schoolstress

• 15 november 2015
  • 35 reacties
  • 566 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
hee,

ik voel me echt al een tijdje zo verdrietig, ik heb echt helemaal nergens meer zin in, zie op tegen elke dag, (bijna) elke avond als ik op bed lig barst ik ineens in huilen uit waardoor ik me nog rotter voel. ik zit nu in klas 3 van de HAVO en dit jaar valt echt heel zwaar, het enige waar ik nog mee bezig ben is school en huiswerk, leuke dingen zit er echt niet meer in. en het rare is dat ik op school echt niks anders doe dan lachen, terwijl ik me eigenlijk gewoon kut voel, ik kan het lachen dan ook echt niet stoppen. iedereen denkt altijd over mij dat ik altijd vrolijk ben, alleen leraren vinden me echt heel irritant omdat ik elke keer zoveel lach, en dan voel ik me daarna weer heel erg rot door elke dag alleen maar negatieve dingen te horen te krijgen.
ook ben ik echt altijd zo moe, het maakt echt niet uit hoe lang of hoe kort ik slaap, ik voel me altijd moe en futloos.
heeft iemand tips want voel me echt heel rot!

x Lisa

35 reacties

Ik had daar vorig jaar ook last van. Ik kreeg mijn huiswerk nooit af en haalde veel onvoldoendes. Toen ben ik in de klas alleen gaan zitten. Dat is misschien ongezellig, maar mijn huiswerk kreeg ik wel af. Ik hoefde alleen nog maar te leren na schooltijd. Voor mijn vrienden had ik uiteindelijk genoeg tijd, in pauzes, tussenuren en in het weekend.

Ik voelde me (eigenlijk nog steeds) ook erg moe en futloos. Toen ben ik meer fruit gaan eten en heb ik een regelmatiger eetpatroon aan genomen en het gaat al stukken beter.
ik heb vorig jaar (niet uitmezelf) ook het hele jaar alleen gezeten, echt bij alle vakken. Dit jaar zit ik alleen bij frans alleen, omdat ik dit een moeilijk vak vind en dus echt goed op moet letten. opzich zou ik kunnen vragen of ik bij meerdere vakken alleen mag zitten, alleen vorig jaar toen ik dus alleen moest zitten, werden de mensen waar ik eigenlijk naast zat boos op mij omdat zij dan ook alleen zaten, dit wil ik dit jaar liever niet weer. Ik eet opzich wel veel fruit, maar een vast eetpatroon heb ik niet, dit ga ik zeker proberen! ik hoop echt dat het werkt, bedankt voor de tip!!
Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik zit nu in de vijfde klas van het VWO en ik haal de laatste tijd alleen maar onvoldoendes. Ik heb veel gehuild, zonder dat het echt opluchtte. Ook ben ik vrij vaak aan het praten en aan het lachen, omdat ik probeer om school gezelliger te maken denk ik.
Ik ben dus ook erg benieuwd naar tips! Ik denk dat ik dan ook maar apart moet gaan zitten bij een aantal vakken....
Wat ik als tip zou meenemen: denk eens goed na over waarom je je verdrietig voelt en probeer dat probleem op te lossen door bijvoorbeeld met je mentor te praten. Kijk waar het echte probleem ligt: heb je moeite met het afkrijgen van je huiswerk/concentratie of heb je problemen met leraren bijvoorbeeld (negatieve reacties)?

Succes in ieder geval!
hee,
bedankt voor je reacie!
Ik probeer inderdaad ook op school vrolijker te doen dan dat ik eigenlijk ben, gewoon omdat ik toch ergens lol wil hebben.
Ik ga er nog eens goed over na denken, want nu weert ik nog niet echt waarom ik nou zo verdrietig ben.
Ik heb ook moeite met het afmaken van m"n huiswerk, ik ben best wel perfectionistisch en tot nu toe heb ik bijna elke dag een proefwerk, als ik dan vrij ben van school ben ik echt alleen nog maar daarmee bezig, waardoor ik ander huiswerk dan of niet af krijg of tot 's avonds 11 uur aan m'n huiswerk zit. Ik dacht eerst dat het me niks scheelde als leraren allemaal zo negatief over mij praten, maar nu hadden ze laatst een leerlingenbespreking en toen mijn mentor tegen mij zij wat ze allemaal over mij hadden gezegd (btw. echt alleen maar negatieve dingen) kwetste mij dat toch wel heel erg!

