Slechte cijfers, ik ben radeloos

• 15 maart 2016
  • 9 reacties
  • 4016 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Hoi,

Ik zit nu in de derde klas van het atheneum en aan het einde van het jaar moet je je profielkeuze gekozen hebben, maar ik twijfel nog tussen 2 vakken (Zie topic: Profielkeuze) en er is ook al een optie naar voren gekomen om misschien toch havo te doen.
Als je misschien ook al 1 mijn vorige topics hebt gelezen, weet je dit nog wel: Mijn cijfers gaan bergafwaarts. Vanmiddag waren de rapportvergaderingen en mijn mentor heeft mijn ouders gebeld, want de docenten maken zich zorgen.

Vanavond heb ik nog even met mijn ouders gepraat en het komt er dus op neer dat we maatregelen moeten nemen:
  • Een zorgcoördinator te hulp vragen (volgende week of over 2 weken afspraak)
  • Cijfers ophalen (logisch, maar hoe --> huiswerk maken (doe ik), van fouten van vorige toetsen leren (kom ik niet veel verder mee), enz.)
  • Mijn ouders gaan met de mentor praten
  • Vroeg naar bed
  • In de ochtend vroeg opstaan en meteen aan de slag met klaarmaken (moet van mijn vader, zegt tie er ook nog bij: dus niet treuzelen, dromerig zijn)
Nu zijn er nog wel wat meer, maar daar kan ik nu even niet op komen.

Ik heb zelf echt een super leuke klas. Voor het eerst op de middelbare school voel ik me echt thuis in deze klas en daarom zal het voor mij ook extra moeilijk zijn om naar de havo te gaan. Nu is dit niet de belangrijkste reden dat ik atheneum wil blijven doen en ken ik wel wat meisjes van havo, maar alsnog, dan ben ik weer een soort van terug bij af. (Ook vanwege onzekerheid, vind ik het lastig om dan me sneller weer thuis te voelen in een andere klas.)

Toen mijn mentor mijn vader aan de telefoon had, vertelde hij ook dat het hem opviel dat ik vergeleken het begin van het jaar en nu, ik in zijn les (Duits) veel minder 'leergierig' ben geworden en ik toon veel minder interesse. Hij denkt ook dat ik steeds zit te wachten tot de les is afgelopen. (Mijn ouders zeggen dan dat hij dat 'bij wijze van spreken' bedoelt, maar ik weet het niet.) Om eerlijk te zijn denk ik ook wel dat hij gelijk heeft over die weinig interesse en ik heb daar ook wel wat redenen voor, maar eigenlijk is dat ook weer een ander verhaal. (Ik zet het nog wel even in een andere topic.)

En misschien ga je je dan afvragen: "Maar hoe komt het dan, dat je cijfers slechter gaan?"
Nou, het ging eigenlijk heel langzaam vanzelf. Voor de voorjaarsvakantie zat ik in zo'n periode waarin je in een zware dip zit, om het maar zo te zeggen. Ik leerde wel gewoon, maar alsnog niet helemaal goede cijfers (subtiel gezegd).
Het gaat meestal zo:
  1. Tijdens de les: Ik snap het.
  2. Tijdens het leren voor de toets: Ik snap het.
  3. Tijdens de toets: Ik snap het. Volgens mij is het wel een voldoende (meestal denk ik dit)
  4. En dan daarna: Een onvoldoende. Dan snap ik het niet meer. 😞

Morgen ga ik weer met mijn ouders een gesprek houden over 'de maatregelen', maar goed, ik hoop dat iemand nog advies heeft. Ik vind het gewoon lastig dit allemaal en het is ook zo ingewikkeld, omdat ik dan even periode heb dat ik eruit ben en dat ik het weet, maar dan gebeurt er iets en dan ben ik weer terug bij af. Iemand misschien ervaring of tips?
Alvast bedankt.

Groetjes Anoniemertjee 🙂

9 reacties

Hallo Anoniemertjee,
Ik herken je probleem wel een beetje. Ik heb zelf namelijk ook veel moeite met bepaalde vakken en doordat ik het niet begrijp gaat mijn motivatie ook weg. Want wat heeft het harde leren voor een nut als je toch een onvoldoende haalt? Toch moet je jezelf zien te motiveren en proberen vol te houden. Misschien is het een idee om bijles te volgen voor het vak waar je de meeste moeite mee hebt. Door vaker met de stof bezig te zijn dan alleen in de les zelf zul je dingen steeds meer gaan begrijpen en onthouden. Doordat je het begrijpt wordt het van zelf ook net iets leuker om te leren. Ook lijkt het me een goed idee om samen met je leraar te kijken wat je dan precies fout hebt gedaan, zodat je voor de volgende keer weet waar je aan moet werken.

