hoe leren jullie voor toetsen???

  • 13 February 2023
  • 8 reacties
  • 88 Bekeken

Reputatie 5
Badge +4

hoi, ik zit in 1vwo en heb moeite met leren. daarom zou ik graag willen weten hoe jullie leren

xxxxxxxxxxx

mij

alvast bedankt!!!!!!!!!!


8 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Goede vraag!

ikzelf leer niet want zit niet meer op school en toen ik wel op school zat leerde ik ook weinig. Maar ik heb wel het een en ander van vrienden gehoord. Veel mensen leren door samenvattingen te maken van de leerstof. Of ze maken bijvoorbeeld flashcards of ze laten zich overhoren door iemand anders. Ik heb ook wel eens gelezen dat als je iemand de leerstof die je moet leren uitlegd je het het beste leert. 
 

joeeeee

Reputatie 7
Badge +17

Voor toetsen leer ik altijd in korte stukjes. Nooit langer dan 30 minuten en dan een pauze van 10-15 minuten. Dan onthoud ik de stof het best. Ook niet langer dan 2,5-3 uur per dag.  Samenvatting zijn ook erg fijn.

Hier staan nog wat meer tips:

https://soofos.nl/15-tips-om-makkelijker-te-leren/

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @anoniempjehoi123 ,

 

ik let altijd goed op in de les en van tevoren heb ik de lesstof van die dag al doorgenomen, dus kan ik me focussen op dingen die mij nog niet helemaal duidelijk zijn of waar ik vragen over heb. Meestal is dat al voldoende om de lesstof te leren.

Soms luister ik tijdens het fietsen naar een yt filmpje of zoiets dat over de lesstof gaat waar de toets over gaat.

Samenvattingen of schema's maken voor zover dat kan, kunnen ook heel goed van pas komen.

Succes. Kom wel goed.

Schrijf altijd wat op bij de toets. Misschien weet je niet het hele antwoord, maar dan kun  je miss toch een deel van de punten halen. Maak eerst de vragen waar je het antwoord wel op denkt te weten, dan heb je die punten alvast in de pocket.

Oh ja, probeer hoofd van bijzaken te scheiden, zodat je effectief studeert. Hoofdlijnen moet je sws weten en als je nog tijd hebt, kun je minder belangrijke zaken leren.

 

Oude vragen / toetsen oefenen kan ook helpen.

Vraag om uitleg als je iets niet begrijpt, want anders kan alles wat daarna komt miss ook onnodig moeilijk overkomen.

 

 

Gr. MickeyMouse

 

Er komen echt goeie tips voorbij, hier ook nog eentje: laat je niet afleiden door je mobiel!!!! (Behalve als je hem echt nodig hebt natuurlijk) maar je mobiel is echt de grootste afleiding. Als je net goed geconcentreerd bent en je kijkt even als pauze op je mobiel ben je je hele concentratie weer kwijt.

liefs Tai

 

Haii ik heb ook iets gestuurd alleen die wordt nog gecheckt 

Reputatie 6
Badge +4

Ik leer zelf niet bijna niet, de helft is al te herkennen aan verbanden en/of logisch denken (met formules meestal).

En al zou ik écht woorden moeten onthouden, of een tekst dan leer ik zelf ook bijna niet, meestal kijk ik het 1 of 2x over, 2 weken voor de toets en dan haal ik wel een 8. Zelf maak ik voor 1 vak wel een samenvatting, omdat 2 hoofdstukken letterlijk 60(+/-) bladzijdes zijn. 

 

Maar voor de meeste vakken is logisch denken, of verbanden zien tussen het één en het ander genoeg om een voldoende te halen, ten minste, op havo dan. Ik weet zelf voorderest niet hoe het zit op vwo, ben daar zelf nog nooit geweest.

 

Maar het "leren" van nu, is gewoon het ONTHOUDEN ervan, wat jammer is, maar het daadwerkelijk BEGRIJPEN van iets, dat noem je LEREN, maar dat kan aan mij liggen. Dit ligt er meer aan hoe je leert.

Reputatie 2
Badge

Hey hey!

Ik zie al een hoop goede tips hierboven maar wil er nog wel iets aan toevoegen. Ik doe zelf nu 5 gymnasium en heb een tijdje moeite gehad met leren. 

Ten eerste moet je weten dat iedereen anders is, het kan zijn dat wat voor mij werkt echt totaal niet voor jou werkt. Ik snap dat het hele tijdsindeling je waarschijnlijk niet boeit maar je vooral naar leerstrategiën zoekt. 

  1. Veel oefenen! Probeer je tijd gedurende lessen goed te benutten, probeer elke les in iedergeval iets te doen waardoor je toch elke keer bloodgesteld wordt aan de stof. Dit zorgt ervoor dat je veel minder hoeft te leren. 
  2. Voor het leren van woordjes raad ik quizlet of wrts in, veel lijsten van woorden bestaan al dus je hoeft ook nog eens niet nog tijd in het maken van een lijst te steken. Je moet zelf even kijken hoe veel woordjes je moet leren en hoeveel je er per dag kan leren, op basis daarvan kan je inplannen hoelang vantevoren je moet beginnen. 
  3. Samenvattingen maken lijkt heel leuk, maar het kost vrij veel tijd en energie. Ik maak alleen samenvattingen bij vakken die ik echt heel moeilijk vind of die echt veel stof hebben. Voor geschiedenis zou ik lekker tijdlijnen maken. 
  4. Hou je huiswerk een beetje bij, je hoeft echt niet alles te maken, maar opdrachten maken kan al erg helpen. 
  5. Hou je werkplek rustig en probeer niet in dezelfde kamer te leren als dat je slaapt, mocht dit niet haalbaar zijn, zorg er dan iig voor dat je niet op je bed leert. 
  6. Neem voldoende pauze en ga wandelen, dit verbetert je concentratie. 

En als laatste, maak je niet te veel zorgen. Toen ik in 1 gym zat dacht ik ook dat ik alleen maar hoge cijfers moest halen en dat ik echt super hard moest leren. Tuurlijk is het goed om er wat aandacht aan te besteden maar geloof me, zeker in de eerste klas is het niet nodig om meer dan 5 uur aan het leren voor een toets te besteden. 

Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Succes!

Badge

Nou, dit is misschien niet de handigste tip als je de stof echt wil onthouden, maar als je ergens mee strugglet (Idk, talen ofzo) dan heb ik wel een tip.

 

je kortetermijngeheugen werken het best in de ochtend, Ik zou dus de ochtend voor een toets eerder opstaan en gwn gaan stampen. Works wonders

Reageer