Vraag

School houdt zich niet aan eigen regels. Wat nu?

  • 20 December 2018
  • 6 reacties
  • 313 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi, ik vroeg me af of een school z’n eigen en of de landelijken regels mag breken. hier een aantal dingen die gebeurd zijn.
  • we zijn over het maximaal aantal uren per week. ik vond een document op internet waar op stond dat dat onder kinderarbeid valt volgens de school inspectie. We hebben de pauzes natuurlijk niet mee gerekend alleen het aantal les uren.
  • In het school regelement staat dat een docent 2 weken heeft om toetsen van een klas na te kijken. We wachten nu bijna 7 weken.
  • docenten geven vaak een dag van te Vooren 2 toetsen op waardoor we minder dan 24 uur hebben om proberen te leren.
  • we zijn in de theater zaal van de school opgesloten door een docent. De nooduitgang was ook geblokkeerd. Het was een school project en we zaten daar met meer dan 100 kinderen. Het zou eindigen om 6 uur maar een klas kwam te laat waardoor het uitliep. Toen werden dus alle ramen en deuren op slot gedraaid. Als we onze ouders wilde laten weten dat we later thuis kwamen werd onze telefoon ingenomen. Ook mochten we anderhalf uur niet naar de wc of überhaupt naar buiten. Veel ouders van kinderen die in de buurt woonden merkte dat hun kinderen niet thuis kwamen na anderhalf uur en waren hier van geschrokken. Het was er erg warm en een klasgenoot van mij viel flauw uit paniek.
Mag dit allemaal wel? Zo nee, wat kunnen we daar tegen doen? Of hadden we kunnen doen? Puur uit nieuwsgierigheid. Alvast bedankt 👍🏻

6 reacties

hee,
Ga een keer langs bij de sectormanager of de directeur zou ik zeggen.
Dit is echt niet oké, en als de mentoren niks doen heb je al het recht om langs te gaan bij een van hun.
Hoezo is het rechtvaardig om 100 leerlingen op te sluiten in een zaal? Stel dat er brand was uitgebroken hadden jullie niet eens weg gekund. Je kunt eventueel overleggen met je klasgenoten en jullie ouders allemaal een klacht laten indienen. misschien helpt dat.
xxjee
Hoi, ik vroeg me af of een school z’n eigen en of de landelijken regels mag breken. hier een aantal dingen die gebeurd zijn.
  • we zijn over het maximaal aantal uren per week. ik vond een document op internet waar op stond dat dat onder kinderarbeid valt volgens de school inspectie. We hebben de pauzes natuurlijk niet mee gerekend alleen het aantal les uren.


zover ik weet "mag" dit, tenminste als er te vaak lessen uitvallen en de klas daardoor op achterstand raakt.

  • In het school regelement staat dat een docent 2 weken heeft om toetsen van een klas na te kijken. We wachten nu bijna 7 weken.


2 weken om na te kijken, als ze het dan niet hebben gedaan moet je naar je mentoor gaan, die moet daar dan iets aan doen

  • docenten geven vaak een dag van te Vooren 2 toetsen op waardoor we minder dan 24 uur hebben om proberen te leren.


docenten houden bijna nooit rekening met andere toetsen. als je dit te vaak ervaart zou je naar je mentoor kunnen gaan en dit aangeven

  • we zijn in de theater zaal van de school opgesloten door een docent. De nooduitgang was ook geblokkeerd. Het was een school project en we zaten daar met meer dan 100 kinderen. Het zou eindigen om 6 uur maar een klas kwam te laat waardoor het uitliep. Toen werden dus alle ramen en deuren op slot gedraaid. Als we onze ouders wilde laten weten dat we later thuis kwamen werd onze telefoon ingenomen. Ook mochten we anderhalf uur niet naar de wc of überhaupt naar buiten. Veel ouders van kinderen die in de buurt woonden merkte dat hun kinderen niet thuis kwamen na anderhalf uur en waren hier van geschrokken. Het was er erg warm en een klasgenoot van mij viel flauw uit paniek.


nee, dit mag niet. weer zou je naar je mentoor kunnen gaan of hogerop omdat dit strafbaar is.