Hou vol en geef vooral niet op, als je echt iets wilt kun je het zeker bereiken!
Hoi,

Bedankt voor je reactie!
En bedankt voor de tip, want ik begrijp wel wat je bedoelt met die motivatie en dat gaat een beetje weg.
En dit is precies wat ik dus ook soms denk: Want wat heeft het harde leren voor een nut als je toch een onvoldoende haalt? Maar ik snap dat het geen zin heeft om op te geven.
Over die bijles, lijkt mij wel een goed idee. Volgende week woensdag heb ik een gesprek met mijn mentor over mijn cijfers en ook mijn profielkeuze. Dat lijkt me dan ook een goed moment om het is te hebben over bijles.
En ik heb nog een vraagje: Wat heb jij gedaan, toen jij moeite had met bepaalde vakken? En welke vakken waren dat? Want als we het over dezelfde vakken hebben, heb je dan nog tips voor leren? Ik heb vooral moeite met geschiedenis, aardrijkskunde en natuurkunde, maar de laatste tijd haal ik ook slechte cijfers voor andere vakken. (Wat ik dus echt niet begrijp, want ik had nog zo'n goed gevoel over dat SO van biologie en een paar minuten geleden zag ik dat ik een 5,0 had... Ik heb volgens mij vanaf de brugklas nog nooit (misschien 1 of 2 keer) een onvoldoende gehaald voor biologie en moet je nu zien! :()

Maar ik zal volhouden! :)

Nogmaals bedankt voor je reactie en je tip!
Ik zal het erover hebben met mijn mentor en dan laat ik het je nog wel even weten! :)

Groetjes Anoniemertjee 🙂
Hoi!
Toen ik in de derde zat heb ik het zelf ook gigantisch verpest. Tot een week voor het einde van het jaar zag het ernaar uit dat ik naar havo zou moeten, maar ik heb m'n cijfers op het allerlaatste moment weten te redden. Het was met de profielkeuze dan wel de bedoeling dat ik cultuur en maatschappij zou kiezen, omdat ik de andere vakken (economie, natuurkunde, scheikunde, etc.) niet kon. In die tijd had ik ook heel veel moeite met de andere vakken, het leek gewoon nergens goed te gaan. Doordat ik slecht in mijn vel zat, had ik totaal geen concentratie, en ik vond tijdens de lessen de mensen om me heen interessanter dan de les zelf. Wat mij heel erg motiveerde, waren de mensen die zeiden dat ik het niet zou gaan halen. Juist aan hen wilde ik bewijzen dat ik het wel zou gaan halen, en dat ik wel op VWO thuishoorde.
Vriendinnen en mijn ouders zijn toen heel vaak samen met mij gaan zitten om voor toetsen te leren. Ik heb ook met docenten overlegd of ik dingen kon doen voor een extra cijfer. (Zo heb ik bijvoorbeeld wiskunde opgaven gemaakt en ingeleverd bij m'n docent voor een cijfer)
Inmiddels zit ik in de zesde klas, dus dat heb ik in ieder geval al gehaald! Wat wel jammer is, is dat ik ook nu weer met het probleem zit dat ik mijn examen misschien niet ga halen door dezelfde problemen als toen. Wat heb ik nu geleerd/ben ik aan het leren? Om hulp blijven vragen. Ik vind dat altijd heel lastig, maar het is wel heel belangrijk dat je om hulp vraagt wanneer dat nodig is, je kunt niet in je eentje heel hard leren om er vervolgens toch nog niets van te snappen. Daar heeft niemand iets aan! 😉 Ik weet niet of je daar iets aan hebt, haha, maar ik wilde je het wel meegeven. Heel veel succes! Samen gaan we dit gewoon halen! 🙂
Heey Anoniemertjee,
Ik heb altijd al moeite gehad met de vakken natuurkunde en scheikunde, ook biologie is niet mijn sterkste vak. Ik ben bijles gaan volgen voor natuurkunde en scheikunde, dat heeft mij echt enorm geholpen! Bij natuurkunde lees ik eerst de theorie door en formules en daarna vooral opdrachten maken. Ik zit nu in het examenjaar van 6 VWO en ik heb dus een examenbundel gekocht met oefenexamens en uitwerkingen. Ik denk dat er ook wel sites zijn waar opgaves staan waarmee je aan de slag kunt. Bij scheikunde is het eigenlijk precies hetzelfde, door veel te oefenen zul je steeds sneller dingen in een opdracht herkennen waardoor je deze kunt uitrekenen.

