Vraag

Heb ik faalangst?

  • 7 January 2019
  • 5 reacties
  • 86 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Op school tijdens toetsen krijg ik vaak een black-out. Dat komt omdat mijn ouders mij stressen van 'jij gaat naar mavo' en 'jij kan geen goede cijfers halen' en dat vind ik heel irritant. Dit zeggen ze omdat ik in een belangrijk jaar zit (havo 3 moet profielkeuze maken). Ik raak zelf heel erg in paniek als ik een onvoldoende haal en soms barst ik in huilen uit.Maar ik weet van mezelf dat veel black-outs krijgen tijdens toetsen niet normaal is, dus ik had het opgezocht en er kwam uit dat ik misschien faalangst heb.

Zou het kunnen zijn dat ik faalangst heb??

5 reacties

Hoi!

Het zou zeker kunnen dat je door faalangst black-outs krijgt.Ook extreem teleurgesteld zijn na ene slechte evaluatie kan hiermee te maken hebben. Het kan inderdaad ook mede een factor zijn dat je ouders je stress geven door deze dingen te zeggen. Kun je misschien eens een gesprek met hen voeren en hen vertellen dat je er echt stress door krijgt, en dat ze je meer zouden helpen met positief aanmoedigen (zonder te veel druk zetten weliswaar)?
Hier vind je meer informatie over faalangst.
Misschien is het wel helpend voor je als je over je black-outs en mogelijke faalangst eens ene gesprek zou voeren met een leerkracht, mentor of leerlingenbegeleiding.
Zij hebben al meerdere leerlingen met faalangst gezien en zullen je vast gerichte tips kunnen geven en samen met jou kunnen kijken hoe je stress verminderd kan worden.

En voor deze situatie is er nu wel een grote kans dat je juist zit met je vermoeden, maar voor de rest moet je 'dokter Google' niet betrouwen hé, ga altijd spreken met ene professional als je denkt dat er iets mis is.

Groetjes
Lot
@xLotx bedankt voor de informatie, maar op de het linkje dat je me gaf staat ook een test. Kan ik die test maken of is hij onbetrouwbaar?
De site is best betrouwbaar, maar ik denk dat de zelftest eerder is voor alle depressie-en angt gerelateerde dingen, en niet voor 1 specifiek iets (zoals faalangst), je kan het altijd proberen.
Maar hoe betrouwbaar een site ook is, deze bezit niet de kennis van een professional, en zeker bij dingen als faalangst zijn er veel uitingsvormen en is het voor iedereen anders, dus heeft dat vrees ik niet zo veel zin.
@Alfred P ik ga er zeker met mijn mentor over praten, dankjewel dat je hebt gereageerd
@xLotx bedankt voor de informatie, maar op de het linkje dat je me gaf staat ook een test. Kan ik die test maken of is hij onbetrouwbaar?
Het zou kunnen dat je faalangst hebt, dit is niet fijn. Als ik jou was zou ik er met je mentor over praten en misschien op faalangst training gaan om dit te verminderen.

Veel succes!

Reageer