Vraag

Stress door school

  • 9 October 2019
  • 4 reacties
  • 170 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi! Ik leer altijd een week voor toetsen of nog meer. Ik heb alleen een probleem, ik sta namelijk al 4 onvoldoendes. Elke week heb ik sws wel 2 toetsen of meer + nog projecten en veel huiswerk. Eigenlijk bestaat mijn dag alleen nog maar uit school. Ik ben bang om toetsen te maken, omdat ik dan in paniek raak en denk van: deze toets moet goed gaan. Heeft iemand tips?

4 reacties

Dag Evelien,

Een een aantal jaar geleden had ik het probleem wat jij nu omschrijft. Mijn tip: leg het voor aan je mentor. Hij/zij kan jou prima helpen, want geloof me, je bent niet de enige.
En geloof me, een stressvrije schoolcarrière staat of valt met een goede planning. Als het goed is zijn er daar ook mensen voor te vinden binnen jouw school die jou daar bij kunnen helpen.
Het laatste, wees niet bang om toetsen te maken. Je best doen is genoeg, want meer kan je niet. En stel je haalt dan een keer een onvoldoene, kan je jezelf niets verwijten.

Dr. S
Haiii,

Je kan dit het beste bespreken met je mentor, die kan je helpen plannen! Een goede en realistische planning geeft je zoveel minder stress. Misschien is het ook eem goed idee om studiebegeleiding te vragen of bijlessen zodat je alles sneller afkrijgt. Als het nou echt teveel blijft dan is het misschien een beter om een niveautje omlaag te gaan, dit kan ook veel stress afnemen.

Voor tijdens toetsen zou je kunnen proberen anti-stress spray te gebruiken, dat is iets wat mij altijd wel echt liet kalmeren, of bijvoorbeeld vragen of je de toets in een apparte ruimte kan maken zodat je niet ziet wanneer je klasgenoten het afhebben, zodat je niet het gevoel hebt dat je door moet werken.

Veel succes!
Hoi! Ik plan altijd heel goed, dat is het probleem niet. Maar als ik eenmaal de toets maak raak ik heel erg in paniek...
Je kan met je mentor het ook hebben over je angst en paniek tijdens toetsen. Verder denk ik dat je ook naar de manier waarop je leert moet kijken. Als je een leermanier vind die goed bij jou past wordt het leren vele malen efficiënter en heb je meer tijd voor jezelf. De school waarop ik zit geeft regelmatig cursussen 'leren leren', misschien heeft jouw school ook zoiets. Hier kan je ook bij je mentor naar vragen.

Reageer