Vraag

Gevoelig

  • 30 April 2019
  • 3 reacties
  • 86 Bekeken

Badge
Nou. Op school ben ik best gevoelig. Heb een vwo advies en zoals de juf zegt ben ik een goed voorbeeld voor de andere leerlingen. Ik krijg weinig waarschuwingen en er word veel van me verwacht. Maar daardoor ben ik bang om fouten te maken. Want de juf zegt vaak dat ik goede cijfers moet halen en als ik dan een voldoende heb dan zegt ze gelijk dat ze het niet had verwacht en dan schaam ik me. Ik word dan gelijk rood. En bij kritiek moet ik ook altijd mijn tranen inhouden want anders gaan mensen weet denken dat ik huil om alles. Maar ja de meeste kinderen weten dat nu ook. Wat kan ik doen om wel tegen kritiek te kunnen

3 reacties

Reputatie 3
Badge +8
Hey,

Je geeft aan dat je vrij snel geraakt bent als iemand kritiek op je uit. Hoewel je dit nu nogal vervelend vind, is het niet gek. Ik denk dat je er niet zo heel veel aan kunt doen nu. Misschien kun je proberen kritiek niet als een persoonlijke aanval of iets persoonlijks te zien, maar enkel een middel die de ander gebruikt om jou van feedback te voorzien. Ik denk dat naarmate je ouder wordt je ook steeds beter tegen kritiek kan. Daar heb je nu misschien niks aan, maar weet dat het op een gegeven moment af zal zwakken.

Je mag trouwens ook best bij je juffrouw aangeven dat je door haar uitspraken extra druk ervaart en dat je sommige dingen die ze zegt vervelend vind. Dan kan ze daar rekening mee houden en hopelijk confronteert ze je dan minder (of überhaupt niet meer) met je, in haar ogen teleurstellende, resultaten.
Hey!

Ik snap heel goed wat je bedoelt. Met dingen die niet goed lopen leren omgaan is allesbehalve simpel!
Ik denk dat je in de eerste plaats wel al heel trots mag zijn op jezelf dat je zo'n goede leerling bent!

Je zou hier eens een kijkje kunnen nemen. Het is belangrijk dat je leert dat fouten maken oké is en dat het zelfs nodig is om van te leren.

Zoals Cujiua al zei kan je er heel goed aan doen om hier eens overte vertellen aan je juf. Je kan haar zeggen dat je liever niet wilt dat ze zo'n hoge verwachtingen heeft en hier teleurgesteld in is als jij jouw best wel hebt gedaan.
Je zou ook kunnen vragen aan je ouders om hier op een oudercontact eens over te praten, of het vertellen samen met een klasgenootje.
Dat komt goed!

Groetjes
Lot
Hey,

Zoals vorigen al zeiden, zal ik er met je juffrouw over praten. Ze zal naar je luisteren, want ze vindt je waarschijnlijk wel aardig. Ze wil je natuurlijk echt niet opzettelijk stress geven, maar ik begrijp dat je het zo ervaart.

Praat met je juf.

Groetjes,
Geen_Naam

Reageer