Tips voor middelbare?


  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik ga dus volgend(school)jaar naar de middelbare en ik ga VWO doen.
hebben jullie tips??

14 reacties

Nee                
Blijf jezelf, zie niet alles te negatief in, geen dingen proberen uit te stellen, veel vrienden maken en maak er een leuke tijd van.
en doe je best:)
ik zit nu in de derde dus ik kan waarschijnlijk wel wat ''handige dingen'' zeggen:
- je krijgt (bij de meeste scholen) drie periodes. als periode 1 al goed is ga je met 70% kans al over ;)
- kom op tijd in de klas en heb altijd je boeken bij je
- stel vragen na de les, in de les of via de email als je het niet snapt
- lever PO's (praktische opdrachten) op tijd in, er kan namelijk aftrek voor gaan
- begin op tijd met leren
- raak niet in de problemen ;)
- wees aardig en maak vrienden
- zorg dat je je mentor zo vertrouwt dat je voor alles bij haar/hem kan komen
- zorg dat je altijd de juiste toetsstof hebt
- te weinig tijd om te leren, op de wc (deur op slot) Werkt ook wel goed.
- helemaal niet geleerd, leg dat uit aan je docent, met wat geluk mag je hem later doen

hmpf? waren dit de belangerijkste?
er zijn vast wel mensen met meer
liefs
Bia
Laat nooit je piemel zien aan andere mensen. Heeft een vriend van mij wel gedaan. Ik vond wel geil daar niet van maar hij word nu gepest
Gewoon jezelf blijven :o
niet proberen populair te wprden en iedereen zomaar volgen op twitter of insta ofzo! niet arrogant doen, kun je problemen door krijgen met anderen
Reputatie 2
Badge +17
Niet bang zijn! Je bent de eerste dagen wel zenuwachtig natuurlijk. Een nieuwe school, nieuwe mensen, nieuwe klas. Maar dat maakt niet uit toch? Dat probleem hebben uiteraard velen! Je moet bijvoorbeeld niet gaan slijmen bij docenten, maar ook niet grote bek geven. Tuurlijk, een grote bek is wel leuk om te geven, daar kunnen je vrienden ook van genieten. Maar je  moet dat niet als brugklasser doen. 
Bij ons in de brugklas kreeg je in de 1e altijd een aantal uur studiebegeleiding in de week. Heeft jouw (toekomstige) school dat ook?
Mijn school werk voor zo'n 90% met Magister, een online agenda waar je rooster, cijfers instaan en waar docenten hw en toetsen in zetten. Maar het is wel handig om nog altijd een agenda te hebben. Ik zit nu in de 4e (VWO) en docenten zetten nooit hw meer in magister, alleen nog maar studiewijzers. Zorg dus dat je een agenda hebt waar je dat overzichtelijk kan opschrijven.
Vergeet niet dat iedereen volgend jaar nieuw is op jouw (toekomstige) school.
Winnie de Pooh, Winx Club, Diddl, stickers, knikkers, kinderachtige broodtrommels, enz, kan in de brugklas niet meer.
Elke school heeft een kennismakingsavond voor de aanstaande bruggers. Maak daar alvast een paar vrienden.
Wees jezelf
Blijf jezelf en doe je best. Dat is meestal het best werkende
Ik ga even proberen wat originele tips te geven:

-Hoe leuk en volwassen je nu ook probeert te doen, straks in de derde of vierde denk je "My gowd wat waren we allemaal kinderachtig"
-Besef je vooral dat het allemaal helemaal niet zo'n groot en belangrijk iets is en dat áls het mis gaat, het vast wel weer goed komt. (Ik heb het nu voornamelijk over dingen als kladgenoten en vrienden en ruzies enzo, niet over je schoolprestaties.)
-Als je op de eerste schooldag een vriend maakt, zit je goed.
-Zorg dat de leraren je aardig vinden, als je een goede reputatie opbouwt bij hen zul je minder makkelijk in de problemen komen wanneer je je huiswerk een keer niet af hebt of iets dergelijks.

Wat praktische dingetjes:
-Kijk eens hoe lang je erover doet om naar school te fietsen. Tel daar 10 minuten bij op en je weet hoe laat je weg moet. In de eerste is uit je bed komen misschien nog niet zo'n probleem, maar wacht maar tot de pubertijd komt ;P
-Zorg dat je gewone basic schoolspullen hebt. Nu ben je misschien helemaal aan het kijken welke super agenda je neemt met de leukste kleuren en alles, (van welk tijdschrift, blabla) maar straks is het gewoon veel handiger om gewoon een basic agenda te hebben.
-Zorg dat je een tas koopt waar je een tijdje mee door kan.  Voorbeeld; Ik kocht voor de middelbare een knalroze paul frank tas en bedacht me halverwege dat dat hardstikke kinderachtig is. De tas was wel duur. Koop dus gewoon een makkelijke kleur rugzak die bij al je kleren past. 
-Maak je huiswerk op de dag waarop je het op krijgt (het liefste in de les, maar ik weet niet of dat in VWO nog lukt) en niet een avond voordat je het af moet hebben. Op deze manier hou je meer tijd over voor het leren.
-Maak aantekeningen in de les.
-Doe niet stoer door te praten in de les en niet op te letten, je leert de boel echt stukken beter als je gewoon meedoet (daar leer je meer van dan van je huiswerk en je boeken bij elkaar, geloof me).
-Maak voor het leren van toetsen samenvattingen van hoofdstukken en check gewoon steeds of je alles al weet. Een boek dertig keer doorlezen heeft geen zin
-Woordjes leren? wrts.nl

En de belangrijkste:
-Probeer jezelf vooral niet te veranderen voor anderen. Je hoeft er niet zo uit te zien als iedereen om erbij te horen en je hoeft geen massa's makeup op en je hoeft geen coole taal te gebruiken. Wees vooral jezelf (oeh, die tip was niet origineel. Afgezaagd).

Hopelijk heb je hier wat aan (en alle andere toekomstige brugpiepertjes!)
Groetjes van mij (net geslaagd voor mijn eindexamen)
Heyy

Ik zit nu in de 1e ook op het VWO en ik had dus zo'n meester in groep 8 die allemaal dingen over de midelbare gaat vertellen, dat ze je aan de kapstok ophangen enzo. Daar is dus niks van waar!! Geloof dit zoort dingen niet!

Verder is de middelbare school niet zo eng als je denkt, waarschijnlijk denk je nu van omg straks kom ik daar de school in lopen en kijkt iedereen me raar aan, dat is dus totaal niet zo! Oudere leerlingen besteeden eigenlijk niet zo veel aandacht aan je, soms hoor je misschien in een gang "kut bruger" maar bedenk dan dat de mensen die dat zeggen een paar jaar geleden zelf ook brugers waren!
Veel mensen op de middelbare doen zich stoer voor maar zo stoer zijn ze eigenlijk niet hoor! Gewoon zeggen wat je denkt en ze zullen nooit meer wat stoms tegen je zeggen! Hielp bij mij ook :)

Blijf gewoon jezelf dan komt het wel goed!

Groeties Lizet
Je moet maar zo denken ik begin nu op een nieuwe school dus nu leer ik weer nieuwe mensen kennen ;)
voor mijn gevoel word het steeds leuker ik zit nu in vwo4 en nu vind ik school gek genoeg leuk

kus, mij?

Reageer