Moeite met school en mentale gezondheid

  • 15 February 2019
  • 1 reactie
  • 181 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi, ik ben een jongen van 14 jaar en heb erg veel moeite met school en mentale gezondheid... ik ben al ruim een jaar depressief. Ik zit in de 3e klas op een gymnasium in Rotterdam en heb het zo druk dat ik de stress niet meer aankan. Ik leer elke dag nog tot ‘s nachts laat door. Ik heb zoveel huiswerk, het is niet eens meer menselijk. Dan hebben we ook nog eens een toesteek met 13 proefwerken direct na de vakantie, oftewel, ik heb niet eens meer vakantie, maar ik moet gaan leren. Ik ben helemaal uitgeput.

Ik denk vaak na om weg te rennen van alles... maar ik denk er ook over na om naar een andere school te gaan (dat klinkt iets minder erg...), maar dan zit ik weer met het probleem dat ik daar niks ken en geen vrienden heb. Ik heb nu een super goeie vriendin (ik heb geen relatie, want dat krijg ik toch nooit) op school, maar die zal ik dan niet vaak meer zien... en aangezien mijn sociale vaardigheden niet al te best zijn, zal ik ook niet echt gemakkelijk nieuwe vrienden maken op een nieuwe school.

Verder zal ik mijn ouders enorm teleurstellen als ik deze school niet haal... mijn moeder is namelijk erg betrokken hij de school (zit in de ouderraad) en ze heeft een iets te positief beeld over mijn school. Ze zeggen altijd dat ik niet moet zeuren en positief moet blijven, maar er is weinig positiefs aan deze school, behalve mijn beste vriendin!

Ik weet dus niet of ik op deze school moet blijven of dat ik hier weg moet, en als ik hier weg moet, hoe vertel ik dat dan aan mijn ouders?

1 reactie

Hi Flop

Als je je niet op je plek voelt op die school, lijkt het me verstandig om andere opties te overwegen. Het kan niet de bedoeling zijn dat je mentale gezondheid lijdt onder je schoolwerk.

Zou je dit met je mentor kunnen bespreken? Je mentor zou je kunnen uitleggen welke opties je hebt. Je zou ook eens kunnen nagaan wat de leerlingenbegeleiding voor je kan doen.

Heb je hulp voor je depressie? Als je hier al een jaar mee worstelt, lijkt het me aangewezen dat je hier hulp voor krijgt.

Ik kan me voorstellen dat je moeder haar zoon graag zijn opleiding ziet volgen op de school die ze zo waardeert, maar ze kan niet van je verwachten dat je mentale gezondheid lijdt onder je opleiding.

Je zou buiten school met je vriendin kunnen afspreken. Met een opleiding waar je 's avonds minder werk aan hebt, houd je misschien wel meer tijd over voor activiteiten met vrienden.

Een nieuwe school, nieuwe omgeving en nieuwe manier van doen voelen vaak eng aan, maar het lijkt me de moeite waard. De huidige situatie lijkt me niet bevorderend voor het beteren van je mentale gezondheid.

Groetjes
Kenshin

Reageer