stress door examens

  • 2 April 2019
  • 2 reacties
  • 125 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
hoi,
ik ben de laatste tijd heel erg gestrest examens komen eraan en ik denk dat ik het best wel kan...
maar er is zoveel waar ik aan moet denken de laatste tijd. en ik moet zoveel regelen dat het een beetje te veel word op het moment.... een jaar geleden zou ik hier alleen maar om huilen enzo maar nu huil ik niet perce maar voel ik me gewoon heel kut op veel momenten en raak sneller hierdoor afgeleid....
wat zijn jullie tips tegen de stress??
xx
ps always remember how beautifull you are

2 reacties

Hey!

Examenstress, ik ken er alles van.
Je vertelt dat je nog heel wat moet regelen. Bedoel je dan van dingen rond je examen voor school, of bedoel je bv. huishoudelijke dingen er naast?
Probeer een goede planning te maken, met alles (dus niet alleen studiewerk, maar alles) wat je in de examenperiode zult doen.
Probeer er zeker ook voor te zorgen dat je voldoende slaap en ontspanning hebt.
Onthoud ook dat je moet leren in verschillende fases. Zo moet je eerst je leerstof volledig snappen, dan samenvatten en verbanden leggen en dan vanbuiten blokken.
Zorg dat je ook van elk vak goed weet wat je precies moet kunnen en kennen, en plan in wat je wanneer zult doen.
Zorg ervoor dat je jezelf een soort van vaste routine aanleert (x uur pauze, x uur herlezen, x uur slapen,...).
Hier vind je nog wat extra tips tegen examenstress.

Enkele tips voor concentratie zijn:

  • Leg je apparaten als gsm,pc,... ergens weg waar je er niet meer aan kan (bij je ouders bv.)
  • Neem voldoende pauze, en dan wel door naar buiten te gaan wandelen bv., ga niet lezen of op social media kijken
  • Zorg dat je je voldoende (gezonde) suikers in je lichaam hebt door bv. fruit te eten, met honger kun je natuurlijk niet studeren
  • slaap voldoende
  • Hou ene notitieboekje in de buurt, dus als jij bv. plots met een liedje in je hoofd zit, schrijf het op en zoek het nadien op, in plaats dat het de hele tijd in je hoofd blijft spoken
  • Maak een goede planning
  • Beloon jezelf voor je studiewerk
  • Zorg voor een propere en stille werkplek
  • Draag bv. een koptelefoon of zet een soort afscherming zodat je niet te veel prikkels binnenkrijgt
  • Kauw kauwgom (voorbeeld)
  • ...
Vraag ook aan je ouders of brusjes dat ze het wat stil moeten houden voor jou.
Veel succes met je examens,en vergeet niet in jezelf te geloven!

Groetjes
Lot
Ik snap helemaal hoe je je voelt. Erg naar en vervelend.
Het belangrijkste is denk ik dat je positief moet blijven. Denk dus niet ik kan het niet en het gaat mij niet lukken, vaak is het leren dan ook moeilijker. Je kunt het vast. Je moet gewoon in jezelf geloven :-)

Hier een aantal tips.

  • Begin op tijd. Dat voorkomt stress als je de laatste dag nog moet leren
  • Maak een planning. Door een planning zie je het overzicht beter en weet je waar je aan toe bent.
  • Zet je telefoon uit en mijd andere spullen waarvan je afgeleid kunt raken.
  • Je kan een beloningsschema maken. Zoals als ik zoveel heb geleerd of zolang heb geleerd dan mag ik zoveel minuten pauze of mag ik die kledingstuk kopen.
  • las regelmatig pauzes in zodat je kunt ontspannen. Leer niet alles in een keer. Leer in etappes.
  • Blijf positief. Als je denkt ik moet nog 5 paragrafen heb je eerder kans dat je af haakt. Denk in plaats van dat ik heb al 3 paragrafen gehad.
  • Zorg ervoor dat je genoeg slaapt. Dan wordt je de volgende ochtend fris wakker en ben je niet te moe om te leren
  • Vermijd uitstel gedrag (ik doe het morgen wel). Doe uitstel gedrag kan je bijvoorbeeld in tijdsnood komen waardoor je nog meer stress kan krijgen
Ik hoop dat het je helpt en heel veel succes met je examen. Het komt goed!😉

Reageer