Bel gratis en anoniem 0800 - 0432 of chat
13-18

Ik loop 2 jaar achter.

Tags:

achjah123 Auteur
Weet de weg
Reacties: 10

11 september 2017, 19:37

Hey ,

nou zoals je al aan de titel kan zien loop ik 2 jaar achter met latijn. het ding is dat ik niet echt slecht ben met latijn want ik sta gemiddeld een 6 of 7 de afgelopen 2 jaar maar ik snap er gewoon niks van. Ik snap wat elk individueel is maar hoe ik dan moet congrueren met andere tijden en vormen en getallen enzo maakt mij helemaal gek. ik denk dat dit komt omdat ik heel weinig tijd heb voor huiswerk dus doe ik het vertaal stukje niet en gewoon de opdrachten. de teksten haal ik altijd van latijnengrieks maar nu loop ik dus 2 jaar acter en zit ik in de 3e is er een manier om in 1 jaar drie jaar aan werk te kunnen doen zonder al te veel tijd te besteden want ik snap opzich alles alleen wel maar zodra we meerdere termen gaan uitleggen of vertalen in een keer lijkt alles op een grote brei. dit laat ik niet zien op school maar het is dus wel zo. Ook heb ik echt een verschrikkelijk slechte leraar. hij zegt waar dit hoofdstuk over gaat zegt dat we na 2 weken een so of rep hebben en laat ons dan de hele tijd gewoon teksten verhalen en als je hem om meer uitleg vraagt zegt hij: AHHH KOM OP DIT WEET JE TOCH WEL DOE NIET ZO BELACHELIJK. En nu kan je wel zeggen dan had je maar moeten vertalen maar ik heb meerdere keer training ik ben geen enkel weekend thuis eb ook meerdere dagen fysiotherapie (sessies van een uur) want ik heb chronische hoofdpijn zodra ik begin met leren of inspannen en mn nek is altijd stijf. ook hebben we elke week minimaal 3 repetities met wat so's er door heen gegooid. het is trouwens belachelijk wat ze bij mij opschool so's noemen 5 hoofdstukken aan grammatica bij frans is een so want je hoeft geen woorden te leren of juist bij grieks 3 hoofdstukken van woorden (rond de 160 woorden) noemen ze ook een so . en bij ons zijn er geen regels over so's en als we dan iets zeggen tegen onze nieuwe mentor of de decaan doen ze er niks aan of als we iets zeggen tegen deleraren zelf is het : ja welkom bij de 3e je doet maar. en dan nog alle verslagen en huiswerk dat nagekeken wordt. dan heb ik een halfuur tijd per dag maximum en dat ga ik dan savonds besteden aan het klaarmaken voor de volgende dag. en ja geen zorgen ik hou dit wel vol maar ik maak me meer zorgen over latijn. dus als iemand weet of daar een boekje voor is of en online cursus zou dat fijn zijn (discodigitaal is dit jaar gestopt dus dat werkt niet)

Reacties (7)

• Tandpasta
    Weet de weg
    Reacties: 42

12 september 2017, 19:19

Hoi!
    Dit probleem is voor mij zeker herkenbaar, wel in iets mindere mate. Het beste is om eerlijk te zijn tegen je leraar en hij wil je vast nog wel uitleg over e.e.a. geven, daar zijn leraren immers voor. Het is belachelijk dat die van jou dat niet doet, maar op je school zijn wellicht meer leraren klassieke talen die je wél kunnen helpen.

Ik weet niet welke methode je hebt, maar vaak staat achterin een schema/uitleg waar je een hoop uit kunt halen.
    Ook op internet is een hele hoop te vinden over latijn. Bijvoorbeeld http://wp.digischool.nl/latijn/files/2010/11/Latijn-complete-samenvatting-grammatica.pdf hier staat een hele samenvatting van de grammatica. (Ik weet niet of dit reclame is)

Misschien kun je naar bijles gaan? Of hulp vragen aan klasgenoten. Zelf heb ik van school een heel boekje met overzichten gekregen, namelijk studeo grammatica.

