School in een ver land

  • 19 April 2017
  • 7 reacties
  • 468 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi allemaal . Ik ben nu ff in Nederland voor 3 weken maar ik zit sinds een half jaar op school in Jurang. Dat is in Azië. En ik wil graag mijn oude vrienden hier vertellen hoe het daar gaat en wat ik meemaak. IK heb iets geschreven en ben heel benieuwd wat anderen daar van vinden. Is het grappig , of juist niet, of te lang ? enzo. En hoe zouden mensen het vinden als ze zelf daar op zo'n school zaten ? Dus laat horen wat je vind ! 🙂 Hier is mijn verslagje :


Een dagje school van Ravel :P

Riinngg... veel te vroeg wakker worden om half 7 ( gaap) ..geen zin maar het moet maar 😛...eerst ff douchen en dan aankleden. Dat is gelukkig ( 😉 ) niet moeilijk want naar school draag ik gewoon elke dag hetzelfde: m'n uniform . Een blauwe blouse of shirt met het schoolvignet erop , een donkerblauw vest en jasje erover waar ook knettergroot dat schoolwapern opstaat 😛 mooi? mwah...En dan de verplichte korte broek en kniesokken met een geel randje net onder je knie. Echt wel apart vond ik hoor maarja iedereen draagt het dus oke dan maar 😛 Voor de meisjes is het weer ietsje anders, die dragen een rok of een lange broek als dat van thuis moet ( bijvoorbeeld vanwege geloof ofzo). Maarja ik als jongen moet gewoon elke dag door weer en wind in de korte broek op de fiets 😛 ongeveer 15 km dus dat gaat wel.Vooral met een goed earlie breakfast in je maag 😉
Als je dan op school komt , fiets stallen en een beetje chillen op het plein. Je mag er niet af zoalng je schooldag duurt . Als de eerste bel gaat, dan merk je pas echt hoe vet anders het hier is dan in Nederland. Behalve dat iedereen in uniform loopt, is het ook zo dat je bij de eerste bel per klas voor 1 van de deuren ( dichtste bij je lokaal) 2 aan 2 in de rij moet staan. Dan gaat de tweede bel. Nu moeten we stil zijn en naar ons lokaal lopen. Jas ophangen en naar binnen, netjes 1 voor 1. Dan ga je achter je tafel staan, wachten op de "sir"of de "miss" ( meneer of juf). Vandaag hebben we bijvoorbeeld als eerste les van een miss die best op de regels let. Niet meteen een heel vrije juf dus stil zijn maar 😛 Als zij binnenkomt zegt ze goodmorning class. En wij allemaal netjes : Good morning miss Huang ! . En als ze dan zegt : you may sit down, dan pas mogen we zitten .
De lessen zijn ook wel anders dan bij ons. Praten ? dat mag alleen als het je wordt gevraagd of gezegd, anders nooit ! Onderuit hangen ? never! gewoon rechtop en opletten. handen moeten altijd zichtbaar zijn zodat je niet stiekem kunt appen ofzo haha. En zet je spul netjes uit want je bent het zo kwijt ! Je smartphone enzo mag alleen maar aan in de pauzes, en nooit in het gebouw of al helemaal niet in de les. Dan moet je hem in je locker stoppen.
En de straffen dan ..... ook heel anders ! . Er zijn verschillende zwaartes van straf . Zit je bijv. te geinen, dan kun je een "read the rules in class"krijgen ( lees de regels in de klas) ..Naast de deur hangt een ingelijste poster met alle regels erop. Die moet je dan gaan staan lezen ( niet hardop natuurlijk ! ) met je handen op je rug , 10 minuten meestal. Net als in de hoek staan. Een stukje erger is "read the rules outside class " ( op de gang ). Dan moet je dus op de gang naar zo'n lijst staan kijken. En dan zien andere klassen je ook staan. Niet fijn ! Vooral als je die straf krijgt net voor de pauze, want je moet je 10 minuten gewoon uit-staan ! Sta je daar dus met je handjes op de rug terwijl de halve school achter je langs loopt Verder kun je ook nog strafwerk krijgen en als je het echt grof maakt nakomen ( 3 uur lang) of detention day , dat is zaterdag komen ! lekker dus 😛 En nu vragen jullie je zeker af of ik ook al straf heb gehad? Ja, de 2e dag al, toen ik helemaal vergat hoe je de miss moest aanspreken en ik alleen maar “yeah” en “okey “ zei , oef ! Dat mag dus echt niet. Dus mocht ik gezellig even 10 minuten in de hoek staan de regels lezen en 5 erbij omdat ik in het begin mijn handen niet op de rug hield….. Je kan je maar beter gewoon aan alle regels houden dus 😉