Zo nee, wat kunnen we daar tegen doen?


bij de meeste dingen zou je gewoon naar je mentoor moeten gaan
Hoi

Wat vervelend dat school de regels zo overtreedt. Toetsen die te laat aangekondigd of teruggegeven worden zijn vervelend, maar dat incident in de theaterzaal is niet ok. Zoals Ronald2001 zegt, kan je dit bij je mentor melden.

Weten je ouders hoe het er op school aan toe gaat? Het lijkt me goed dat ze hiervan op de hoogte zijn. Zij kunnen eventueel actie ondernemen.

Groetjes
Kenshin
Hoi,

Van sommige zaken schrik, andere dingen zijn herkenbaar.

Punt 1, over het maximum aantal uren heen.
Dit mag niet. Ik zou dit melden bij mentor. Als je mentor niks doet bij je afdelingsleider. Als die niks doet directeur. Als dat niets werkt, zou ik klagen bij bv LAKS (kom ik zo op terug).

Punt 2, te lang doen over nakijken.
In principe ga je hiermee naar je mentor. Als hier niets mee wordt gedaan of als het vaak gebeurt, kun je ook gewoon hoger naar afdelingsleider en/of directeur/rector. Als zij niet luisteren en het echt meer regel dan uitzondering is, zou ik dit zeker toevoegen aan het lijstje met klachten, om dit extern te melden.

Punt 3, toets kort van te voren opgeven.
In de schoolregels zou je dit moeten kunnen vinden, of dat mag en hoe veel tijd je moet hebben. Vgm moet je een repetitie minimaal een week van te voren opgeven. Een SO mag altijd dacht ik. Dit moet in het leerlingenstatuur o.i.d. staan. Hiervoor wederom bij dezelfde mensen klagen.

Punt 4, opsluiten in de theaterzaal.
Dit kan echt niet. Ik ben hier echt heel erg van geschrokken! Dit zou ik zeker extern melden!

Over LAKS, LAKS staat voor Landelijk Aktie Komitee Scholieren. Zoals ze zelf zeggen op hun website:
''Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) is een organisatie van, voor en door scholieren. Wij zorgen ervoor dat er niet alleen maar óver, maar ook mét de scholier wordt gepraat. Het LAKS organiseert verschillende activiteiten, informeert en vertegenwoordigt scholieren. Dit moet je heel ruim zien. Het LAKS heeft over alles wat met het voortgezet onderwijs te maken heeft een mening. Namens alle scholieren. En zo niet, dan kun jij die maken. Want het LAKS, dat ben jij.''

Waarschijnlijk ken je ze wel van de examens, want dan hebben ze een landelijke ''eindexamenklachtenlijn''. LAKS zou je hiermee kunnen helpen. Dit zeggen ze op hun site: ''Daarnaast kun je natuurlijk altijd met al je vragen en klachten over het onderwijs of je school bij ons terecht!''

LAKS lijkt mij een veilige omgeving voor jullie om te klagen en dit is sowieso een partij die jullie serieus neemt en die met jullie klachten aan de gang gaat. Via deze link kun je contact opnemen met LAKS.

Verder heb ik ervaren dat bemoeienis van ouders ook kan helpen.

Succes,
Gr. Pin
Hoi

Het lijkt me goed om hogerop een klacht in te dienen. Dat de directie het gerechtvaardigd vond om leerlingen in een zaal op te sluiten, vind ik zorgwekkend.

Kunnen jouw ouders, eventueel samen met ouders van andere leerlingen, iemand boven de directie contacteren?

Groetjes
Kenshin
Hoi, bedankt voor jullie reacties Kensin en Ronald.
Bij ons op school doen mentoren niks veel leerlingen gaan dagelijks naar ze toe voor dit soort situaties maar er word niks gedaan. Over de theater zaal zijn mijn klasgenoten naar de directie gegaan en zij vonden dat wat de docent deed rechtvaardig was. Het is jammer genoeg dus niet zo gemakkelijk voor ons zo iets te bespreken. Hebben jullie nog anderen op lossingen voor mij? Nogmaals bedankt😊

Reageer