En als je het vanaf nu ieg bij houdt (voor zover mogelijk), moet het vast goed komen!

Succes!
  • xLotx
    Praat goed mee
    Reacties: 173

12 september 2017, 22:41

hey ,
    de tips van tandpasta lijken me erg volledig , maar ik wil even zeggen dat dit ook, voor mij echt heel herkenbaar is !
    Veel succes hé !
    groetjes , Lot
    Blijf jezelf , er zijn al zoveel anderen ! :)
  • achjah123 Auteur
    Weet de weg

13 september 2017, 21:00

hey,
    hij is samen met een andere zo mogelijk nog slechtere leraar de enige latijn leraar op onze school. Maar gelukkig ben ik niet de enige heel erg bedankt tandpasta! Ik denk dat ik inderdaad even op die site ga kijken en wij gebruiken in de les disco en die heeft wel en grammatica overzicht maar het hele overzicht zin gewoon allemaal tabellen met de imperfectum en weet ik veel allemaal. de rijtjes ken ik wel maar hoe ik nou een zin moet construeren... daar raak ik ff alles kwijt. Ik kan alle woorden in een zin vertalen en alsnog niet weten wat wat is en hoe het geconstrueerd moet worden :}
  • 100Divergent11
    Topper
    Reacties: 980

14 september 2017, 17:56

Hoi!

Wow, wat een drukke planning! Het is begrijpelijk dat je wat achterstand hebt opgelopen.

Ik heb zelf vier jaar Grieks-Latijn gedaan. Het was mijn ding niet en ik was er slecht in, maar op een of andere manier slaagde ik altijd op het einde van het jaar. Dit deed ik door in te zetten op vragen die je kunt beantwoorden door letterlijk dingen vanbuiten te leren, zoals cultuurvragen, woordenschat of stijlfiguren. Grammatica is altijd een ramp bij mij, dus veel tips heb ik daarover niet.

Is het een idee om met een paar mensen van de klas eens af te spreken en dan elkaar te ondervragen en zo elkaar meer uitleg te geven? Je kunt een paar van die Latijn-geniën vragen, die leggen het misschien beter uit dan die slechte leerkrachten ;)
    Ik had geluk en heb altijd super toffe, enthousiaste leerkrachten gehad, vandaar waarschijnlijk dat ik het zo lang heb uitgehouden. Ken je iemand die je bijles kan geven? Een oom, buurvrouw, vriend die ooit Latijn heeft gedaan?

Wij gebruiken op school het werkboek van Pegasus, wat ik heel goed vond. Het was duidelijk en zag er leuk uit. Ik denk dat je naast een goed werkboek best iemand zoekt die het je kan uitleggen, misschien eens vragen aan een leerling uit een hoger jaar?

Als die leraren van jullie zo slecht zijn, kun je eens naar de leerlingenbegeleiding gaan, best met nog wat andere leerlingen, en daar de situatie uitleggen. Het is oneerlijk dat jullie geen goede leraren hebben.

Groetjes
    x
    After victory, tighten your helmet cord.
  • achjah123 Auteur
    Weet de weg

25 september 2017, 21:28

heel erg bedankt guys, blijkbaar zijn ze dit jaar begonnen met latijn steunuren(soort van bijles) blijkbaar had de grieks docente zich aangegeven als er behoefte naar was dat doe ik dan samen met mijn vriendin we zijn dan ook de enige die het steun uur hebben maar omdat het alleen ons twee is hadden we na de eerste les al een gevoel dat we het meteen al veel beter snappen. bedankt voor jullie hulp en iedereen die ook dit probleem heeft: vraag na op school of er misschien bijles gegeven kan worden of hoe je het ook noemt op jouw school,
  • Tandpasta
    Weet de weg
    Reacties: 42

25 september 2017, 21:58

Geen probleem! Mooi dat je nu naar die bijlessen kunt gaan.
    Succes nog!
  • 100Divergent11
    Topper
    Reacties: 980

25 september 2017, 22:00

Goed nieuws! Top!

Groetjes
    x
    After victory, tighten your helmet cord.

Reageer

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
Bekijk mobiele versie Insided