Overstappen van Belgische naar Nederlandse school?

  • 17 August 2018
  • 3 reacties
  • 1161 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo, Ik ben een Nederlandse jongen van 16 jaar en ik zit nu al 4 jaar op een Belgische middelbare school dichtbij de grens en doe ASO (zeg maar soort VWO). Nou is het ding dat ik de school veel te streng vind, dat ik me er nooit echt heb thuisgevoeld en dat ik bij eigenlijk niemand echt aansluiting vind. Ik heb wel gewoon goede cijfers. Ik heb eigenlijk al jaren (sinds de eerste al) het idee om te switchen naar een Nederlandse school omdat die over het algemeen wat minder streng, wat vrijer zijn en dat ik daar misschien wel wat meer aansluiting vind. Ook heb ik nooit echt het middelbare-school-leven-gevoel gehad omdat je bij ons dus geen tussenuren hebt, maar steeds weer netjes in rijen achter elkaar stil moet staan voor dat je naar binnen mag en pas om 15:40 de poorten opengaan zodat je weg kan, ipv tijdens een tussenuur met vrienden naar een Mc fietsen ofzo.

Nou beginnen de scholen dus maandag weer (in Brabant) en nu voel ik dus echt heel sterk dat ik over wil stappen. Dat extra sterke gevoel komt ook mede doordat ik dit jaar voor het eerst een baantje heb (bij een Nederlandse AH) en dat het daar echt gezellig is en daar ook 2 mensen zijn die zijn overgestapt en waar dat goed is gegaan (zijn wel al een jaar eerder overgestapt). Ook hoor ik van mensen die bij mij in de buurt wonen die in een Belgische supermarkt werken dat ze het eigenlijk niet naar hun zin hebben (AKA bevestigd mijn gevoel).

Ik denk gewoon dat als ik niet overstap ik erge spijt zal hebben. Mijn ouders denken alleen dat als ik die overstap maak (van 4ASO naar 5VWO dus), dat ik best wel een enorme achterstand zal hebben omdat ze de lesstof toch anders gezien hebben en dat ik, omdat ik nu pas overstap, ook niet echt aansluiting zal vinden.
Ik weet natuurlijk ook niet 100% hoe dat ik het zal vinden op een Nederlandse school en of ik het daar wel meer naar mijn zin zal hebben, misschien zelfs wel minder. Ik weet het even niet meer, maar ik moet het natuurlijk eigenlijk wel snel beslissen. Hebben jullie tips / hier iets over te zeggen / eigen ervaring?

3 reacties

Ik heb net gebeld naar de school en ze zeiden dat het overstappen niet kan omdat ik de examens van 4VWO heb gemisd. Nu voel ik me dus wel echt flink kut. 😞 Ik had vorig jaar gewoon moeten overstappen 😞
Hallo

Je zou graag overstappen van een Belgische naar een Nederlandse school. Als je je niet goed voelt op je huidige school, kan overstappen een optie zijn. Je hebt net gebeld naar de school waar je graag naartoe wilde, en die zeiden dat een overstap niet mogelijk was, omdat je de examens van 4VWO hebt gemist.

Zou je eens een afspraak kunnen maken met een leerlingenbegeleider of leraar van die school? Jullie zouden kunnen bekijken of je eventueel bij bv. Kerstmis kan overstappen. Ik weet niet wat mogelijk is, en wil je geen valse hoop geven, maar uit een goed gesprek word je vast wijzer dan uit een telefoongesprek.

Ik vermoed dat je overal strengere, minder strengere, vervelende, en minder vervelende leraren hebt, maar misschien is een ander schoolbestuur wat je nodig hebt om je thuis te voelen op school. Zie je het zitten om te informeren of een gesprek mogelijk is?

Groetjes
Kenshin

Reageer