jij ook heel veel succes!!
Hey,
Wat balen dat je het zo druk hebt met al die proefwerken! Is dat het hele jaar zo?? Ik heb laatst met mijn mentor gepraat en we zijn tot een oplossing gekomen. Ik ga met bijna alle leraren een apart (serieus) gesprek houden. Dan ga ik ze vragen wat ze van mij vinden tijdens de les en waarom zij denken dat ik die onvoldoendes haal. Misschien ideetje?
Hey,
Wat balen dat je het zo druk hebt met al die proefwerken! Is dat het hele jaar zo?? Ik heb laatst met mijn mentor gepraat en we zijn tot een oplossing gekomen. Ik ga met bijna alle leraren een apart (serieus) gesprek houden. Dan ga ik ze vragen wat ze van mij vinden tijdens de les en waarom zij denken dat ik die onvoldoendes haal. Misschien ideetje?

ja dit is de 4e week dat we misntens 5 proefwerken in een week hebben 😞 Opzich is dat inderdaad wel een goed idee, maar ik durf gewoon niet uit mezelf naar de mentor te gaan, en misschien dat voor te stellen. En als ik dan aan de leraren vraag wat ze van me vinden en waarom ik onvoldoendes haal, krijg ik toch alleen maar te horen dat ik super irritant ben en dat ik onvoldoendes haal door m'n gelach. Mijn mentor vindt dit ook, hij heeft een mailtje naar m'n moeder gestuurd over dat er veel leraren zijn die mij heel storend vinden, en dat dit tot slechte resultaten lijdt, ik sta namelijk een onvoldoende 😮 .
wil je me het anders laten weten hoe jouw gesprekjes gingen?
Hey, ik had er ook last van. Alleen zitten in de klas werkt helaas wel, al vinden andere je nog zo stom daardoor. Niet al te veel van aantrekken!! Vast eetpatroon, weinig tussendoortjes en sporten (hardlopen) werkte voor mij erg goed. En alle mensen die van je houden moet je naar je toe trekken en alle mensen die je zorgen geven moet je uit je leven verwijderen! Jij bepaald wie je in je leven wil! Kijk af en toe wat leuke filmpjes en laat huilbuien maar lekker lopen. Als je last hebt van mensen moet je gewoon de klikspaan bij je mentor spelen. Als ze er echt iets aan doet, vooral gebruik van maken! En als je vriendinnen je laten stikken, weet je ook weer wat je aan hen hebt! Ik heb vriendinnen, maar het zijn niet mijn echte vriendinnen. Ik kan ze ook zo kwijt zijn en ergens geeft me dat een fijn gevoel. Echte vriendinnen (of vrienden) voor het leven maak je later wel! En houd de band met je ouders sterk. Als je met hen kan praten heb je ook al veel om niet meer over te zitten. Laat alle bakstenen in je maag lekker wegspoelen met tranen als het moet en doe dingen die je fijn vind! Soms hoef je niet alles te maken van huiswerk, als je maar bij blijft en alles snapt. En werk effectief, Plan, werk en ga door tot alles af is. Geen eten of drinken erbij en geen afleidingen zoals je telefoon of computer.

Lange lijst.... Ik hoop heel erg dat je hier iets aan hebt. Laat je even weten hoe het gaat??
xxxxx en heel veel sterkte!!:$
hee,
bedankt ik heb er zeker wat aan!
de band met mijn ouders is niet echt bepaald sterk,
met mijn vader wel maar hij is echt bijna nooit thuis en als die dan thuis is wil ik hem niet met mijn problemen lastig vallen.
mijn moeder heeft het echt alleen maar druk met mijn zusje ( ze is nog maar 11 en rijd paard voor een hele grote handelsstal) ik snap best dat ze daar super trots op is! maar ik durf dan dingen waar ik mee zit niet aan haar te vertellen.
mijn zusje doet alles zo perfect en ik ben de mislukkeling. ik heb eigenlijk nog nooit een sterke band met haar gehad.

xx
Hey,
Heb je dan misschien iemand anders aan wie je het kan vertellen en die je kan helpen? Contactpersoon op school of een leraar?
Xx
Ik heb precies hetzelfde probleem ik zit in de 2e en doe het VWO, ik doe altijd lacherig in de klas en haal veel onvoldoendes.
De onvoldoendes gaan wat meer weg. Maar ik voel gewoon dat ik niet mezelf ben op school, ik doe alsof ik een ander ben. Ik doe alsof ik hartstikke sterk en agressief ben, zodat mensen me met rust laten als ik ruzie met ze heb en zodat ik een goede positie heb in de klas. Ik ga nu meer alleen zitten en sommige vriendinnen vinden dat jammer, maar ze begrijpen me wel. Ik wil gewoon niet in het tweede jaar blijven zitten... en ik wil al helemaal niet naar HAVO. Bij mij op school word er op HAVO veel gepest, en ik wil daar niet slachtoffer van worden.
Ben ik de enige die doet alsof op school, en toneel speelt de hele dag door? Ik doe het eigenlijk de hele dag ook na school... behalve als ik thuis ben alleen... Op whatsapp als ik met iemand alleen praat zeggen sommige ook, je bent veel liever dan dat je buiten of op school doet. Ik vind het heel jammer...
Hey,
Heb je dan misschien iemand anders aan wie je het kan vertellen en die je kan helpen? Contactpersoon op school of een leraar?
Xx