Een tip voor biologie; sommige processen vind ik erg moeilijk om te begrijpen omdat ik me er geen goed beeld bij kan vormen. Ik vind het zelf prettig om dan filmpjes te kijken op YouTube waarin deze worden uitgelegd. Super handig! 😃 Maken jullie ook gebruik van de sites; biologiepagina.nl en bioplek.org? Hier staat vaker de theorie ook nog eens uitgelegd met behulp van animaties en je kunt er ook oefentoetsen vinden ;)

Vorig jaar heb ik maar één voldoende gehaald voor scheikunde en dit jaar heb ik pas één onvoldoende voor mijn examens scheikunde. Het duurt bij mij gewoon iets langer voordat ik door heb wat ik precies moet doen. Met iets meer moeite is het voor mij net zo goed haalbaar als de andere kinderen in mijn klas. Nog een laatste tip; ik ben bij biologie en scheikunde naast een vriend gaan zitten die erg goed is in deze vakken. Zo kan hij mij tijdens het maken van opdrachten helpen en de stof nog een keertje uitleggen als ik het niet begrijp.

Heel veel succes!

Groetjes Lauwetje 🙂
Onnodige quote verwijderd door de Kindertelefoon

Hoi Nan!

Bedankt voor je reactie en voor de tip!
Ik snap wat je bedoelt met dat je niet zo gemotiveerd was, want dat is erg herkenbaar voor mij!
Ik ben benieuwd hoe dat bij mij uitpakt als mensen tegen mij zeggen dat als ik zo doorga, dat ik het dat niet ga halen, maar moet ik het dan zeggen tegen hun? Ik bedoel, moet ik dan zeggen tegen hun dat ze dat moeten zeggen zodat dat mij misschien kan motiveren?

En waardoor zat jij dan slecht in je vel? Want ik zit dat namelijk ook een soort van, vanwege thuissituaties en onzekerheid (dat gaat al beter, maar ja... Alsnog, soms speelt het wel nog mee). En ook, natuurlijk, omdat ik dus slechte cijfers haal op school.
En dan heb ik nog een vraag: Heb je nog meer voorbeelden, van wat je deed voor een extra cijfer? Want het klinkt wel heel slim, maar ik weet niet echt hoe ik zo'n docent dan moet overhalen. Hoe deed jij dat?

Hoe waren de jaren op het atheneum? En waarom wilde je per se atheneum doen? Heeft dat te maken met je toekomst? Want ik hoef niet per se atheneum te doen (alleen theaterwetenschappen, maar dat staat niet op de 1e plaats), want wat ik later wil worden of de richting die ik wil nemen, daar hoef je alleen maar havo voor gedaan te hebben. Maar atheneum is altijd handig. Daarom wil ik het heel graag. Dan maar minder vrije tijd... :8

Ik zit ook aan bijles te denken voor de vakken die ik moeilijk vind en die ik wil gaan kiezen of waar ik tussen twijfel (natuurkunde of aardrijkskunde). Heb/Had jij dat ook?

Sorry, voor al die vragen:?, maar misschien word ik daar zelf wel wat wijzer van en wordt het wat duidelijker voor mij voor mijn profielkeuze, of ik toch beter havo kan doen en tips voor leren van sommige vakken.

En die tip van hulp vragen, doe ik al wel een beetje. Bijvoorbeeld: die zorgcoördinator erbij halen, over bijles ga ik het nog hebben met mijn mentor, enz.

Nogmaals bedankt voor je reactie! Het helpt heel erg, dankjewel. :)

Groetjes Anoniemertjee 🙂
onnodige quote verwijderd door de Kindertelefoon

Hoi Lauwetje!

