Mentor over mijn autisme vertellen

  • 19 August 2019
  • 4 reacties
  • 155 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo allen,

Eerder dit jaar is bij mij autisme/ASS vastgesteld. Mij lijkt het wel praktisch om dit op school te vertellen en daarom wil ik wanneer school weer begint het aan mijn mentor vertellen. Ik probeer steeds in mijn hoofd te verzinnen wat ik zeggen moet maar ik kom er niet uit. Heeft iemand tips of ervaringen?

4 reacties

Hey,

Meestal is er de eerste dag van het schooljaar een moment waarbij iedereen iets over zijn vakantie mag vertellen, of zich kan voorstellen. Dat lijkt me een prima moment om te vertellen dat er laatst autisme bij je is vastgesteld.

Ik heb geen ervaringen en als tip heb ik alleen dat je het gewoon moet zeggen. Zeg het anders na de les als je niet wil dat leerlingen het weten, maar ik denk dat het beter is als medeleerlingen het ook weten.

Als er geen kennismakingsmoment is, zal ik wachten tot de les voorbij is en het dan aan je mentor vertellen. Zeg dan iets als 'Mag ik wat vertellen? Er is bij mij autisme vastgesteld, en daarom kan ik soms (vul in wat jouw vorm van autisme inhoudt) en ik zou graag willen vragen of u daar rekening mee kunt houden.'

Groetjes,

Geen_Naam
Hoi

Als je niet goed weet hoe het te vertellen, zou je je mentor kunnen mailen. Dat mailtje zou je kunnen opstellen, er vervolgens een nachtje over slapen, om 'm dan, als je er tevreden over bent, te versturen. Vragen om je mentor even apart te kunnen spreken zoals Geen_Naam zei, is ook zeker een optie.

Of je je klasgenoten graag inlicht over je autisme, is een keuze die bij jou ligt. Het lijkt me verstandig om af te wachten tot je je klasgenoten wat beter kent, zodat je wat beter kan inschatten of ze begripvol zullen reageren. Eventueel zou je ervoor kunnen kiezen om slechts enkelen in te lichten, zodat deze je kunnen bijstaan waar nodig.

Groetjes
Kenshin
Dank jullie wel!
Ik denk dat ik hem eerst een mail stuur en als hij me daarna spreken wil hoor ik het wel. Ik zit in de vijfde dus er is geen sprake meer van een introductiedag of iets dergelijks.
Badge +1
Hallo een mede autist hier gewoon zeggen want dan kan hij/zij er gewoon rekening mee houden

Reageer