Vraag

Schorsing gekregen vanwege geloof

  • 28 April 2019
  • 5 reacties
  • 746 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo,

Ik ben **** en ik zit op een VMBO school. Ik vind onze school communistisch (zal het uitleggen).

Ik ben 2 weken geleden geschorst omdat ik een bijbel passage op het bord had geschreven. Het ging erom dat homo zijn, niet mag. Zie als referentie Levictus 20:13. Ik had dit niet opgeschreven om te discrimineren, maar wij hebben een transgender in de klas zitten, die zich een jongen voelt. Een half jaar nadat ze dit zei, is er iemand van een organisatie naar onze school gekomen, om uit te leggen waarom wij dit moeten accepteren. Ouders werden ervan op de hoogte gebracht met een nogal brutale email, waarin stond dat dit gewoon normaal is. Een week erna, kom ik op school voor gym. Ik zie mijn vrienden wachten. Buiten de kleedkamers. Ik vroeg wat er aan de hand was. Mij werd verteld om maar eens binnen te kijken. Ik deed de deur open, om tot mijn verassing haar binnen zien om te kleden. Geschrokken smeet ik de deur dicht. Dit is al 4,5 maanden geleden. Ze wordt simpelweg voorgetrokken, ookal denkt onze mentor en de directie van niet. Dit zijn speciale regels alleen voor haar.

~Telefoon mag in voor muziek (ook tijdens toetsweken) (wordt misbruik van gemaakt)

~Wanneer ze zich niet op haar gemak voelt, mag ze zomaar de les uit. (wordt vaak gewoon naar huis gestuurd) (wordt misbruik van gemaakt)

~mag telefoon altijd bij houden. (ook tijdens toetsweken)

En de allerlaatste, en de meest frustrerende.
~Mag naar de jongens WC, en mag bij de jongens omkleden.

Op de eerste 3 kom ik later nog op terug.
De afspraak is, dat ze als eerst mag omkleden (want wij willen niet met haar omkleden) wat maximaal 5 minuten mag duren. Dit is nooit. We moeten altijd wel een kwartier wachten, ook als de les voorbij is. We hebben vaak in de pauze moeten wachten, omdat ze nog 12 minuten op haar telefoon zat, alleen om ons te laten wachten.
We hebben dit al heel vaak geprobeerd op te lossen met onze mentor (die we pas een half jaar hebben). Enige poging voor een compromis, zoals om de week op elkaar wachten, eindigt met haar die het mentoruur eruit loopt. Uiteindelijk wordt er niks op gedaan,

Nu voor waar het onderwerp over gaat.
Ik heb vorig jaar een bijbel gekregen van mijn opa, die ik toen meenam voor nederlands, waar we een kwartier moeten lezen, voor ons vocabulair. Ik ken de strafwetten uit mijn hoofd, omdat ze me fassineert. Er staan meerdere stukken in over incest, homoseksualiteit, beestaliteiten, enz. Ik heb bij een les Nederlands 2 weken geleden, een stuk opgeschreven uit de bijbel, wat toevallig negatief over homoseksualiteit praat. Deze transgender, die zich een jongen voelt, vind ook dat ze homo is, omdat ze nog steeds op mannen valt. Ik had deze tekst niet opgeschreven op te discrimineren, of om te pesten. Maar om te laten zien dat niet alles in de bijbel klopt, of oke is.
(Eerlijk, vind ik gender dysforie een onbenullig concept. Je kunt niet van geslacht veranderen. Daarom dacht ik er ook niet aan toen ik het op het bord schreef.)

Dit werd verkeerd opgepakt door haar. Iedereen weet dat ik dit niet meen. Ze heeft zonder mijn toestemming een foto van mij gemaakt, voor het bord. Na de les liep ik naar beneden om naar huis te gaan. Ik werd gestopt door een oudere man die niet op school werkte (een ouder). Hij zei dat ik moest meelopen, pakte mij bij mijn arm, en nam me mee. Ik zag zijn vrouw en zijn 'zoon' op een bank zitten. Hij en zijn vrouw, werden boos op mij, en begonnen tegen mij te schreeuwen (niet heel hard, maar op een middelmatig niveau). Gelukkig greep een leraar in, en nam me mee voor een process verbaal in een kantoor. Daarna had ik toevallig ook nog een oudergesprek met mijn moeder. Ik heb 2 mentoren, waarvan een het totaal niet eens was, wat ik deed. Ookal luisterde ze niet naar mijn verhaal.

Een paar dagen erna, zat ik op mijn kamer toen ik gebeld werd door mijn moeder. Twee dagen interne schorsing. Als je niet weet wat dat is,
half 9 tot half 5 zitten in een lege kamer. Ik heb hierdoor een periode toets gemist van outdoor (praktijk vak). Voor zover ik weet zijn er geen consequenties gekomen voor de vader. Daarnaast werd er tegen mij verteld door een directie lid, dat school misschien aangifte zou doen, waarvan ik nog niks over heb gehoord.

