Vraag

Studiekeuze

  • 25 February 2018
  • 2 reacties
  • 112 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi beste lezer
Op dit moment zit ik in de examenklassen van het vmbo-tt. Nu sta ik voor de keuze om of naar het mbo te gaan of naar de havo klas 4. Zelf wil ik al heel lang binnenenhuisarchitect worden en hier heb ik uiteindelijk hbo voor nodig. Om dit doel te berijken kan ik 2 routes nemen zoals ik hier boven al heb genoemd de slimmen of de leuke. Ik zou het echt niet weten en zit al maanden met dit dilemma in mijn hoofd.
Ik hoop dat iemand advies heeft of mischien een iedee, alfast bedankt ??

P.s. Mijn cijfers zijn trouwens prima ik sta gemiddeld een 8 maar door mijn dyslectisch heb ik veel moeite met Nederlands en Engels

2 reacties

Zou je nog een paar jaar een wat lastigere opleiding willen doen? Want als je nog de pit hebt om dat te doen zou ik dat doen. Dan heb je uiteindelijk de keuze als je het uiteindelijk toch niet ziet zitten om binnenhuisarchitect te worden.

Als je echt geen zin hebt om dat te doen en je bent echt zeker van je zaak, zou ik lekker voor het leuke pad kiezen.

Overleg het miss toch ff met je ouders ik ben tenslotte 13...
Reputatie 2
Badge +9
Als je voor het MBO kies, zit je wel 2/3 jaar op het MBO. Het positieve daaraan is dat je over 2/3 jaar wel een diploma al hebt en hier en daar wat extra kennis van het vak.

Als je kiest voor Havo dan moet je nog 1/2 jaar toch? Volgens mij 2.
Het voordeel is dat na 2 jaar kan beginnen op het HBO, je slaat het MBO dus over. Je kan meteen beginnen aan je favoriete opleiding. Nadeel hiervan is dat je weinig tot geen kennis hebt van het vak, en dus niet weet of die opleiding ook daadwerkelijk voor jou is weggelegd. En het andere nadeel is dat je na 2 jaar geen diploma hebt, ja van havo wel maar niet MBO. Nou is dat geen groot probleem.

Daarnaast is bij het kiezen van Havo ook fijn als je naar 4 havo kan kiezen voor 1 jaar Havo nog of 1 jaar MBO 4. Je komt dan uiteindelijk op het zelfde neer.

Je kan praten met je ouders over deze 2 wegen. Of kijken samen met je mentor.

Nou was ik erg slecht op het Mavo (VMBO). Met allemaal net 5jes. Ben ik toch naar het MBO gegaan en heb ik het 1e leerjaar overgeslagen. Niet dat dit veel zin had want door mijn situatie kan ik dit schooljaar wel vergeten. Maar oké.

Ik zou er maar is met je ouders, mentor of paar vrienden over hebben.

Succes,

Gr:Mr.S

Reageer