Wat wel heel leuk is zijn de sportlessen. Heel veel verschillende sporten, zelfs wat karate enzo. En games-lesson..dat is dik anderhalf uur een soort apenkooi ! Best vet ! Lekker energie kwijtraken 😛 Heel verstandig , dat doen ze dan 's morgens 🙂 Ben je al lekker uitgeraasd .....
Verder zijn er heel veel "clubs", debatclub, kanoclub, klimclub , speleoclub, van alles. Je kunt daarmee dus echt van alles doen ( onder schooltijd ! ) zoals abseilen. grotverkennen, raften etc etc. bij 3 clubs moet je je inschrijven daar vertel ik nog over.


Tussen de middag eten we in de messroom. Op zich best lekker maar het gaat wel weer heel stijfjes allemaal. Het is een christelijke school dus eerst gebed..en dan eten... fluisteren mag , hard praten niet . Het eten is wel heel goed. Veel rijst, fruit, goed vlees,groentes , lekkere toetjes....prima dus .

En dan weer les.
Ohja nog een verschil : op deze school wisselen de docenten van lokaal, niet wij ! Dat is balen als je straf hebt want als je 2 minuten voor einde les bij de deur wordt gezet, moet je dus gewoon je tijd uitstaan terwijl de nieuwe docent er al is. Gelukkig zijn sommigen wel zo aardig om je weer te laten zitten 🙂 De meesten laten je precies je straf uitstaan.

De lessen zelf zijn wel duidelijk, goeie stof. En je kunt heel veel hulp en begeleiding krijgen, dat is wel heel top hier. Ze doen er alles aan om je erdoor te krijgen als jijzelf ook je best doet., Ik snap bijvoorbeeld soms geen snars van wiskunde, en ze helpen me er heel goed bij. De leraar is zelfs een keer thuis komen helpen om me voor te bereiden op een pw ! Heel goed dus. En......naast straf krijg je bij GOED gedrag ook beloningen ! Dus als je een maand lang niks hebt uitgehaald en goed hebt meegedaan in de les kun je bijv. een bios-kaartje krijgen of een kadobon ! Of als je een andere leerling ergens mee hebt geholpen enzo. Zo heb ik al een bios kaartje gekregen omdat ik een meisje uit m'n klas d'r band had geplakt en mee ben gefietst naar huis (A) 😉

Nog iets grappigs: het was altijd een meisjes-school dus er zitten nog niet zo super veel jongens op. Dat kon ik merken toen ik mij inschreef voor 3 activities. Je moet je namelijk verplicht voor het hele jaar inschrijven bij 3 activities, en 1 daarvan moet iets met filosophy, art, poetry of literature zijn , zodat de jongens niet alleen maar bij sport gaan ( zou het ?;p) , maar goed ik schreef mij in voor European Literature , en daar ben ik dus de enige jongen ! En als we bij elkaar komen is dat erg grappig om te zien want je zit dan in een kring, en de meiden hebben allemaal een rok met legging of pantys of broek aan dus ik zit dan als enige met de blote knietjes in de kring 😛 en mijn bijnaam in die club is nu Burny , dat hebben de meisjes bedacht en dat komt af van “bare knees “ ….blote knieën 😳 😛 en ohja ik zit ook nog in de athletic-club en de games-club. Daar vertel ik nog over andere keer.

Zo dat was dan dus de lesdag.

Nou dat was het dus . Volgende keer vertel ik over het schoolgala

Groetjes Ravel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +14

hoi onbekende topic starter,

 

leuk dat je dit topic hebt gemaakt en jammer dat je geen account meer hebt hier. Ik had wel willen weten hoe het 5 jaar of bijna 6 jaar later met je gaat.

Zelf heb ik, totdat ik naar de middelbare ging, bijna steeds in het buitenland gewoond (op wel iets van 15 verschillende plekken over de hele wereld) en ben  daar ook naar school gegaan. Toen ik heel klein was soms ook naar lokale schooltjes en had ook dan soms ook een schooluniform aan en ik herken sommige dingen die jij schrijft. Later was het vaker een ‘international school’. Dat was beter omdat ik dan het 'schoolprogramma’ kon volgen en op een lokale school ben je teveel afhankelijk van welke stof ze toevallig behandelen als je er een tijdje bent. Soms volgde ik ook 'homeschooling’, dus gewoon thuis lessen volgen.

