Faalangst en niet meer weten wat ik moet doen

  • 23 January 2021
  • 4 reacties
  • 83 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hi,

ik heb heel veel last van faalangst als ik school werk moet maken of toetsen of examens etc ga ik hyperventileren en weet helemaal niet meer wat ik moet doen … ik sta wel op een wachtlijst voor een psycholoog maar dat ligt stil door Corona… dus voor nu weet ik het allemaal niet meer...🖤

liefs, 

Ik.en.faalangst 


4 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Heey

Ahh dat is echt vet vervelend. 
 

Wel goed dat je al op een wachtlijst staat voor een psycholoog. Ook al is het balen dat het nu stil ligt door Corona.  
 

In de tussentijd zou je kunnen praten met bijvoorbeeld: je ouders, een vriendin, je mentor of misschien een school maatschappelijk werker. 
 

Wat je misschien kan helpen om je faalangst iets te verminderen is een goede voorbereiding. Maak een planning en leer goed, dit geeft je misschien wat meer zelfvertrouwen. Maar weet in ieder geval dat je niet meer kan doen dan je best. Het is niet erg om fouten te maken. 
 

Ook is het wel belangrijk om rust te nemen. Het heeft geen zin om uren achter elkaar te gaan leren. Wat misschien helpend kan zijn is mind fullness. Je kan gwn een appje downloaden op je mobiel. Kan best relaxed zijn, al zeg ik het zelf.

 

Wat betreft je hyperventilaties. Als je weer gaat hyperventileren zou je eens een ademhalingsoefening kunnen proberen. Of even wat drinken. Misschien dat dat helpt. 
 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

succes

 

joeeeeee

Hee ik.en.faalangst,

Voor jezelf is het denk ik belangrijk/handig om te weten waar die faalangst vandaan komt. Wat is de oorzaak of wat zijn de oorzaken? Als je dat weet, kun je er beter aan werken en dat aanpakken. Waardoor je er waarschijnlijk minder last van hebt.  Op het moment dat je er last van hebt, schrijf dan bijvoorbeeld even op waar je bent, wat je doet, wat je gedachten zijn, welk gevoel je hebt. Als je dat een aantal keer doet herken je misschien wel bepaalde situaties of gedachten, dan kun je daar specifiek mee aan de slag.

Er zijn ook genoeg mensen die je hierbij kunnen en willen helpen. Je kunt er met je ouders over praten, die kunnen je hierin steunen. Ook een mentor, docent of een vertrouwenspersoon kan je hier goed bij helpen en begeleiden. Je staat op een wachtlijst van een psycholoog, vervelend dat het door corona moeilijker gaat.

Je kunt voor nu bijvoorbeeld steun zoeken bij een vriend, vriendin, klasgenoot of je zusje. Die kunnen je dan helpen en misschien even moed inspreken. Dan sta je er sowieso niet alleen voor.

Iets wat ik heb moeten leren en waar ik nog steeds aan werk, is het plannen van dingen. En dan is het niet zozeer dat ik niet kan plannen, maar dat ik teveel tijd besteed aan dingen en dan ergens anders tekort kom. Als jij bijvoorbeeld een toets hebt, bedenk dan van tevoren hoeveel tijd je ongeveer nodig hebt voor het leren. Stel je wilt er 3 uur aan besteden, bedenk dan of je in 1x 3 uur gaat leren of in blokjes en verspreid over meerdere dagen of in 1 dag. En deel wat je moet leren op in blokjes. Als je dan zegt over paragraaf 1.1 wil ik een halfuur leren, dan plan je dat halfuur in. Is het halfuur voorbij dan stop je. Of je nou wel of niet klaar bent en of je wel of niet vind dat je genoeg geleerd hebt. Dat is heel moeilijk en aan het begin denk je waarschijnlijk waar ben ik mee bezig. Maar ik hoop dat je kan inzien dat het op een gegeven moment ook genoeg is. En dat als je wel doorgaat, je dan echt niet perse beter geleerd hebt. Tuurlijk zijn er ook uitzonderingen, maar over het algemeen dan.

Je kunt ook gebruik maken van 'Study with me', dan zet je dat aan en die houdt de tijd bij. Je hebt dan ook minder het idee dat je het alleen hoeft te doen en misschien helpt dat wel ter voorkoming van hyperventilatie. Sowieso is het verstandig om op tijd pauze te houden en te ontspannen.

En uiteindelijk zijn het gedachtes die je hebt over jezelf of over de situatie. En die kan je veranderen. Dat is alleen heel moeilijk, want waarschijnlijk geloof je meer in de gedachten van je faalangst. Daarom is het denk ik goed en belangrijk om je gedachten en de oorzaak te herkennen en daar vervolgens iets aan te doen, samen met iemand anders. Daar kan een psycholoog je heel goed bij helpen, maar helaas moet je nog even wachten. Wel goed dat je je hebt aangemeld, succes!

Groetjes,
Simply Me

Badge +1

hi, 

ik had zelf ook heel veel last van faalangst ik ben daar toen een keer voor in training geweest en nu is het veel minder bij die training krijg je een gereedschapskoffer 

  1. goedgevoel voorwerp dit is een voorwerp die je vertrouwt en waar je je fijn bij voelt (bijvoorbeeld een knuffel, foto of een persoon) ergens aan denken kan ook al goed helpen
  2. nee zeggen dit kan soms wel moeilijk zijn maar kan ver komen dat je dingen moet doen die je echt niet wilt
  3. voor je zelf opkomen dit is ook niet altijd even makkelijk maar kan wel echt helpend zijn je moet niet zomer over je heen laten lopen
  4. letten op je ademhaling als je op je ademhaling let kun je hyperventileren tegen gaan leg je hand op je buik en adem rustig in door je neus  hou dit een paar seconden vast en adem dan rustig uit door je mond herhaal dit een paar keer
  5. helper-gedachten  helper-gedachten zij gedachten die je helpen dat zegt de naam eigenlijk ook al
  6. fantasieverhaal dit is een verhaal waar je je allerlei dingen voorstelt Bodyscan - Bing video dit is een voorbeeld van een fantasieverhaal
  7. h-s-o houding stemvolume en oogcontact zijn 3 essentiële dingen als je bijvoorbeeld gaat presenteren of als je voor een grote groep mensen moet praten
  8. ontspanningsoefeningen Ontspanningsoefeningen 10 minuten // OPTIMAVITA - Bing video dit is ook een goed voorbeeld
  9. uitdagende vragen kunnen ook helpen  gedachte→ uitdagende vragen
  • is dit echt waar?
  • is het werkelijk zo erg?
  • weet ik zeker dat dit zal gebeuren?
  • is het echt zo erg als ik een fout maak?
  • gebeurt er echt een ramp al ik dit (niet) doe?
  • moet ik per se alles goed doen?
  • zou echt iedereen op me letten 
  • ben ik echt zo belangrijk als ik denk

is het antwoord een van deze vragen nee dan is het een foute gedachte (bibber) dan kun je het best een helper gedachte bedenken.

Badge

Hoiii 

Een jaar te laat maar als je dr nog steeds last van heb mijn duits leraar is er achter gekomen van men faalangst hij is men favo leraar nog beter als men mentor en hij heeft mij men so opnieuw laten leren en het mondeling overhoord ik had een 8.5 waar ik heel blij mee was omdat m normaal 5 en haal maar dat boeit niet miss kunnen leraren een x het ze lfde doen het heeft mij veel zelfvertrouwen gegeven omdat ik zo zag dat ik het wel kan

 

Ik hoop dat je al bent geholpen door een psycholoog 

 

Xx lisa (neppe naam)

Reageer