stoppen met gymnasium


  • Anonymous
  • 0 reacties
Hey guys,

Ik wil nu eigenlijk het liefst stoppen met gymnasium, ik vind alle andere vakken leuk maar latijn en grieks vind ik toch echt heel erg irritant het is onnodige stress en ik wil later geneeskunde studeren maar ik heb nu bijna alleen maar vakken die ik niet leuk vind, volgend jaar in de 4e heb ik wel vakken die ik fijner vind maar als daar dan alsnog latijn bijkomt heb ik nog steeds te veel stress, ook sta ik nu niet op overgaan door latijn en grieks, als ik die 2 vakken niet had zou ik meer tijd overhebben voor andere vakken. basically zit ik nu in de put door latijn en grieks, ik vind er niks aand, het is te veel stress, de enige reden dat ik het nog doe is vanwege mijn ouders en zodat ik kan zeggen dat ik gymnasium kan doen. ik sta er nu ook heel slcht voor op school en binnenkort hebben mijn ouders een gesprek bij school hierover (ze weten nog niet dat ik slechte cijfers haal) ik ben van plan daarna te zeggen dat ik wil stoppen met gymnasium en liever atheneum ga doen maar ik weet niet hoe ik dit moet brengen dan. hebben jullie misschien tips voor hoe ik dit moet verkondigen?

13 reacties

Ten eerste, je hebt grieks en latijn niet voor geneeskunde nodig, je zou alleen in staat zijn termen te kunnen ontleden in begrippen wat een beetje overbodig is. Iedereen zegt dat het echt een voordeel is maar dat is onzin.
Atheneum is ook VWO dus ik snap niet waarom je ouders er anders over denken.
Je zou gewoon kunnen zeggen 'Ik vind de klassieke talen erg lastig en wil daarom atheneum doen en dat is ook VWO' (je krijgt tenslotte VWO diploma met zowel atheneum als gymnasium)
Reputatie 2
Badge +17
Zelf zit ik in nu in mijn examenperiode van het gymnasium. In de derde voelde ik me precies zoals jij. Latijn en Grieks vergden veel tijd, waardoor andere vakken daar onder gingen lijden. Ik wilde ook graag VWO gaan doen en stoppen met het gymnasium. Echter, na veel doorzetten en hard werken heb ik Grieks in de derde afgesloten met een voldoende en Latijn gekozen voor in de bovenbouw.
Als het goed is heeft jouw school net zoals elke andere school voor Latijn een programma waarmee je in de eerste drie jaar alle Latijnse grammatica leert en in de bovenbouw vooral het vertalen verbetert door middel van (complexe) teksten. Dat was bij ons op school ook zo. Alle grammatica werd in de onderbouw geleerd, waardoor het toen ontzettend moeilijk was omdat er zo veel op je af kwam. Eenmaal in de bovenbouw kwam er geen grammatica meer bij, waardoor je je kon richten op het vertalen. Door veel te oefenen wordt je Latijn steeds beter en daardoor kwam bij mij het besef dat ik een goede keuze heb gemaakt bij het voltooien van mijn gymnasium.

Ook is Latijn - in tegenstelling tot wat Kareldegrote zegt - wel nuttig. Ook al zul je dit in eerste instantie niet zelf doorhebben. Tekstbegrip en woordverklaring zijn twee kwaliteiten die je door het Latijn zult (door)ontwikkelen.

