Vraag

O&O school project


Badge

Hoi!

Ik ben met een ontwerp bezig voor O&O (ontwerpen en onderzoeken) over hoe we lezen leuker kunnen maken voor kinderen. Aangezien Nederlandse kinderen minder snel lezen dan alle andere landen. Dus zouden jullie deze vragen kunnen beantwoorden? Dat zou ons heel erg helpen met ons project:

1. Welke opleiding doe je?

2. Wat zijn je interesses?

3. Wat voor activiteiten doe je buiten school?

4. Lees je voor de lol? Zo ja? hoe vaak?

5. Hoe zou je denken hoe we lezen leuker zouden maken?


11 reacties

Reputatie 2
Badge

Hoi!

Ik ben met een ontwerp bezig voor O&O (ontwerpen en onderzoeken) over hoe we lezen leuker kunnen maken voor kinderen. Aangezien Nederlandse kinderen minder snel lezen dan alle andere landen. Dus zouden jullie deze vragen kunnen beantwoorden? Dat zou ons heel erg helpen met ons project:

1. Welke opleiding doe je? VWO

2. Wat zijn je interesses? Lezen, gamen, Griekse mythologie

3. Wat voor activiteiten doe je buiten school? Zodra ik klaar ben met school en gerelateerde opdrachten ga ik gelijk gamen met vrienden of we lezen en bespreken boeken.

4. Lees je voor de lol? Zo ja? hoe vaak? Ja! Elke dag wel. Ik lees zo veel ik kan.

5. Hoe zou je denken hoe we lezen leuker zouden maken?

Vrije keuze in boeken voor bijvoorbeels boekopdrachten voor school. Boeken aanbieden die voor jongeren interessant zijn die een school niet zo snel aan zou bieden. Spanning, intieme romantiek, whatever. Buiten school om zou ik niet weten hoe.

 

Reputatie 3
Badge +2

Hey hoi!

1. Welke opleiding doe je? VWO

2. Wat zijn je interesses? Gamen, lezen, anime, pretparken bezoeken, tech stuff.

3. Wat voor activiteiten doe je buiten school? Niet zo veel… :disappointed_relieved:

4. Lees je voor de lol? Zo ja? hoe vaak? Ja, meestal elke week minstens 5 keer.

5. Hoe zou je denken hoe we lezen leuker zouden maken? Meer interessante boeken aanbieden, en van jongs af aan leren dat lezen leuk is. (voorlezen, etc.)

Badge

Bij mij precies hetzelfde als @Zaxy 

Reputatie 2
Badge +3

1. Welke opleiding doe je? havo/vwo

2. Wat zijn je interesses? gamen voetbal

3. Wat voor activiteiten doe je buiten school? voetballen chillen met vrienden gamen met vrienden

4. Lees je voor de lol? Zo ja? hoe vaak? nee niet echt alleen als het moet voor een boek samenvatting

5. Hoe zou je denken hoe we lezen leuker zouden maken? leukere boeken

Reputatie 2
Badge +1

1. Welke opleiding doe je? Bezig met HAVO

2. Wat zijn je interesses? Wiskunde, geld, economie e.d.

3. Wat voor activiteiten doe je buiten school? Skeeleren en film kijken

4. Lees je voor de lol? Zo ja? hoe vaak? Ja, als ik een leuk leesboek heb van de bieb, maar varieert van  ongeveer 2 boeken per week tot 1 boek in 2 weken.

5. Hoe zou je denken hoe we lezen leuker zouden maken? Veel meer plaatjes in boeken.

nederlandse kinderen lezen even snel als kinderen uit andere landen

Het gaat niet om de snelheid maar om het niveau. Kijk even het stukje van Arjen Lubach. Of je hem nou leuk vindt of niet, hij kaart wel een belangrijk punt aan.

Heey,

5. Hoe zou je denken hoe we lezen leuker zouden maken?

Misschien wel, gezien het veel gaat over de verplichte Nederlandse literatuur, wat ook voor mij herkenbaar is, naast de verplichte boeken ook vrije keuzes geven. Om bijvoorbeeld één van het x aantal boeken zelf te kiezen en daar een verslag van te maken. Waarschijnlijk is dat nog niet heel aantrekkelijk, maar ergens moet er een positieve link worden gelegd met lezen.

