Hey allemaal,
Al lange tijd maak ik me zorgen over mijn tijdsbesteding. Momenteel kan ik zeggen dat bijna al mijn tijd op gaat aan school. Op een doordeweekse dag zit ik doorgaans vanaf het moment dat ik terugkom van school tot aan het moment dat ik ga slapen (22:30-23:00) aan huiswerk. In het weekend besteed ik meestal de hele zondag aan schoolwerk + een uur of vier op vrijdag en op zaterdag. Ik kom nauwelijks meer toe aan mijn hobbies of andere activiteiten die ik graag zou willen doen om mezelf te ontwikkelen.
Nu moet ik zeggen dat dit probleem speelt bij meer mensen in mijn jaar. Ik zit in het vijfde jaar van het gymnasium en mijn school is - zeker als ik het vergelijk met andere zelfstandige gymnasia - zeer veeleisend. De werkdruk is simpelweg enorm: proefwerkweken volgeladen met dossiertoetsen, maar ook tussendoor veel toetsen, een hoge leesdruk (voor Engels wordt verwacht dat je zo'n drie a vier 'classics' a 400p. per stuk (Dickens, Shakespeare, Austen, ...) per periode leest (er zijn 4 periodes); voor Nederlands zijn dit acht boeken per jaar en voor Duits en Frans 4) en nauwelijks een week zonder presentatie of werkstuk (wat betreft werkstukken komt het zelden voor dat het minimaal aantal woorden onder de 4.000-6.000 ligt en dat er niet wordt gevraagd naar uitvoerige bronvermelding en verdieping in andere onderzoeken/literatuur/interviews etc.). Het 'normale' huiswerk is er niet minder op, en betreft vaak hele paragrafen met soms wel 30 opgaven. Het probleem is bij ons meerdere keren aangekaart door de leerlingenraad, maar zonder resultaat. De meesten leerlingen - waaronder ik - hebben het maar stilzwijgend geaccepteerd en gaan haast als machines door het leven. Ongenoegen over de gang van zaken komt alleen tot uiting in de vorm een heleboel depressieve gezichten. Ik heb dan ook niet, als ik mezelf vergelijk met anderen, het gevoel dat ik slecht plan of traag werk.
Mijn cijfers zijn overigens wel goed. Ik heb de afgelopen jaren en tot dit moment altijd rond de 9 gestaan gemiddeld. Soms vraag ik me dan af of ik niet gewoon zo hoog zou moeten mikken, maar ik vind het heel moeilijk om afstand te doen van mijn cijfers, vooral omdat er op school een hele competitieve sfeer heerst die naar mijn mening mede wordt veroorzaakt door de docenten, die er constant op hameren dat het o zo belangrijk is om je altijd en overal suf voor te leren. Ook tussen de leerlingen onderling heerst competitie. Ik met mijn 9 gemiddeld behoor absoluut niet tot de uitzonderingen.
Ik wil graag meer vrije tijd, maar ik wil mijn cijfers niet loslaten... Wat heeft prioriteit? Wat moet ik doen?
Heel veel dank
Te weinig vrije tijd
A
A
Ga naar je mentor en als er niks aan gedaan wordt dan doe je het nog een keer tot er wel iets mee gedaan wordt. PS: heb heel vaak gehoord dat de 5e van gymnasium het zwaarste is omdat ze je willen klaarstomen voor je eindexamen. Ik zit zelf ook op gymnasium. Alleen dan in de derde. Hoop dat je er iets mee kan
A
Hee,
Ik zat vorig jaar in de vijfde, en in het begin van het jaar wilde ik alleen maar 8 of hoger halen. Ik had het net zo druk als jij. Aan het eind van het jaar had ik een inzinking. Die heb ik nu 10 maanden. Ik functioneer nog steeds amper en doe gespreid examen. Ik heb liever geen diploma dan dat dit nog een jaar gebeurt. Ik heb geheugenverlies (door de inzinking), kan al maanden nergens van genieten, heb de dood van mijn tante niet echt kunnen verwerken en in at heel veel om nog energie op te kunnen brengen om door te werken ipv met mijn boeken te smijten (niet zo handig na een eetstoornis). Ik dacht dat het het waard zou zijn. Is het niet. Ga alsjeblieft naar je teamleider en leg uit dat je niet meer dan 50 per week aan school zou moeten werken (bij meer krijg je burn-outs enzo).
Liefs,
Ik zat vorig jaar in de vijfde, en in het begin van het jaar wilde ik alleen maar 8 of hoger halen. Ik had het net zo druk als jij. Aan het eind van het jaar had ik een inzinking. Die heb ik nu 10 maanden. Ik functioneer nog steeds amper en doe gespreid examen. Ik heb liever geen diploma dan dat dit nog een jaar gebeurt. Ik heb geheugenverlies (door de inzinking), kan al maanden nergens van genieten, heb de dood van mijn tante niet echt kunnen verwerken en in at heel veel om nog energie op te kunnen brengen om door te werken ipv met mijn boeken te smijten (niet zo handig na een eetstoornis). Ik dacht dat het het waard zou zijn. Is het niet. Ga alsjeblieft naar je teamleider en leg uit dat je niet meer dan 50 per week aan school zou moeten werken (bij meer krijg je burn-outs enzo).
Liefs,
Reageer
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.