Soms woonden we op een compound (om goede voorzieningen te hebben en voor de veiligheid) en soms echt tussen de locals. Ik vond het wel leuk, maar voor de middelbare ben ik terug gekomen naar Nederland. Mijn oudere broer doet de middelbare op een boarding school, dat deed ie ook al toen we nog niet in Nederland woonden en nu nog dus..

 

Op zich een leuke tijd, alleen zijn we zo vaak verhuisd dat je elke keer nieuwe vrienden moest maken. Dat lukte eigenlijk altijd wel, maar ik heb er maar een paar echte vriendschappen aan over gehouden. Die zie ik irl ook niet vaak, omdat die nog steeds rondzwerven over de wereld. We spreken elkaar online wel….

Voor mij was het of we op alle plekken waar ik gewoond heb, op vakantie waren. Je ging naar een nieuwe plek, andere omgeving , andere mensen en daarna gingen we naar een andere nieuwe plek ipv dat we naar huis/naar een vast adres terug gingen en de vakanties duurden langer dan een paar weken….

Waar ik nu woon heb ik al vrienden die ik iets van 3 jaar ken en das wel tof, merk ik. Vroeger had ik het niet zo in de gaten, want dan ben je sws wel meer bij je ouders en die zorgen voor je. Nu in de puberteit ben je zelfstandiger en dan spelen vrienden een grotere rol in je leven, denk ik.

 

Gr. MickeyMouse

 

Ja inderdaad Julian. Niet verkeerd. Ik ben eiglk wel benieuwd wat @tim16  en @Mij_niet_gezien  vinden van school in het buitenland. Jullie lijken me er ook wel het type voor :)  en jij @twixy_love ? Xd

Sjammetje xxxxx

Reputatie 7
Badge +17

Trouwens dat beloningen systeem vind ik wel goed ! Moeten we in ons land ook doen. Naast straf ook belonen van gedrag en mensen helpen. Heel goed!

Reputatie 7
Badge +17

Haha ja @Sjammetje  ik heb het gelezen 😊 sjonge wat een verhaal ook. Naja ik zou het er niet om hebben gelaten en toch gaan. Want is wel een vet avontuur en heel bijzonder om te beleven. Ook een heel andere cultuur. Interessant idd. Misschien lijkt mij dat ook wel tof. En ja ik ben al getraind 😉

Groetjes liefs Julian X

PS het is een leuk geschreven verhaal. Zeker niet te lang ( mocht je dit ooit lezen haha)

Hi, je bent al lang van het forum natuurlijk. Mooi beschreven hoor.  Ik zat net te zoeken op dit thema en kwam dit tegen. Héél bijzonder om te lezen. Ik zou zelf ook wel zoiets willen ooit. Maar dan wel een stukje minder streng zeg. Jeetje, maar het is wel heel interessant natuurlijk. Ergens ook wel skattig XD.  Grappig om te lezen dat ze daar ook in de hoek sturen.  Sommigen op het forum hebben dat ook gehad ;) ik noem geen namen (J12 hihi) .  Jammer dat we niet zullen weten hoe het je verder ging.  Ik zou zelf ook wel naar bijv Australië willen of Nieuw Zeeland. En dan daar school beleven. Dit zoals jij beschrijft lijkt wel op een school van hier uit 1950 qua strengheid. Knap dat je dat kon. Maybe willen wel meer kids dat hier?  Ik wel in ieder geval. Verdiep me er laatste tijd een beetje in vandaar dat ik dit zocht en tegenkwam.

Sjammetje xxxxx

Hoi Ravel!
Leuk verhaal zeg! Groot avontuur waar je in zit, je vertelt leuk. Is echt niet te lang, het is juist interessant! Ik ben benieuwd naar je schoolgala
Gr. Pin


Hoi Pin :-)
Dankjewel voor je reactie. Ben heel blij dat iemand reageert en dat je het leuk vond om te lezen. Wat een school he? Echt heel anders. Ik zal zeker nog wel meer gaan plaatsen !
Groetjes Ravel
Hoi Ravel!
Leuk verhaal zeg! Groot avontuur waar je in zit, je vertelt leuk. Is echt niet te lang, het is juist interessant! Ik ben benieuwd naar je schoolgala!
Gr. Pin

Reageer