stress

  • 12 June 2018
  • 2 reacties
  • 164 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
ik zit net in de eerste van VWO. daarom was het een best grote stap, want je krijgt het veel moeilijker en dat geeft veel stress.
ik ben daardoor heel gestrest. ik haal het jaar wel maar ik heb gewoon heel veel stress door school.
ik ben door de stress eigenlijk depressief geworden, ik was eigenlijk al onzeker want ik werd gepest en buitengesloten in mijn oude klas.
ik weet eigenlijk niet wat ik moet doen.
ik heb soms zelfs zelfmoord neigingen door mijn stress.

weet iemand wat ik moet doen?

2 reacties

Hey
Het is natuurlijk heel fijn als je vwo kan doen, maar als het zo veel stress geeft, kun je je misschien afvragen ot vwo wel de goede plek voor je is. Ik ben ook begonnen op vwo en ben uiteindelijk toch naar havo gegaan.dat gaf voor mij veel meer rust en na de havo kin je altijd nog vwo doen.
Jonah
Reputatie 3
Badge +8
Hey,

Je kunt je inderdaad afvragen of het verstandig is VWO te blijven doen als je gezondheid eronder lijdt. Toch denk ik het dat je het nog niet op moet geven. Misschien heb je moeite je aan te passen aan de nieuwe situatie en gaat dat in de tweede klas al beter. Mocht dit niet het geval zijn kun je overwegen of je dan een niveautje lager wilt. Havo is ook zeker niet makkelijk, maar vaak toch net wat minder stof en wat minder prestatiegericht dan op het VWO.

Je geeft aan dat je veel stress ervaart omdat je het moeilijk vindt. VWO is vanzelfsprekend moeilijker dan de basisschool, maar ik begrijp niet helemaal waardoor je dan zoveel stress hebt. Wat precies vindt je dan moeilijker? Is het de druk om te presteren vanuit je omgeving bijvoorbeeld, of is het angst voor lage cijfers? Want als jij het simpelweg te lastig vindt dan zit je naar mijn idee niet op het juiste niveau. Misschien kun je dit met je mentor bespreken, zodat je je opties kunt verkennen. Hij weet ook hoe jij je in de klas gedraagt en kent je ook persoonlijk. Misschien werk je wel onnodig te hard terwijl je het met een tandje eraf ook kunt halen. Allemaal dingen die wij niet kennen. Ik zou zeker dit met je mentor bespreken, dan kun je het deel over depressiviteit en zelfmoordneigingen etc weglaten. Je kunt wel aangeven dat je erg veel stress ervaart omdat je het toch wel moeilijk vindt. Misschien heeft hij daar wel een oplossing voor.

Reageer