Examenstress (?)

  • 20 March 2018
  • 3 reacties
  • 177 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Over vijf weken ga ik examen doen, wat spannend is. Maar ik ben sinds 3 maanden weer teruggevallen in een heftige depressie.. mijn school weet hier niks van af. Maar ik ben bang dat ik door mijn depressie niet mijn examen ga halen. Aangezien ik geen motivatie heb voor niks, ben ik bang dat ik niet ga leren en dus zak voor mijn examen.

Heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?

3 reacties

Hoi!

Je vindt de examens spannend. Dat is begrijpelijk, ik denk dat niemand die echt fijn vindt. Je hebt een depressie, en bent bang dat je je daardoor moeilijk gaat kunnen motiveren.

Allereerst lijkt het me van belang dat je school inlicht. Als zij weten wat er aan de hand is, kunnen ze er rekening mee houden. Daarnaast kunnen ze je tips geven i.v.m. hoe hiermee op te gaan.

Voor de examens beginnen, is het belangrijk dat je je cursussen en boeken al bij elkaar hebt. Wanneer het tijd wordt om te gaan studeren, is het niet handig dat je al je boeken nog moet gaan zoeken. Zorg dus dat je op voorhand alles vak bij vak hebt gestoken, zodat je daar geen tijd meer aan hoeft te besteden.

Vergeet niet te pauzeren. Ideaal is een uur studeren, gevolgd door tien minuten pauze. Die pauze neem je best in een andere ruimte dan waar je studeert, zodat je hersenen even op andere gedachten worden gebracht. Even naar buiten gaan, ook al is het maar de tuin in en eens naar de bloemen gaan kijken, kan ook helpen. Frisse lucht kan nooit kwaad.

Studeren tot laat in de nacht heeft geen zin. Even belangrijk als studeren is een goede nachtrust. Minstens acht uur per nacht is het beste.

Wat mij altijd helpt, is om tijdens de examenperiode mijn wekker een halfuurtje vroeger te zetten. In dat extra halfuurtje kijk ik met een fris hoofd de belangrijkste dingen na, zoals definities en formules.

Steunen je ouders je? Met je depressie lijkt het mij aangewezen dat ze ervoor zorgen dat het voor jou zo aangenaam mogelijk is thuis, dus misschien kun je ze vragen als "coach" te dienen, en je te blijven motiveren?

Succes met je examens!

Groetjes
x
Reputatie 2
Badge +17
De tips die 100divergent11 geeft zijn allemaal goed.

Zelf heb ik ook examens dit jaar. Ik heb daarom nog één tip om met motivatie goed de examenperiode in te gaan;
Bedenk dat het je laatste keer is dat je voor die vakken moet leren op school. Het zijn je laatste toetsen. Hoe zonde zou het zijn als je door een motivatiegebrek al die toetsen nóg een keer zal moeten maken? Denk aan het feit dat je na het leren van deze laatste toetsen, nóóit meer op de middelbare hoeft te leren. Misschien krijg je dan wat meer motivatie.
Ik geloof in je, je kan dit! Ik heb zelf ook examen en super spannend he, maar vooral met jou toestand zou ik zeker school inlichten en praten met iemand om je angst weg te nemen. liefss

Reageer