent die lansgliep hoorde dat. Iedereen moest de toets overnieuw maken. Daar word je niet echt blij van. 

Ik zou zeggen wees eerlijk.

Groetjes,
Simply Me

Hoi Anoniempje8888,

Ik snap dat het heel erg moeilijk is om het te zeggen, maar ik zou het toch doen.

Liefs Noortje12345

Reputatie 1
Badge

“Vandaag had ik een schoolexamen scheikunde. Vanochtend hadden we nog de laatste besprekingen voor de toets, toen had de docent perongeluk het scherm openstaat met daarop de toets (het was online). Ik heb hier toen een screenshot van gemaakt .”..

 

Kijk, Tot hier gaat alles goed!

  • Waarom delen met vrienden?  -  Zulke dingen houd je voor jezelf en slaat er zelf een slaatje uit. Tevens; als jij alleen dit geheim weet, kan niemand anders je veraden.
  • Waarom delen met vrienden?  - Stoer doen om zoiets serieus?  NeeNee; mondje dicht en met niemand delen! (Voor de volgende keer)
  • Waarom delen met vrienden?  - De bespreking was met allemaal, toch! Dus iedereen heeft het gezien en iedereen had dan screenshot kunnen maken.  Dom van de docent. Wees geen moraalridder.

Je ziet en leest: hoe meer mensen het weten, hoe groter de kans dat iemand z’n mond voorbij praat.

(Al eeuwen lang geschiedenis leert dat je zelfs door je beste vrienden wordt verraden.)

 

Was puur en mooi geweest als jjj alleen dus jezelf dit had gebruikt. Dan had erngeen haan naar gekraaid.

En:
Had jij straks over aantal jaren een supergoed verhaal voor op (verjaardags) feesten!

Dus:mondje dicht en met niemand delen de volgende keer.

 

P.S. Wat voor cijfer heb je gehaald?  Ben benieuwd!

Reputatie 1
Badge +1

hey, ik zou het gwn eerlijk zeggen dan krijg je (hoop ik) minder problemen en wel gelijk je excuses aanbieden

en misschien krijg je wel op je kop maar het is beter dan dat de docent via-via te horen heeft gekregen

ik hoop dat je er wat aan had

 

greetz lexi

Reputatie 4
Badge +3

Hoi Anoniempje8888,

 

Sorry voor de late reactie, maar in tegen stelling tot de rest zou ik dit niet vertellen, de gevolgen zijn simpelweg gewoon té groot. Ik snap heel erg goed dat jij de antwoorden wilt en wilt gebruiken voor het schoolexamen, maar houd dit in het vervolg voor jouzelf, want jij hebt nu de problemen. Als de docenten erachter zijn gekomen pas vertellen, anders hopen dat niemand hier ooit achter komt. De gevolgen kunnen wel echt heel erg zijn: Jouw klas zou het examen opnieuw moeten doen, zij worden boos jou en vooral de docenten zullen dit niet erg op prijs stellen en verliezen het vertrouwen in jou. Als alles goed gaat heb jij wel echt een heel mooi verhaal en er hopelijk veel van geleed. Ik hoop dat jij hier iets aan hebt! Veel succes!

Groetjes,

Anoniempje2222

Reageer