fraude bij wiskunde

  • 9 November 2019
  • 12 reacties
  • 252 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

hey, ik ben een meisje, doe 2 havo

ik heb een aardig groot probleem ik ga het zo goed mogelijk uitleggen…

vorige week in de wiskunde les moest ik blijven zitten want hij (mok) wou met mij praten. mok pakte mijn toets en begon een heel verhaal. uiteindelijk zei hij dat ik mijn toets had eengepast ( er is dus een streepje voor een antwoord gekomen waardoor dat antwoord nu dus goed was) (het antwoord dat ik eerst had was 6 en nu -6) en dus fraude had gepleegd. en nu heb ik een 1. en in mijn doce komt nu 1 malige keer fraude gepleegt. ik heb gezecht tegen mijn ouders docent mentor en vriendinen dat ik onschuldig ben. en dat ik het niet zelf heb gedaan. dat mijn toets door de klas is gegaan van dit is mijn cijfer en toen ik hem terug kreeg dat dat streepje er stond.  en dat het dus een kut streek was. maar dat is niet waar ik heb het wel zelf gedaan maar dat durf ik niet zelf te vertellen. wat moet ik doen!

 

toegeven of aanhouden dat ik onschuldig ben. HELP ME!!!!


12 reacties

Hoi

 

Als ik het goed begrijp heb je fraude rond een test ontkend, terwijl je hier wel degelijk schuldig aan was. Nu twijfel je tussen het vertellen van de waarheid of het aanhouden van de leugen. 

 

Het verstandigst lijkt me om de waarheid te vertellen. Dit kan ongemakkelijk zijn, maar niet half zo ongemakkelijk als het voortzetten van de leugen. Als je eerlijk opbiecht dat je een fout hebt gemaakt, zal je omgeving begrijpen dat je iemand bent die, ook na het vertellen van een leugen, uiteindelijk de waarheid vertelt. Als je blijft bij de leugen, zou het kunnen dat je omgeving regelmatig twijfels zal hebben bij dingen die je beweert. 

 

Als de waarheid opbiechten je ongemakkelijk lijkt in een gesprek, zou je de docent kunnen mailen. De anderen die je graag op de hoogte zou brengen zou je een berichtje kunnen sturen. 

 

Groetjes

Kenshin

hey kenshin,

 

bedankt voor je goeie tips ik ga het vandaag eerlijk aan mijn ouders vertellen. alleen durf ik die docent mok niet meer onder ogen te komen. en ik had het ook aan mijn mentor vertled idd dat ik onschuldig. ben ik ben bang dat ik hun vertrouwen nu voorgoed kwijt bijn ( van mentor en docent) heb jij + anderen daar nog tips voor

 

groetjes meisje

Goed dat je van plan bent om voor eerlijkheid te kiezen. Ik kan me voorstellen dat je omgeving in eerste instantie was onthutst zal reageren, eventueel wat verward gezien je plots met een andere versie van de feiten komt opzetten, maar naar mijn vermoeden zullen ze vroeg of laat jouw eerlijkheid weten te appreciëren. 

 

Ik kan me voorstellen dat jij niet de eerste bent die betrokken raakte in fraude rond een resultaat. Wel zou je bij de eersten kunnen zijn die de moed op weet te brengen om dit eerlijk op te biechten. Zou je het prettiger vinden om een medeleerling, nadat je deze ingelicht hebt over de waarheid, mee te vragen naar een gesprek met deze docent en je mentor?

 

Gr. Kenshin

hey ,

ja dat vind ik een goeie om tedoen. bedankt voor deze tips. en ik denkt dat je waarscheinlijk gelijkt hebt dat ik idd 1 van de wijnigen zal zijn die het eerlijk toegeeft. 

 

bedankt 

hey,

 

ik heb het eerlijk verteld tegen mijn ouders en zelfs tegen de havo team leider, die denkt de straf te verminderen door mijn eerlijkHeid. bedankt voor je tips!!!!

Wat goed dat je voor de waarheid bent opgekomen. Fijn dat de teamleider overweegt om je straf te verminderen wegens je eerlijkheid. Was de reactie van je ouders begripvol?

 

Gr. Kenshin

Ja gelukkig wel ze waaren aardig relaxed maar ik moet nog een antwoord vinden waarom ik het heb gedaan... 

 

Vandaag moer ik mijn excuses aanbieden aan de docent. 

Fijn dat je ouders op een zeg maar prettige manier gereageerd hebben. Ik hoop dat je ook bij de docent op begrip zal kunnen rekenen. In ieder geval mag je trots zijn op de stappen die je inmiddels gezet hebt. 

 

Gr. Kenshin

Hallo juultje23 :)

Hoe is het gegaan? Het is nu een maand later maar ik ben alsnog benieuwd. 

-Dr8gon99

hoi, sorry voor de late rea,

 

het is eigenlijk heel goed gegaan. ik heb het eerlijk aan iedereen verteld. zelfs aan mijn tiemleider van de havo. ik heb gezocht dat ik echt spijt heb. dat ik spijt heb van wat ik heb gedaan, maar ook over dat ik tegen iedereen heb gelogen. 

 

de team leider begreep het. en vond de straf van een 1 wel hoog. omdat er echt ergere foute te maken zijn. 

 

uit eindelijk zijn er twee voledige punten van mijn cijfer afgehaald. waardoor ik dus een 4.6 heb gehaald. en als ik laat zien in de komende toetsen ik hem gewoon mag herkansen. dat heb ik wel bewezen. door een 7 en een 8.2 te halen.

 

ik heb wel geleerd van deze fout.  en zou hem nooit weer maken. beter nadenken voor je iets doet en vooral bij je zelf na gaan waarom je het zou doen.

 

zo is het gegaan. 

Hey juultje23

 

Je lijkt op een gezonde manier met je misstap te zijn omgegaan. Dat siert je :slight_smile:

 

Gr. Kenshin

bedankt voor je hulp en tips Kenshin

Reageer