Vraag

intresse in studie maar niet in school

  • 30 March 2021
  • 6 reacties
  • 76 Bekeken

Badge
  • Weet de weg
  • 13 reacties

ik ben heel slecht in school niet dat ik het niet wil ofzo

ik zit in 1 vwo en wil psychologie studeren en deeltijd kunst academie 

zoals je zie ben ik vooral bezig met de toekomst en niet met het nu 

 

ik wil meer dingen doen die ik leuk vind 

ik wil bijvoorbeeld een caravan kopen en die opknappen 

ik weet dat ik het kan ik weet dat het mogelijk is

maar ik zit op school

ik heb een gedichten bundel geschreven 

ik wil hem uitbrengen maar ja…

 

ik heb zoveel plannen maar….

ik zit op school en het gaat niet heel slecht maar ook niet heel goed ik sta 6sen ik ben daar oké mee nooit de hoogste leerling geweest

mijn ouders ook niet maar wel allebei vwo gedaan.

ik wil het er allemaal bij doen .

maar het hier en het nu school doen is lastig,

ik krijg ook heel veel complementen van leraren en mijn mentor want ik doe naast school 6 cursussen en ik beweeg veel 

en heb tijd voor vrienden 

 

maar huiswerk,  …. geen zin in… 

het liefst ga ik nu al studeren want ik ben de hele dag bezig met wat ik later wil doen 


6 reacties

Hierin zullen veel scholieren zich herkennen. Je wilt leuke dingen doen maar eigenlijk zijn de dagen te kort om dat te combineren met school. Je zegt dat je het liefst nu al wil studeren omdat je dan bezig ben met wat je later wil doen maar eigenlijk ben je daar nu toch ook al mee bezig. Het is dan wel een vooropleiding maar je bent in principe nu al bezig met het behalen van je doel, psycholoog worden.

De middelbare school neemt nou eenmaal veel tijd in beslag. Nu is het aan jou of je het dat waard vind. Als je psycholoog wilt worden zal je vwo moeten blijven doen en als je daar nu al moeite mee hebt, heb ik slecht nieuws voor je, het wordt alleen maar erger. Ik zit nu in vwo 5 en ik kijk met weemoed terug naar de 1e en 2e klas. Ik had toen nog zo veel vrije tijd. Nu ben ik echt bijna non-stop met school bezig. Maar ik vind dat het waard. Ik heb een doel voor ogen en dat motiveert mij om het toch te doen. Het went ook wel denk ik. De eerste klas is natuurlijk een grote omschakeling ten opzichte van de basisschool maar je krijgt de slag uiteindelijk wel te pakken.

Als je echt meer vrije tijd wilt, is het misschien een idee om een niveautje lager te gaan doen. Bij havo heb je al wat meer tijd en het is natuurlijk een jaartje korter. Maar als ik je verhaal zo lees, ben je misschien wel beter op je plekkie bij praktisch onderwijs. Je klinkt als een erg ondernemend type dus misschien is het wel lekker om niet te veel in de boeken te zitten maar lekker met je handen bezig te zijn.

Maar als je echt wilt doorzetten om psycholoog te worden is dat niet echt een optie. Je kunt nu ook havo gaan doen en daarna nog twee jaar vwo. Dan heb je nu wat meer tijd.

 

Het is gewoon pittig, dat zal niemand ontkennen. De keuze is aan jou. Zet je door en offer je daarmee wat vrije tijd op om je uiteindelijk doel te behalen of doe je (tijdelijk) een stapje terug om dingen beter te combineren? Denk er maar eens over na. Wellicht kan je hierover ook even sparren met je mentor of andere docent. Zij kunnen je misschien nog goed advies geven.

 

Reputatie 1
Badge

Klinkt allemaal leuk, kunstacademie en gedichten schrijven, maar daar echt beroepsmatig geld mee verdienen is best een harde dobber. De banenmarkt voor artistiek-psycholoog of psychologisch-kunstenaar is nihiel.

Tevens zijn die complimenten van je docenten een momentopname en kan je er geen brood van kopen bij de appie.

Probeer 1 richting te kiezen waar je serieus je beroep van wil maken (lees: geld verdienen)

Met een goede stabiele baan heb je een vast inkomen, waarmee je dan leuke dingen kan gaan doen.

( caravan kopen / gedichtenbundel schrijven...)

Als kiezen niet je sterkste kant is, draai het dan om: streep weg en elimineer de minst leuke en minst interessante dingen.

Maak een soort van balans: Ene kant dat wat je leuk vindt maar aan de andere kant ook een toekomst zekerheid biedt.

@MyshaM 

Ik denk dat het wel van belang is dat je in gedachten houdt dat je baan wel iets moet zijn wat je leuk vindt. Het heeft geen zin om elke dag te denken: “Weer een dag verkloot”.

Ik ben het met je eens dat als kunstenaar geld verdienen lastig is maar niet alles draait om je inkomen.

Reputatie 6
Badge +12

Ik herken me hier een heel klein beetje in. Maar… het is handiger om nu eerst je school af te maken. Daarna studeren en als je daarmee klaar. Hou de toekomst voor de toekomst en het nu voor het nu. Eerst school, dan goede ideeën uitvoeren.

ook zou ik niet alles doen maar eerst lijstjes maken ( lijstjes zijn altijd handig) en dan kijk je wat echt belangrijk is en dan met overgebleven tijd ( misschien) kan je nog wat minder belangrijken doen. 

 Onnodige quote verwijderd door de Kindertelefoon

Hay hay,

ik begrijp je echt helemaal. Want ik heb prc het zelfde probleem, ik wil ook psychologie studeren en deels naar de kunstacademie later. Ik doe ook 1vwo , maar ik ben er niet goed in. Ook willen mijn ouders het liefst dat ik iets met wiskundeo fz ga doen. 

Houd vol! Als er iets is, ben ik er voor je.  De tekst is verwijderd omdat deze in strijd was met forumregel 7. Het uitwisselen van contactgegevens is niet toegestaan.

Hoi, ik snap wat je bedoelt. Vwo gaat helaas niet makkelijker worden en het gaat alleen maar meer tijd kosten dus dat moet je ervoor over hebben. 

De enige tip die ik nog kan geven is dat je naar de vakantie toe moet leven. Dan heb je namelijk wel veel tijd om leuke dingen te doen (ook in het weekend trouwens. Dus als ik jou was zou ik leuke dingen plannen in de vakantie (en in weekenden) waar je naartoe kan leven.

Reageer