Het lezen wordt tegenwoordig veel negatief geassocieerd, door de vele verplichtingen gedurende je school carrière. Dat ontmoedigt mensen om zelf te lezen ter ontspanning.

Hoe je dat dan precies leuker kunt maken, zou ik ook niet direct weten. Je kunt wel in je onderzoek oorzaken benoemen waarom lezen nu niet leuk is en waarom mensen dat vinden. Op die manier kun je toewerken naar mogelijkheden om lezen leuker te maken. Succes!

Groetjes,
Simply Me

1. Welke opleiding doe je? 5vwo

2. Wat zijn je interesses? Muziek, sport, luchtvaart

3. Wat voor activiteiten doe je buiten school?  ↑ Gitaar spelen, sporten (nu vooral hardlopen, zonder lockdown sportschool en voetbal), met vrienden afspreken, etc.

4. Lees je voor de lol? Zo ja? hoe vaak? Vroeger wel. Maar in de 1e/2e klas begin je het druk te krijgen met school en heb je minder vrije tijd. De vrije tijd die je hebt, spendeer ik dan liever aan wat leukere dingen. Maar het feit dat je boeken moet lezen voor school helpt ook zéker niet mee. Ik vond dat tot de 4e klas al verschrikkelijk. Je moet namelijk boeken lezen van een beperkte lijst van Nederlandse auteurs dus de vrijheid om boeken te lezen die je zelf leuk vindt, is er niet meer. Dit haalt de lol echt wel van lezen af. En dat is nou volgens mij net niet wat de bedoeling is. In de 4e kregen we het vak literatuur. Hier wordt de lol in lezen echt uit je gezogen. Niemand zit hier nou echt op te wachten. Boeken lezen die je niet leuk vindt, ellenlange boekverslagen schrijven en het gevoel dat je je tijd aan verspillen bent aan literaire kennis en vaardigheden (←het analyseren van literatuur. Lezen is op zich wel een handige vaardigheid:wink:) die je nooit meer nodig zult hebben, maakt gewoon dat lezen voor school alle plezier van het lezen van je wegneemt. Het voelt zo zinloos aan. Waarom maken we boekverslagen, waarom telt literatuur voor 20% op je eindexamen en waarom moeten we kiezen uit zo'n beperkte lijst met alleen Nederlandse literatuur??

5. Hoe zou je denken hoe we lezen leuker zouden maken? Geen idee. Feit is gewoon dat we weinig tijd hebben en de tijd die we nog hebben liever aan wat anders besteden. Hoe je jongeren weer meer (vrijwillig) kan laten lezen, weet ik dan ook echt niet. Maar verplicht boeken lezen voor literatuur heeft in ieder geval een averechts effect omdat het alleen maar afkeer voor het lezen teweegbrengt.

1. Welke opleiding doe je? HAVO

2. Wat zijn je interesses? Meteorologie.

3. Wat voor activiteiten doe je buiten school? Het weer checken, weersverwachtingen maken, subreddits modereren op Reddit (met soms tot wel meer dan 700.000 members.), mijn Twitter account over het weer bijhouden, gamen, weerfora's checken, mijn katten aandacht geven, en andere dingen die verder niet zo van belang zijn.

4. Lees je voor de lol? Zo ja? hoe vaak? Iedere avond in bed. 

5. Hoe zou je denken hoe we lezen leuker zouden maken? Minder saaie boeken. Vooral boeken met veel seks, veel interessante dingen voor jongeren, totale crisis-situaties zoals de huidige pandemie, en boeken met veel spanning. Verder gewoon boekverslagen afschaffen.

-TheMightySlayer <3

 

1. Welke opleiding doe je? VWO

2. Wat zijn je interesses? Muziek, programmeren, frisbee

3. Wat voor activiteiten doe je buiten school? Zie antwoord op vraag 2

4. Lees je voor de lol? Zo ja? hoe vaak? Ja, bijna elke avond als ik het niet te druk heb.

5. Hoe zou je denken hoe we lezen leuker zouden maken? Niet meer op school super saaie boeken moeten lezen want dat is heel demotiverend. Lezen moet een vorm van entertainment zijn en niet een opdracht voor school.

 

Reputatie 1
Badge +1

nederlandse kinderen lezen even snel als kinderen uit andere landen

Reageer