Nadat ik dit heb gelezen, ben ik echt weer wat wijzer geworden over hoe ik het beste die vakken kan leren!
Ik heb ook moeite met het vak natuurkunde, dus deze tips hierover ga ik zeker uitproberen voor mijn proefwerk van volgende week dinsdag. Ik laat je anders wel even weten hoe het is gegaan!
--> Voor natuurkunde sta ik nu een 5,1 gemiddeld. :?
--> Het advies van de docent was: -

Mijn cijfers voor het vak scheikunde zijn afwisselend. Ik sta er wel oké voor, maar het kan beter. Laatst zei de docente ook dat ze denkt dat ik dit vak beter kan, dan dat ik nu doe. Dus ja... Ik vind het maar lastig als ze dat zegt, want ik leer gewoon goed en toch haal ik maar een 6. Maar ik let niet echt op dit vak. Ik heb andere vakken waar ik een onvoldoende voor sta en daar moet ik het meeste op letten! (Dat zijn natuurkunde, aardrijkskunde en geschiedenis, misschien heb je nog tips voor die vakken?)
--> Voor scheikunde sta ik nu een 7,0 gemiddeld. :)
--> Het advies van de docent was: 0

En ja... Biologie... Ik vind het maar raar. In de 1e en de 2e klas haalde ik alleen maar goede cijfers. Ik snap dat het nu moeilijker is geworden, maar alsnog... We hebben biologie alleen het 2e-halfjaar, dus we hebben alleen een olympiade-toets (slecht gemaakt, daardoor had hij als advies een - gegeven, maar toen heeft hij het er weer afgehaald, omdat ik een mail had gestuurd, omdat ik het niet eerlijk vond om een advies te geven dat alleen maar gebaseerd is op de olympiade-toets) en een SO gehad. Voor dat SO had ik echt (maar dan ook echt) een goed (maar dan ook echt een goed) gevoel over. Maar gister kwam ik erachter dat ik ineens een 5 had! Ik snapte er niks van. Morgen gaan we met de klas de toets doornemen en na de les, tijdens de pauze, ga ik het nog beter doornemen met alleen de docent. En kijken hoe ik het beter kan leren.
--> Voor biologie sta ik nu een 5,0 gemiddeld. (Alleen door dat ene SO) :(
--> Het advies van de docent was: - (Maar dat heeft hij er dus weer afgehaald, vanwege die mail van mij)

Zoals ik al zei heb ik dus ook moeite met geschiedenis en aardrijkskunde.
- Met geschiedenis ging het even goed door mijn nieuwe leermethode (een woordweb maken en een tijdlijn), maar voor mijn laatste toets (alweer een tijdje geleden) had ik weer een 3,3... 😞 Terug bij af, dus.
- Bij aardrijkskunde had ik ook een nieuwe leermethode (woordweb) en toen had ik voor die toets een 5,4 (dat was best wel goed voor mijn doen :P). Nu wil ik die toets (na 2 maanden) nog steeds een keer doornemen, omdat ik wil kijken of ik nog van mijn fouten die ik daarin heb gemaakt kan leren. Als ik dat nog met mijn docent ga doornemen, laat ik nog wel even weten, hoe dat is gegaan. En of ik dan (alweer) een nieuwe (en laat het dan alsjeblieft een goede zijn) leermethode kan toepassen.

Die tip van biologie vond ik een hele goeie. We hebben wel die site van http:// gekregen, maar daar doe ik niet echt wat mee. Ik ga het zeker voor de volgende toets proberen! En die filmpjes van YouTube, ik zal het proberen! Haha:D

En die tip van naast een vriend gaan zitten die erg goed is in deze vakken. Zo kan hij mij tijdens het maken van opdrachten helpen en de stof nog een keertje uitleggen als ik het niet begrijp., is een hele goeie, maar wij moeten nog volgens de plattegrond in de klas zitten, dus dat is wel jammer. Ik zit nu naast een vriendin die best wel slim is, dus ik kan het haar altijd wel vragen. :)

En ik heb nog een vraagje: Welke profielkeuze heb jij gekozen?
Want ik wil Natuur&Gezondheid kiezen met: Frans (je moet verplicht een vreemde taal; Duits of Frans), wiskunde A, scheikunde (verplicht), biologie(verplicht), natuurkunde/aardrijkskunde (ben ik nog niet over uit) en dan in het vrije deel; kunst. :)

