Vraag

Scholen overstap naar 4 havo

  • 6 August 2019
  • 1 reactie
  • 77 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi.
Mij weet niet echt bij welke topic ik dit moet plaatsen maar ik denk dat deze het beste is?

Ik ben in deze zomervakantie verhuisd naar een andere stad. Nu moet ik ook naar een andere school. Ik ga nu naar 4 havo maar ik heb echt geen idee wat ik moet verwachten.

Wil iemand de verschillen tussen havo 3 en havo 4 uitleggen?

Ook moet ik nu allemaal nieuwe vrienden maken. Ik ben op zich best wel makkelijk in praten met anderen, en al zeg ik het zelf vind ik persoonlijk dat ik best wel veel humor heb. Alleen in het begin ben ik erg stil.
Ik had 4 vriendinnen op mijn oude school, en daar heb ik allemaal afscheid van moeten nemen.
ik vind mezelf erg aardig enzo, maar deze kinderen kennen elkaar allemaal al en ik kom zomaar in het vierde jaar erbij. Ik ken helemaal niemand op deze nieuwe school, en dat vind ik best eng. Er is wel één meisje dat ik van mijn oude school kende dat ook naar deze school is gegaan, maar zij heeft een heel ander profiel dus daar kom ik dan geloof ik ook niet bij in de klas. (Toch?)

Hebben jullie misschien nog tips voor vrienden maken in de vierde? En kan iemand me uitleggen wat de verschillen zijn tussen 3 en 4 havo?

Ik zeg mezelf steeds dat het goed komt, maar toch weet ik dat het erg zwaar zal zijn dat ik al mijn oude vrienden moet gaan missen, en opeens nieuwe vrienden moet gaan maken.

Mijn oudere broer zit wel op dezelfde school, maar ik weet niet of ik daar erg veel aan heb. Het is ook een erg grote school en ik zie mezelf daar wel verdwalen.

Ik hoop dat jullie kunnen reageren op mijn vragen.
Groetjes,
Lotte.

1 reactie

Hey Lotte

Volgend jaar ga je naar een nieuwe school, wat je best spannend vindt. Je zal een hoop nieuwe mensen ontmoeten, maar bent rond nieuwe mensen erg stil.

Nieuwe school, onbekende mensen, het kan wat eng lijken. Dat je bij aanvang van het schooljaar eerder terughoudend zal zijn lijkt me best normaal. Ik vermoed dat je nieuwe klasgenoten dat zullen begrijpen, en dat ze er snel achter zullen komen dat er achter dat stille meisje, een hele toffe persoonlijkheid verborgen zit.

Heb je nog contact met je vriendinnen van je vorige school? Jullie zouden kunnen afspreken, of wekelijks een gezellig Skype-gesprek houden. Zo'n Skype-gesprek kan met meerdere mensen, zodat al je vriendinnen deel kunnen nemen.

Het kan helpen om klasgenoten aan te spreken in verband met een vraag over school, zodat je aan de praat geraakt. Als je ergens oppikt dat een klasgenoot fan is van eenzelfde band als jij, zou dat bijvoorbeeld een mooi onderwerp kunnen zijn op over te praten.

Een nieuw gebouw kan overweldigend zijn, maar ik vermoed dat je er snel aan zal wennen. Toen ik voor het eerst de middelbare school binnenwandelde was ik helemaal overweldigd, terwijl ik na een tijd de lokalen vlotjes terug kon vinden.

Wat het verschil is tussen 3 en 4 havo, weet ik niet. Waar ik woon heerst een ander schoolsysteem. Zou je je vorige of toekomstige mentor hierop kunnen aanspreken?

Groetjes
Kenshin

Reageer