Terwijl ik mijn schorsing uitzat, kreeg ik een gesprek met dezelfde directie lid van hiervoor. Het jaar ervoor, had een medeleerling een docent op haar kont geslagen, omdat ze te dichtbij stond. Zij kreeg een dag een externe schorsing. Terwijl ik twee dagen een interne schorsing krijg, voor een misverstand. Ik vroeg waarom, want dat is aanranding. 'Nee' zei hij nadat hij moest nadenken. 'Dat is gewoon respectloos.' Totale bullshit.

Na mijn schorsing. realisseerde ik me, dat school er alles aan doet, om haar op school te houden. Want nu kunnen ze flexen over hun multiculturele school, meer leerlingen = meer geld van de overheid.

School geeft geen flikker om hun leerlingen, behalve als ze iets doen voor hun.

5 reacties

Hoi

Je hebt het gevoel dat een klasgenoot wordt voorgetrokken. Deze klasgenoot is uitgekomen als transgender, waarna school enkele maatregelen genomen heeft.

Ik vermoed dat we hierin erg van mening verschillen. Ten eerste zal ik naar je klasgenoot refereren als een 'hij', aangezien hij zich een jongen voelt. Ten tweede vind ik het goed dat je school maatregelen neemt voor deze leerling, zodat hij zich op zijn plaats voelt.

Je klasgenoot voelt zich een jongen, net zoal jij je een jongen voelt. Het verschil is dat hij in een vrouwenlichaam werd geboren. Dat kan gebeuren, en hoewel het best lastig is om je voor te stellen hoe dit voelt als je er geen ervaring mee hebt, is het belangrijk om hier begrip voor te kunnen opbrengen.

Het kan dat je de bijbelpassage op het bord niet negatief bedoelde, maar toch kunnen sommigen zich geviseerd voelen. Als je ergens voor uitkomt, is het belangrijk om dat te doen op een manier waarop je niemand aanvalt. Als je bijvoorbeeld uit leergierigheid een bijbeltekst op het bord wilt noteren, zou je eerst een woordje vooraf kunnen doen, of een korte disclaimer op het bord kunnen schrijven.

Welke oplossing zou jij bieden? Vind je dat je klasgenoot van school zou moeten veranderen? Ik vind namelijk dat deze jongen erg op z'n plaats zit op jouw school, aangezien deze er bewust mee omgaat. Er wordt gedacht aan kleedkamers e.d., zodat je klasgenoot zich niet ongemakkelijk hoeft te voelen tussen meisjes. Ik vermoed dat jij je ook niet graag zou omkleden in de meisjeskleedkamer.

Je hebt het gevoel dat deze klasgenoot ook op andere vlakken bevoordeeld wordt, bijvoorbeeld het mogen dragen van muziek en het vroegtijdig mogen verlaten van school. Het kan dat hij, naast of (deels) door het transgender zijn, het moeilijk heeft. De kans is groot dat er dingen spelen waar jij niet van op de hoogte bent, en dat school hierom maatregelen neemt. Als je het gevoel hebt dat hier toch misbruik van gemaakt wordt, kan je dat melden.

Ik kan me voorstellen dat je je straf zwaar vindt, vooral vergeleken met andermans straf uit het verleden, maar discriminatie is niet ok. Het is vervelend dat je hierdoor een toets gemist hebt, maar ik hoop dat je tijd geschorst je de kans heeft geboden om na te denken over dit onderwerp.

Misschien helpt het je om online wat documentaires en verhalen van transgenders en homoseksuelen te bekijken. Zulke verhalen zouden je kunnen helpen bij het leren om begrip op te brengen. Ook op school kunnen ze je hierbij helpen. Je kan bijvoorbeeld een docent aanspreken over het feit dat je je nu en dan ongemakkelijk voelt. Ook kan het dat je klasgenoot bereid is om de vragen waar je mee zit, te beantwoorden, zolang je hem op een respectvolle manier benadert.

Groetjes
Kenshin
En hoe maakt dit jouw school communistisch?
Dat zou betekenen dat men zou streven naar gelijkheid, maar gezien er sprake is van enkele uitzonderingen voor één leerling, zou dat niet kloppen.

Ik denk dat redelijk wat mensen wat andere meningen over deze kwestie hebben, dus laten wij vooral de discussie beschaafd houden.
Ik ga hier overal er van uit dat jouw intenties waren om anderen te informeren of een discussie te starten en niet om iemand te beledigen. Natuurlijk weet ik niet wat alle nuances zijn, dus mijn oordeel kan foutief zijn.