Mijn advies is daarom om niet te stoppen met gymnasium. Desnoods blijf je een jaar zitten (heb ik ook gedaan). Achteraf zul je blij zijn dat je gymnasium bent blijven volgen.
@Trustme ik ben het niet helemaal met je eens, ik zou niet een jaar blijven zitten om toch gymnasium te halen, daar vind ik persoonlijk de meerwaarde te klein van.
Reputatie 2
Badge +17
- onnodige quote verwijderd door de Kindertelefoon.-

Gymnasium is meer voorbereidend op het wetenschappelijk onderwijs. Ook al zijn de niveau's VWO en Gymnasium officieel gelijk in niveau, zit er toch een verschil in. Veel scholen geven op het gymnasium meer diepgang in de vakken en of laten je zelfstandiger werken. Deze scholen zullen veel eerder differentiëren en zullen veel meer individuele aandacht geven dan scholen die alleen VWO aanbieden.
Bovendien, ikzelf heb ook Latijn en Grieks gehad. Als in de onderbouw deze twee talen je te veel druk geven op andere vakken, zal dat op het VWO niet anders zijn. Het is namelijk niet zo dat je op het VWO opeens een vak minder hebt. Latijn of Grieks zal zich voordoen als een ander vak. Wanneer Latijn en Grieks dus iemand te veel druk geven, komt het niet zo zeer door het gymnasium maar door de persoon zelf. Deze kan zelf de druk niet aan. Daarom zou het niet slecht voor iemand zijn om een jaar over te doen. Je kunt bovendien ook niet zomaar van gymnasium instromen bij het VWO.
hey guys thanks for alle reacties maar ik heb het gevoel alsof ik iets moet uitleggen: 1. Ik wil zeker niet blijven zitten en doorblijven gaan met gymnasium 2. IK heb een leraar die zelfs als ik heel erg hard mn best doe mij constant blijft omlaaghalen door dingen te zeggen zoals : ik zie jou gewoon niet in 6 gymnasium, en als ik zeg dat ik latijn wil blijven doen gaat ie me gwn een beetje uitlachen voor de hele klas. 3. ik heb wel alle grammatica gehad maar het is allemaal heel slecht uitgelegd met geen diepgang at all. IK had ook zoiets van in de 4e zal ik veel herhalen maar ik zie nu steeds dat ik elke les maar weer naar beneden gehaald word door hem en uitgelachen wordt en hij blijft maar herhalen dat hij me niet het type vind voor gymnasium (Dit kan er misschien wel of niks mee te maken hebben maar ik ben de enige Marokkaan in mn klas en ik heb altijd geprobeerd leuk mee te doen maar ik wordt toch altijd het droogst aangesproken, of voor schut gezet zeg maar, klas genoten zeggen zelfs dat het misschien daaraan kan liggen maar ik geef m het voordeel van mijn twijfel). Ook is het zo dat ik nooit iets had met grieks en vind ik latijn alleen maar saaier de laatste tijd. Dit jaar heb ik bijvoorbeeld gene biologie en als dat daarmee ingevuld zou worden volgend jaar heb ik daar geen probleem mee, of zelfs een vak dat ik niet ga kiezen ofzo bijvoorbeeld economie, dan lijkt me dat alsnog fijner dan latijn blijven doen.
Reputatie 2
Badge +17
Mmm, ik snap je gevoel. Dat lijkt me niet prettig nee. Maar jij moet daar boven staan. Waar het nu op neerkomt is dat je eigenlijk wordt weggepest, dat mag niet het geval zijn. Daar moet je boven staan. Het jaar is bijna voorbij. Je moet kei hard je best doen (wat logisch is, gymnasium is uiteraard geen piece of cake). Laat je docent zijn ongelijk bewijzen. Bewijs dat je het wel kan. Het klinkt heel cliché wat ik nu ga zeggen, maar je zou naar een teamleider / afdelingsleider kunnen gaan waar je uitlegt hoe het er in de klas aan toe gaat. Zo hebben wij op school twee keer per jaar panelgesprekken, waarbij wij als leerlingen onze mening over docenten en hun lessen kwijt kunnen. Het is misschien even moeilijk, maar mij lijkt het echt het best om wel gymnasium te blijven volgen. Dat zul je pas achteraf merken, als je een diploma hebt.
Reputatie 3
Badge +8
Hey,