mijn mentor vroeg laatst of ik naar een vertrouwenspersoon op school wilde omdat ik zoveel lachte, ik heb toen ja gezegd. hij zou mij toen op vrijdag uit de les halen, maar dit had hij niet gedaan. toen die maandag vroeg mijn mentor dus of ik al met hem gepraat had, (geen idee waarom ik dit zei) maar ik zei dus: nee, gelukkig niet. en toen zei ik dus dat ik helemaal niet meer met hem wilde praten en dat er niks aan de hand was. 😮
Ik heb precies hetzelfde probleem ik zit in de 2e en doe het VWO, ik doe altijd lacherig in de klas en haal veel onvoldoendes.
De onvoldoendes gaan wat meer weg. Maar ik voel gewoon dat ik niet mezelf ben op school, ik doe alsof ik een ander ben. Ik doe alsof ik hartstikke sterk en agressief ben, zodat mensen me met rust laten als ik ruzie met ze heb en zodat ik een goede positie heb in de klas. Ik ga nu meer alleen zitten en sommige vriendinnen vinden dat jammer, maar ze begrijpen me wel. Ik wil gewoon niet in het tweede jaar blijven zitten... en ik wil al helemaal niet naar HAVO. Bij mij op school word er op HAVO veel gepest, en ik wil daar niet slachtoffer van worden.
Ben ik de enige die doet alsof op school, en toneel speelt de hele dag door? Ik doe het eigenlijk de hele dag ook na school... behalve als ik thuis ben alleen... Op whatsapp als ik met iemand alleen praat zeggen sommige ook, je bent veel liever dan dat je buiten of op school doet. Ik vind het heel jammer...

ik heb dus precies hetzelfde! ik speel ook een soort van toneelspelletje en reageer soms ook heel bot, ook inderdaad om een beetje een goede positie in de klas te hebben! ik ben eigenlijk alleen op school heel druk en dan na school heb ik daar gewoon geen energie meer voor en ben ik echt heel erg moe! thuis ben ik dan weer best wel rustig en dan 's avonds op m'n werk zeg ik gewoon bijna helemaal niks. ik wil echt graag gewoon mezelf zijn, maar na zolang een masker (figuurlijk) op te hebben gehad, weet ik niet eens meer wie ik nou eigenlijk zelf ben.
X
Heyy,
Thanks iedereen die hier tips achterlaat, zelf lees ik ook graag mee :)

Mijn gesprekjes gingen wel goed, het is vooral handig om bij jezelf te blijven. Dus zeg dat JIJ heel erg je best doet en dat je graag wat beter je best zou willen doen maar geen idee hebt hoe. Sta open voor ideeën en laat iniatief zien. Je wilt er aan werken dus ga daar zitten met een actieve houding. Het is natuurlijk niet een psycholoog gesprekje dus laat je ook niet teveel in je emoties wegdrijven, dan verlies je vaak de controle over wat je wel en niet tegen die leraar wilt zeggen.

Hoe zit het trouwens met vriendinnen? En heb je al een goed gesprek gehad met je mentor?
wat fijn voor je dat je gesprekjes zo goed gingen!
ik heb opzich best wel veel vriendinnen, maar al vanaf zo lang dat ze me kennen ben ik altijd al degene die lacht en altijd vrolijk is, ik durf nu echt niet opeens aan te komen met ja, eigenlijk zit ik echt heel slecht in m'n vel. Nee ik ben nog niet naar m'n mentor geweest, ik durf die stap echt niet te nemen 😞 vandaag twijfelde ik even of ik het hem ging vertellen maar ik kan het echt niet.
X
Ja ik weet het ook niet meer, ik denk dat ik erover ga praten met mijn ouders ik weet nu zelf ook geen oplossing....
hee,
wat super dapper van je dat je naar je ouders toe gaat!!
succes!!
X
Hey Lisa,
Ik snap dat de stap naar de mentor ontzettend lastig is. Ik was ook erg bang voor veel gezeik en andere problemen. Het liefste wilde ik dat niemand het wist en dat mijn mentor dacht dat ik een prima leerling was met weinig tot geen grote problemen. Een tijdje hield ik het vol, maar uiteindelijk brak ik. Mijn cijfers waren lager dan ooit, ik huilde elke dag stiekem en ik had gewoon onbewust de drang om mijn problemen aan iemand te vertellen. Uiteindelijk ben ik toch naar de mentor gestapt en heb alles verteld. Het is fijn om je problemen aan iemand kwijt te kunnen, om iemand te hebben die je begrijpt. Je mentor is er voor je en hoe eerder je het verteld, hoe langer je hebt om een oplossing te vinden.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, het hoeft btw niet perse je mentoe te zijn, het kan ook een ander vertrouwenspersoon zijn zoals een schoolspycholoog.