Je scheef een passage van de bijbel die gaat over hun kijk op homoseksualiteit.
Op zich prima als je iets aan wilt tonen of iets wilt bespreken, maar het lijkt mij een beetje vreemd om dat zomaar op te schrijven.
Dat er vervolgens een foto van jou wordt genomen, mag als het goed is niet, dus daar heb jij zeker nog iets over te zeggen.

Jij geeft aan dat jij het opschreef om aan te tonen dat niet alles dat in de bijbel staat klopt, of OK is.
Op zich is dat prima.
Er is niets mis mee om jouw mening daarover te geven.
Ik weet niet hoe jij het hebt gedaan, maar gezien jij aangeeft dat de rest van jouw klasgenoten het niet erg vonden neem ik aan dat het duidelijk was dat jij geen kwade intenties had.

En nu komen we echt bij mijn opvattingen.

Jij noteert een tekst om aan te tonen dat er ook verhalen in de bijbel staan die (gedeeltelijk) onwaar zijn.
Hartstikke prima.
Vervolgens voelt er iemand zich beledigd door de tekst die jij hebt genoteerd.
Gezien jouw orignele doel niet was om iemand te beledigen hoor jij daar niet per se aansprakelijk voor te worden gehouden.
Als jij het niet eens bent met iemands werk of mening, of het verkeerd opvat, dat betekent niet dat diegene direct fout is of zo'n mening niet zou mogen uitten en daarvoor gestraft zou moeten worden.

De ouders van de leerling horen naar mijn mening jou daar dan ook niet op aan te spreken en zeker niet op een manier die als bedreigend kan worden gezien.
Er was geen reden voor dergelijke handelingen en het had zeker wat "volwassener" gekund, als ik het goed lees.

Als iemand er iets over te zeggen had, dan zou het jouw school of die leerling moeten zijn.
Ik meen dan ook dat het straffen van de school onjuist is gedaan.
Heb jij de kans gehad om jouw standpunt uit te leggen en te verklaren hoe jij hebt gehandeld en met welk doel?
Als jij werkelijk niet de bedoeling had om iemand te beledigen, dan zou dat toch opgelost kunnen zijn.
Als ik zo de informatie interpreteer zou ik zeggen dat jij nadelig bent behandeld in deze situatie en niet een eerlijk "process" hebt gekregen.
Is het mogelijk om de school daar op aan te spreken en te kijken of er dingen rechtgezet kunnen worden.

"Daarnaast werd er tegen mij verteld door een directie lid, dat school misschien aangifte zou doen, waarvan ik nog niks over heb gehoord."
Dat lijkt mij wel erg ver gaan.
Wederom, als ik het goed begrijp en jouw doel slechts was om anderen te informeren en niet om iemand te beledigen, dan zou dat onterecht zijn.
De wetten rondom meningsvrijheid verbieden immers het beledigen van iemand, maar hier was het niet jouw doel en jij wilde juist iets uitleggen.
Waarop zouden zij die aangifte dan kunnen baseren, dan een misverstand dat zij simpelweg kunnen deëscaleren.


Ik respecteer de opvatingen van Kenshin, maar dat betekent niet dat ik er geen andere visie op heb.

Ik meen niet dat jij het eens moet zijn met de straf, zeker niet als deze onjuist kan zijn en het gevolg van verkeerd handelen zou kunnen zijn.
Ook is het prima wanneer jij niet geïntereseerd bent om ook maar iets te leren over mensen die een andere seksuele voorkeur hebben, of anders kijken naar hun geslacht of gender.
Het is ook hartstikke prima dat jij meent dat de school verkeerd handelt.

Echter vind ik dat je natuurlijk wel mensen wel moet respecteren en ook hun meningen en opvattingen.
Als die leerling dat beledigend vind, dan is het misschien beter om een beetje rekening te houden met diegene.
Je hoeft helemaal niets met diegene te doen, maar als je dan toevallig in hetzelfde gesprek zit dan zou je dergelijke risicovolle onderwerpen kunnen vermijden.
Jij wilt immers ook dat er rekening wordt gehouden met jou.

Maarja, ik heb nu eigenlijk te veel geschreven, dus ik hoop dat iets van mijn idee over is gebleven.
Om heel eerlijk te zijn heb ik ook mijn eigen mening over de hele hype met die genderneutralen, en snap ik heus wel wat je bedoelt. Maar mijn mening is ook dat je je niet erg als een Christen gedraagt door zulke bijbelteksten aan te halen. Jij zult ook vast verkeerd bezig zijn want je eet vast weleens een biefstukje of een frikandel en in de bijbel staat ook dat dat onrein is.

Jij mag zeker een heel andere mening hebben, en je mag van mij geloven wat je wil, maar je gedraagt je dus ook kwetsend, en daarmee overschrijd je duidelijk een grens. Hou er rekening mee dat je in je latere leven nog vaak te maken zal krijgen met mensen met heel andere opvattingen dan jij. Leven en laten leven.

