Vraag

Moordende twijfels en ingrijpende beslissing

  • 3 June 2019
  • 1 reactie
  • 151 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Heey xx ik heet Amira. Ik ben 17 jaar
Ik zit met een groot dilemma/probleem wat voor enorme psychische klachten en depressie zorgt. Het zit namelijk zo.
Momenteel zit ik in 5 Gymnasium. Ik wil later tandheelkunde studeren, dit wil ik al heel lang en mijn keuze staat vast. Deze studie heeft alleen een enorm strenge selectie. Je moet je aanmelden als je in de 6e klas zit, maar ze kijken naar je eindcijfers van de 5e klas en die moeten voor de kans op toelating allemaal minstens een 7,5 of hoger zijn. Als je een lager gemiddelde hebt in 5 vwo dan een 7,5 per vak, dan is de kans op toelating vrijwel nihil.
Ook moet je andere dingen doen voor je dossier (op basis van je dossier word je ingeloot of uitgeloot voor de studie), zoals vrijwilligerswerk, meelopen of proefstuderen.
Nu is het probleem dat ik niet zulke goede cijfers heb (nu in 5 gymnasium). Als ik nu met zesjes en een vijf overga naar de 6e klas, dan staat mijn overgangsrapport 5 naar 6 vwo vast en is het te laat en moet ik die (niet zo goede) cijfers laten zien aan de uni waar ik tandheelkunde wil studeren. Kies ik ervoor om te blijven zitten, dan zou ik mijn cijfers omhoog kunnen halen en met zekerheid meedoen aan de selectie.
Mijn dillemma is: overgaan met zesjes of blijven zitten en hoge cijfers halen? Ik wil echt geen jaar vertraging maar ik moet er ook niet aan denken om uitgeloot te worden voor mijn droomstudie/het jaar erop zakken voor mijn examen omdat ik een slechte basis had in 5 vwo. En nee het jaar na uitloting opnieuw aanmelden heeft ook geen nut, want dan kijken ze nog steeds naar je 5 vwo cijfers en die zijn dan nog steeds slecht. HELP ME OUT PLEASEEEEEE 😢

1 reactie

Je kan het beste hiermee naar je decanaat gaan, omdat zij meer verstand hebben van dit soort zaken.
Blijven zitten is wel iets dat ik je wil afraden, omdat je dan ook in een nieuwe jaarlaag komt en je vrienden wel doorgaan.
Probeer alvast een tweede keus studie te zoeken, mocht het zo zijn dat je niet toegelaten wordt dat je dan alsnog ergens bij inschrijft wat je interessant vindt.
Een slechte cijferlijst betekent overigens nog niet dat je niet aangenomen wordt. Ik zit momenteel in 6 vwo en ik ken iemand die door de selectie is gekomen met vooral zessen en een paar zevens dus geef niet meteen op.

Reageer