Ik zal kort mijn mening ventileren. Naar mijn idee heb je geen hol aan Grieks en Latijns. Ik weet niet of het noodzakelijk is als je geneeskunde wilt gaan studeren, Deze tekst is verwijderd namens de Kindertelefoon bevat onjuiste informatie . Als het nuttig is omdat je woordverklaring en tekstbegrip er beter van wordt, moet je er gelijk mee stoppen. Naast dat je geen moer aan die 2 dingen hebt na je schooltijd, kun je die 2 ‘kwaliteiten’ op zoveel meer manieren ontwikkelen dan 6 jaar 2 vakken te volgen. Het verschil tussen VWO en Gymnasium is er buiten Grieks en Latijns niet. Beide bereiden je op het WO voor, Deze tekst is verwijderd door De Kindertelefoon i.v.m. forumregel 2

Sommige scholen bieden inderdaad meer individuele aandacht, maar dat heeft met het beleid van de school te maken. Elke school is anders en doet het op zijn manier. Daarin zit dus geen verschil in Gymnasium of Atheneum. Dat was MIJN mening.

Als jij echt wilt switchen moet je dit doen en niet Latijn en Grieks houden omdat er dan gymnasium op je papiertje staat. Als jij echt ongelukkig van je situatie wordt, moet er wat veranderen. Dit hoeft niet per se een switch naar atheneum te zijn want dat hoeft niet positief uit te pakken, maar het is wel verstandig met iemand erover te praten.

Er zullen aan beide voordelen en nadelen zitten en het zou goed zijn dit te bespreken met bijvoorbeeld de decaan. Je kunt dan alles op een rijtje zetten en met je ouders of zelf een keuze maken. Je weet dan in ieder geval waar je aan toe bent en wat je kan verwachten.

Je ‘moet’ ook echt wat tegen die neerbuigende docent doen. Of het nou door je afkomst komt of niet, dat doet er niet toe. Zo hoort een docent niet met een leerling om te gaan. Als je dit nog niet aan hem geuit hebt, doe dit dan op een rustige manier. Heeft dit geen effect, zoek dan je afdelingsleider op. Je afdelingsleider/zijn leidinggevende zal dit gedrag ongetwijfeld afkeuren.
thanks guys ik denk dat ik genoeg heb aan jullie comments, ik denk dat ik nu maar afwacht op het gesprek van vrijdag. Het gaat denk ik alleen een beetje k*t worden als ze erachterkomen dat ik slechte cijfers haal maar ja, ik kan niet anders.
Reputatie 2
Badge +17
Hey,

Ik zal kort mijn mening ventileren. Naar mijn idee heb je geen hol aan Grieks en Latijns. Ik weet niet of het noodzakelijk is als je geneeskunde wilt gaan studeren, maar buiten dat doe je die verouderde talen voor niks. Als het nuttig is omdat je woordverklaring en tekstbegrip er beter van wordt, moet je er gelijk mee stoppen. Naast dat je geen moer aan die 2 dingen hebt na je schooltijd, kun je die 2 ‘kwaliteiten’ op zoveel meer manieren ontwikkelen dan 6 jaar 2 vakken te volgen. Het verschil tussen VWO en Gymnasium is er buiten Grieks en Latijns niet. Beide bereiden je op het WO voor, dus dat gebrabbel van Trustme in haar eerste paragraaf van haar voorlaatste bericht kun je beter negeren. Naast dat ze zichzelf tegenspreekt (“zelfstandiger werken” & “meer individuele aandacht”) is het enkel op verschillen tussen scholen gebaseerd. Sommige scholen bieden inderdaad meer individuele aandacht, maar dat heeft met het beleid van de school te maken. Elke school is anders en doet het op zijn manier. Daarin zit dus geen verschil in Gymnasium of Atheneum. Dat was MIJN mening.

