Vraag

Erg onzeker bij gym door klas

  • 18 January 2020
  • 2 reacties
  • 190 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi allemaal,

 

Ik ben een jongen (15) en zit in V4. Voordat ik met het probleem nu begin, twee en een kwart jaartjes terug in de tijd. Die twee jaar terug deden we iets bij gym, waardoor er iets niet helemaal lekker ging in mijn rug, daardoor moest ik regelmatig naar de fysio en mocht ik van de docent niet eens meer meedoen. Dat hele jaar geen gym gedaan, het jaar daarna had ik een soort van vrijstelling, als het kon mocht ik meedoen, maar het hoefde niet, stoppen mocht wanneer ik wilde. Nu zit ik inmiddels in de vierde en heb ik periode 1 (ongeveer 8 weken) maar één of twee keer gegymd, dat was op zich niet zo erg. We zitten nu aan het eind van periode 2, heb nu wel een aantal keren gegymd en ik word er echt depri van. Gym zelf vind ik niet zo erg, de klas (eigenlijk alleen de jongens uit de klas) wel. 

Ik ben absoluut geen sporttalent, en na 2,25 jaar niet gegymd te hebben gaat dat ook wel achteruit. Als we een soort vrijheid hebben in de les om zelf te kiezen wat je kan doen, dan gaat dat wel. Dan ga ik meestal met de meiden badmintonnen, basketbal gooien oefenen of iets dergelijks (voetbal vind ik niets). Maar tijdens een les waar je het hele uur (60min hier) om de beurt iets moet doen in groepjes, dan is het verschrikkelijk. Doen we een spel, ja, dan ben ik niet zo goed. Hand-oog coördinatie is wel prima (volgens fysio, dokter), maar tijdens gym raak in een soort paniek en gaat alles naar de hel. Dan krijg ik van de jongens opmerking na opmerking, terwijl de meiden dan weer positief zijn, ik doe m’n best gewoon! De leraar heeft er wel begrip voor en weet, als het goed is, over de rugproblemen. 

Maar nu zie ik zó erg op tegen gym dat het een beetje extreem wordt. Een keer waren de opmerkingen te veel, ga je er (op de bank tijdens de les, uiteraard) over nadenken, wordt je depri en ik moest huilen. Ik zei maar dat mijn rug pijn deed, want ik wilde niet zeggen dat het door rotopmerkingen kwam. Werd ik naar huis gestuurd om uit te rusten, enz, enz, enz. 

Toen we volleybal gingen afsluiten (onvoldoende/voldoende) zat je in kleinere groepjes. Ik heb nog nooit volleybal gedaan (2,25 jaar geen gym!), maar deed mijn best. Toen was het wel weer oké, mensen zijn blij als het wél lukt (serveren, bal over net krijgen, enz) en helpen als het niet lukt. Het zijn een paar mensen die vervelend zijn, maar daardoor zie ik er heel erg tegenop. Zo veel, dat ik expres mijn enkel heb verstuikt. Verstuikt op een manier dat je 1 tot 2 weken er een drukverband om heen moet en misschien op krukken moet lopen. Gewoon om geen LO te hebben.

 

Wat moet ik in hemelsnaam doen, want dit kan echt niet (meer). Ik moet ‘Lichamelijke Opvoeding’ met een voldoende afsluiten, anders mag ik niet over, ook al sta ik een 7,8(!!) gemiddeld. Alle absenties bij gym zijn trouwens geoorloofd. Ik wil geen vrijstelling, maar voor vervangende opdrachten (als ik een onvoldoende sta) sta ik open. Ik heb nu een voldoende voor gym.

 

Naar mentrix? De docent? Gewoon schijt hebben en negeren, doorzetten? 


2 reacties

hey 

 

ik zal naar je gym docent gaan en zeggen dat je liever niet bij die mensen ingedeeld woord omdat ze vervelend doen over je rug probleem. misschien kan hij daar rekening mee houden. want ik ga er van uit dat hij wilt dat jij ook mee doet net gym. en anders idd naar andere docenten toe gaan. 

 

groetjes blue

Hallo NietbelangrijkLO :)

Je doet jezelf pijn zodat je niet mee hoeft te doen met gym? Je kunt proberen om inderdaad te praten met de docent over het probleem en het feit dat je conditie niet al te best meer is na 2.25 jaar geen gym en dat er andere mensen vervelende opmerking maken over het feit dat je conditie niet al te goed meer is. Hij zou dat als het goed is moeten snappen en rekening houden en als hij dat niet doet kun je misschien met je mentor praten over jou probleem.

-Dr8gon99

Reageer