Nogmaals heel erg bedankt voor de tips! :D

Groetjes Anoniemertjee 🙂
Oja, en die adviezen worden zo gegeven:
++ = dit vak kan je zeker doen
+ = dit vak zou je kunnen doen
0 = zou wel kunnen, maar ook weer niet, twijfels
- = dit vak zou je beter niet kunnen kiezen
-- = dit vak kan je beter niet kiezen
Heey Anoniemertjee,
Ik heb als profiel Natuur & Gezondheid gekozen met wiskunde A, Duits en BSM (bewegen, sport en maatschappij).
Als je twijfelt tussen natuurkunde of aardrijkskunde moet je je toch al een beetje afvragen welke richting je later op wilt. Veel technische opleidingen en de opleiding geneeskunde vragen om een profielkeuze met natuurkunde erin. Dus als je geen natuurkunde kiest moet je hier wel over nadenken.
Wel is het bij mij nu het geval dat ik voor mijn vervolg opleiding niks ga doen met natuurkunde en scheikunde, terwijl ik wel veel moeite heb met natuurkunde. Deze moeite had ik mezelf misschien kunnen besparen, maar ik dacht eerst altijd dat ik dierenarts wilde worden en daarvoor moet je natuurkunde in je vakkenpakket hebben.
De geluiden die ik hoor over aardrijkskunde zijn verschillend, een vriendinnetje van mij is echt heel erg goed hierin en haalt goede punten, maar je moet er wel inzicht in hebben zegt ze. Van sommige leerlingen hoor ik dat ze aardrijkskunde wat lastiger vinden, maar dit komt mede door de leraar die hen les geeft.
Het is een moeilijke keuze, dus misschien helpt het als je er met je ouders/mentor/docenten over praat. Zodat zij je ook een advies kunnen geven.
Uiteindelijk heeft alles te maken met inzet, als je minder goed bent in natuurkunde maar heel hard je best doet zul je meer waardering krijgen van je docent dan wanneer je het wel kan maar er geen moeite voor doet.

Ik kan je niet echt leertips geven over geschiedenis en aardrijkskunde, omdat het voor mij nu al 3 jaar geleden is dat ik deze vakken heb gehad. Het is wel een heel goed idee om proefwerken die je al eens hebt gemaakt nog eens te oefenen en je fouten nog eens te bekijken. Hier leer je namelijk veel van.

Ik kan me nog herinneren dat wij een methode hebben gehad op school dat "Leren leren" heette. Ik kan het op internet niet zo gauw vinden, maar ik heb wel een site gevonden die precies jouw probleem beschrijft met dezelfde kenmerken, zoals;

" Kinderen die behoorlijk slim zijn, maar waarbij het er op school toch niet uitkomt, waarvan de resultaten op het rapport achterblijven en de leerkracht aangeeft dat het kind ‘het’ niet kan.
Ze associëren heel sterk met wat zij visueel en gevoelsmatig waarnemen en worden hierdoor nog al eens als ‘afwezig’ of ‘afgeleid’ betiteld."

Ik weet niet of je iets aan deze site hebt, maar hier is in ieder geval de link;
http://www.kernvisiemethode.nl/leerproblemen/hoe-ontstaat-een-leerprobleem

Heel veel succes met je proefwerk!
Groetjes, Lauwetje
Hoi Lauwetje,

Bedankt voor je reactie!
Die link zou nog wel is van pas kunnen komen, dankjewel! :)
Ik zat nog is te denken over wat je zei over de richting die ik dan later op wil... En ja...
Eigenlijk wil ik later iets met vormgeving en/of theater doen, maar daar heb je dus geen natuurkunde of aardrijkskunde voor nodig!
En nu zit ik dus met mijn moeder op een soort van heel ander spoor: Ik heb voor het SO van geschiedenis van gister een 6,5 gekregen, mijn docent zei toch dat ik het vak beter niet kan kiezen in de bovenbouw, maar.... Ik wil misschien toch Cultuur & Maatschappij doen. Dat is wiskunde A of C (Ik ga A doen), geschiedenis (verplicht), aardrijkskunde of economie (soort van hetzelfde als aardrijkskunde of natuurkunde, dus dat is dan weer jammer, maar dan misschien toch economie?), Frans/Duits/kunst (op vwo moet je een vreemde taal kiezen, dus dan kies ik al Frans in de verplichte vakken en dan hierin kan ik nog Duits kiezen) en in het vrije deel kies ik dan kunst.
Dan neem ik bijles voor geschiedenis en misschien ook voor economie en dan ben ik eruit.
Dus ja....
Dat zou ook nog kunnen. Dan zit ik ook niet meer met het probleem met aardrijkskunde of natuurkunde. En biologie gaat ook lastig worden in de bovenbouw, dus ik weet ook niet of dat dan een handige keuze is...

Maar goed, ik heb morgen een gesprek met mijn mentor en ik heb echt gewoon letterlijk een lijstje vol met allerlei dingen waarover ik wil praten, dus dat wordt een lang gesprek!!

Maar alsnog heel erg bedankt voor je reactie en bedankt voor de tips!

Groetjes Anoniemertjee 🙂

Reageer