Het enige waar ik je gelijk in geef, is dat het nogal oneerlijk is als ze wordt voorgetrokken met die telefoon voor muziek. En dat zij als enige in de jongenskeedkamer mag gaan staan gaat ook wel wat ver als daardoor iedereen buiten staat te wachten tot zij klaar is. Het lijkt mij dat daar wel een andere oplossing voor gezocht kan worden (bijvoorbeeld omkleden in de WC ofzo, of pas nadat alle "echte"jongens klaar zijn)
Oké, ik wordt eerlijk gezegd best wel boos over homofobische en transfobische mensen, en jij lijkt me er overduidelijk een.
Wat jij doet door je zo te gedragen tegen over je klasgenoot(en)
  • Je geloof pushen op anderen --> Niet oké
  • Je transgender klasgenoot discrimineren --> Niet oké
  • Je fouten niet inzien --> Niet oké
  • Jezelf als slachtoffer afbeelden --> Niet oké
  • Het bestaan van anderen die, ik zeg het gewoon, HEEL normaal zijn, ongeldig verklaren --> Niet oké
  • De juiste pronouns van je transgender klasgenoot (zover ik kan opmaken een HIJ/HEM, NIET een zij/haar
Om heel eerlijk te zijn heb ik ook mijn eigen mening over de hele hype met die genderneutralen, en snap ik heus wel wat je bedoelt.
Het is geen hype! LGBTQ+ heeft altijd al bestaan, echter pas rond de jaren '60 durfden mensen ervoor uit te komen, omdat daarvoor, en in sommige landen nog steeds, wordt gedood of gestenigd als je iets bent waar je geen controle over hebt. Ik vind deze zin erg respectloos aangezien ik zelf onder non-binary val als demigender en het nu voelt alsof je een compleet deel van mijn identiteit ongeldig verklaart.

tot zij klaar is. Het lijkt mij dat daar wel een andere oplossing voor gezocht kan worden (bijvoorbeeld omkleden in de WC ofzo, of pas nadat alle "echte"jongens klaar zijn)
  1. HIJ/HEM, NIET zij/haar
  2. Over omkleden kan ik het nog wel enigszins begrijpen; maar als je je daar niet fijn bij voelt lijkt het mij een betere oplossing als jij zelf je in de wc gaat omkleden. En het lijkt me ook gewoon een kwestie van wennen, deze jongen (de transgender individu dus) is evenveel jongen als jij in zijn hoofd, net als dat jij je in je hoofd bent. Het enige verschil is dat bij de transgender jongen het lichaam niet (volledig) aansluit op het daadwerkelijke gender.
  3. Hij is wel een echte jongen.
Ik ben **** en ik zit op een VMBO school. Ik vind onze school communistisch (zal het uitleggen).
Daarnaast heeft communisme hier helemaal niks mee te maken. Als je jezelf zo slim vindt wanneer je op een discriminerende manier een, in sommige landen onderdrukte, minderheid op een zware manier beledigd (door hun potverdomme identiteit ongeldig te verklaren), en daarnaast ook het concept van communisme niet snapt zou het mij niks verbazen als... (laat ik hier maar stoppen)

Wat jij deed is simpelweg discriminerend, hoe je het ook bedoelt hebt. Als jij niet kan inzien dat jouw perspectief van de wereld, of in ieder geval op dat gebied, niet oké is en niet past in onze samenleving, vindt jouw idee een onbenullig concept (zoals jij gender dysphoria een onbenullig concept noemde, wat trouwens een officieel erkend psychologisch concept is). Wat mij betreft heb je je schorsing dubbel en dwars verdiend. Als ik op jouw school leidinggevende was had ik je gestraft op basis van de Grondwet, waar trouwens in staat dat alle individuen in de Nederlanden in gelijke behandeld zullen worden, OOK op geslacht, gender, geaardheid, noem maar op. Ik had jou gewoon 2 weken, of nee, misschien wel 2 maanden interne schorsing gegeven. Jouw leidinggevende was wat mij betreft nog net iets te mild.

Ik hoop dat jij jouw fouten in kan zien, en in de toekomst misschien zelfs je excuses aan je klasgenoot (en klasgenoten) kan aanbieden.


PinkLasagna
@CartoonTrash
Ik ben met je eens dat je elkaat moet respecteren, echter vindt ik jouw reactie ook ver van respectvol, en dan verlaag je jezelf tot degene waar je zo boos op bent
Je zegt ook dat je de persoon zou straffen op basis vd grondwet waarin staat dat alle individuen gelijk behandeld moeten worden, niet lullig bedoeld, maar die school doet dat niet, ze behandeken die transgender namelijk anders met als reden geslacht. Dus denk zelf ook 2x na voor je zon rant houdt tegen iemand want je komt nu zelf ook niet respectvol over.

Reageer