Ten eerste, als je naar mijn profiel gaat zie je dat ik een jongen ben.
Ten tweede, zelfstandiger werken en meer individuele aandacht lijkt misschien in jouw ogen paradoxaal, maar wat ik zeg klopt wel. Op verreweg de meeste gymnasia zul je leren zelfstandig te werken - daar was mijn antwoord op gebaseerd. Mocht dit bij bepaalde vakken of op bepaalde vakgebieden niet lukken, dan zal je daar individuele hulp bij krijgen.
Ten derde, je doet twee of drie jaar lang Grieks en Latijn, in de bovenbouw laat je één van de twee vakken vallen. Tenzij je ervoor kiest om én Grieks én Latijn te volgen.

Als jij echt wilt switchen moet je dit doen en niet Latijn en Grieks houden omdat er dan gymnasium op je papiertje staat. Als jij echt ongelukkig van je situatie wordt, moet er wat veranderen. Dit hoeft niet per se een switch naar atheneum te zijn want dat hoeft niet positief uit te pakken, maar het is wel verstandig met iemand erover te praten.
Eens. Wat ik duidelijk wilde maken is dat je niet te snel moet opgeven. Het zal niet zo zijn dat VWO opeens een met twee vingers in je neus goed gaat.
Reputatie 2
Badge +17
thanks guys ik denk dat ik genoeg heb aan jullie comments, ik denk dat ik nu maar afwacht op het gesprek van vrijdag. Het gaat denk ik alleen een beetje k*t worden als ze erachterkomen dat ik slechte cijfers haal maar ja, ik kan niet anders.
Laat maar weten hoe het gesprek ging!
Reputatie 3
Badge +8
Hey Trustme,

Je geslacht staat niet op je profiel gegeven, lieve schat. Mah bad dat ik je verkeerd heb ingeschat.

''Veel scholen geven op het gymnasium meer diepgang in de vakken en of laten je zelfstandiger werken. Deze scholen zullen veel eerder differentiëren en zullen veel meer individuele aandacht geven dan scholen die alleen VWO aanbieden.''
Het ging mij niet om je eerste zin, maar in die tweede sprak je jezelf tegen (tenminste zo had je het geformuleerd of zo kwam het over op de lezer of alleen mij (w/e you want)). Nu je het op deze manier neerzet, is het duidelijk; '''Mocht dit bij bepaalde vakken of op bepaalde vakgebieden niet lukken, dan zal je daar individuele hulp bij krijgen.''
Ik had hier nog wat over willen toevoegen (want iedereen krijgt toch individuele hulp bij een probleem op school), maar het zal wel enorm excessief zijn op het Gymnasium. Ik was waarschijnlijk toch gecensureerd, dus ik laat het hierbij.

''Wat ik duidelijk wilde maken is dat je niet te snel moet opgeven. Het zal niet zo zijn dat VWO opeens een met twee vingers in je neus goed gaat.'' Dit ben ik helemaal met je eens. Ik vindt ook niet dat ze moet opgeven, want niks is makkelijk. Je moet werken voor alles wat je wil behalen. Ik kreeg alleen de indruk dat alle problemen uit deze twee vakken voortvloeide en dat ze daar onderuit wilde. Vandaar dat ik, in tegenstelling tot jou, wel adviseerde om er in ieder geval naar te kijken. Verder heb ik niks op je aan te merken, maar moest even ingaan op iets wat naar mijn idee niet helemaal de waarheid was.

''Ten derde, je doet twee of drie jaar lang Grieks en Latijn, in de bovenbouw laat je één van de twee vakken vallen. Tenzij je ervoor kiest om én Grieks én Latijn te volgen.'' Weer wat geleerd. Ik bedoelde het enkel ter illustratie, want zoals je kunt zien wist ik nieteens of je die vakken 6 jaar had. Dus dan wordt het; ''dan totaal 8 of 9 jaar vakken te volgen''

- reactie aangepast op vanwege regel 12 door De Kindertelefoon -
Reputatie 3
Badge +8
Hey @achjah123,

Hoe is het gesprek gegaan en wat was de reactie van je ouders?
Hopelijk viel het mee.
Mocht het gesprek pas vanavond plaatsvinden en je dit nog zien; succes.

Reageer