En over je vriendinnen, blijf jezelf. Je vriendinnen zijn je uitlaatklep, bij je vriendinnen kan je terecht en kan je lachen 🙂
hee,
ik ben gewoon zo ontzettend bang dat als ik met m'n mentor vertel hij het dan aan m'n ouders gaat zeggen.
ik wil gewoon niet dat zij me nóg minder leuk vinden, mijn moeder is echt lastig en ze houd er helemaal niet van om over gevoelens te praten. en bij de vertrouwenspersoon op school moet je een afspraak maken bij de receptie en dit moet door de mentor gedaan worden :(
X
Heyy,
Ik snap dat het lastig is... Het liefst vertel ik ook niets aan mijn ouders, zodat zij mij zien als een goede leerling. Maar ik moet accepteren dat mijn ouders de waarheid ook moeten weten. Natuurlijk is het jouw beslissing, maar je moet je wel realiseren dat je deze situatie dan nog ongeveer 3 jaar moet volhouden (je zit toch in 3 Havo?) En dat is vreselijk lang 😞

Succes!
heee,
ja klopt, ik zit in 3 havo. En inderdaad dit nog 3 jaar zie ik ook echt niet zitten!
ik ga er nog eens goed over na denken!
heb je ook een idee wanneer het en goed moment is? mijn moeder zit (bijna) de hele dag achter de computer spelletjes te spelen, als ik haar dan wat vraag ofzo word ik compleet genegeerd. en 's avonds bij het eten zit m'n zusje erbij. eigenlijk is er nooit een moment dat ik alleen met m'n moeder ben en ze niet met de computer bezig is!
X
ps. bedankt dat je me helpt, dit betekend erg veel voor me!!
Heyy,
Ik durf niet echt te zeggen wat je in dit geval het beste kan doen, omdat ik je thuissituatie niet goed ken en ik niet veel verstand daarvan heb. Wat je misschien kan proberen is eerst te praten met je vertrouwenspersoon. Vraag aan je mentor of hij die afspraak wilt regelen en dat je liever niet wilt vertellen waarom. Het lijkt me sterk dat hij dat weigert. Ik denk dat de vertrouwenspersoon je beter kan helpen in deze situatie dan ik ;)

Succes, ik hoor graag hoe het is afgelopen!
hee,
bedank,t ik denk er even goed over na!
weet je misschien of een vertrouwenspersoon dingen tegen je ouders mag zeggen?
en m'n mentor stuurt echt om alles een mailtje naar huis, bijvoorbeeld al om als ik één keer niet oplet of als ik voor de eerste keer in een jaar m'n huiswerk niet af heb en zelfs als ik een onvoelde heb gehaald terwijl m'n ouders dit gewoon op mijn cijferlijst online kunnen zien, dit doet hij bij andere leerlingen niet. denk je dat hij dan ook een mailtje naar huis zal sturen als ik zo'n gesprek heb aangevraagd?
X
Heyy,

De vertrouwenspersoon mag echt nooit informatie doorgeven over een leerling, niet tegen ouders en niet tegen leraren (daarom heet die persoon ook een vertrouwenspersoon) Je verhaal is safe bij haar.

En over je mentor, ik denk dat hij zich eerder zorgen maakt om je en dat hij graag je ouders erbij wilt betrekken omdat hij wilt dat het beter met je gaat. Het kan natuurlijk zijn dat hij een mailtje stuurt naar je ouders, maar heb je al met je mentor gesproken over het feit dat hij veel mailtjes stuurt naar je ouders? Heb je al aangegeven dat jij dat liever niet wilt (niet in deze mate) ?

X
hee,
nee ik heb het nog nooit over de mailtjes gehad, het enige wat die dan gaat zeggen is van, ja je maakt het er zelf na dat ik die mailtjes stuur. en als ik dan een gesprek aanvraag met de vertrouwenspersoon stuurt hij alleen nog maar meer mailtjes. en ik wil ECHT NIET!! dat mijn ouders weten dat ik dan een gesprek heb aangevraagd.
X
Heyy,
Is er geen mogelijkheid dat je zonder je mentor naar je vertrouwenspersoon gaat? En dat je het aan die persoon uitlegt? Anders zou ik misschien toch proberen om het aan je ouders te vertellen....

Succes

Reageer