Er wordt bij mij afgekeken...

  • 8 September 2017
  • 6 reacties
  • 328 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik zit sinds kort op de middelbare en helaas zit ik naast een meisje dat afkijkt. Ik ken haar en ik weet zeker dat ze dat doet. Vandaag deed ze het weer. Ik heb maar zo nonchalant mogelijk mijn schrift bedekt met mijn handen, maar dat kan ik toch niet altijd doen? Vooral omdat we binnenkort laptops krijgen die je niet zomaar kan bedekken met je hand. Ik durf het ook niet te melden en we zijn toch met alleen maar 5 meisjes in de klas, dus ik wil geen ruzie/conflict met haar. Verder werkt haar vader op onze school en is hij daar ook best bekend en belangrijk. Dat is waarschijnlijk ook de enige reden waarom ze TTO mag doen.
Maar ze blijft gewoon afkijken zelfs terwijl ze ziet dat ik naar haar kijk en ik weet zeker dat ze ook echt afkijkt. Ik kan ook niet ergens anders gaan zitten want ik moet naast haar zitten van m'n mentor. We zitten eigenlijk met z'n drieën, ik helaas in het midden, een heel aardig meisje links, en de afkijker rechts...
Pls iemand help want ik heb er echt een hekel aan als mensen van mij afkijken.

6 reacties

Hoi!

Inderdaad, spiekers zijn heel vervelend. De volgende keer dat ze bij je afkijkt kun je zeggen: 'Ik zie dat je van me afkijkt, zal ik het even uitleggen, dan kun je het zelf doen.'. Als je haar helpt, heeft ze het afkijken niet meer nodig. Zeg dit wel op een vriendelijke manier, ze reageert vast niet positief als je het boos zegt.

Als ze dan nog niet stopt, kun je het aan je mentor vertellen, dat je het echt niet meer vindt kunnen en dat je concentratie erdoor benadeeld wordt. Ik begrijp dat je geen ruzie met haar wilt, maar de situatie zoals nu laten is ook geen optie.

Groetjes
x
Een laptop is juist veel beter. Je hebt bepaalde stikkers die je over je scherm kunt plakken, waardoor je alleen maar recht voor je laptop kan zien wat er op je scherm staat. Dan kan niemand met je meekijken.

Spiekers zijn heel erg vervelend, maar bedenk dan maar dat er altijd een moment komt dat ze niet kunnen afkijken of dat ze betrapt worden. Dan hebben ze een groot probleem.

Gr. Pin
Reputatie 2
Badge +17
Lekker wachten tot ze betrapt wordt, dat zal nooit lang duren. Helemaal met laptops zal de docent(e) goed kijken of er wordt afgekeken.
Stel dat ze het toch te goed kan en nooit gesnapt wordt, kan je op een normale toon tegen haar zeggen dat je het vervelend vindt dat ze steeds bij je afkijkt, omdat je concentratie daardoor wordt belemmerd. Het belangrijkste is namelijk dat jij je werk voor jezelf goed kan doen en niet voor iemand anders. Als ze daarom boos wordt, ja.. Dan is het handig om naar je mentor/mentrix te gaan en het aan hem of haar te vertellen. Die weet er wel raad mee.

Gr. TrustMe
Hoi!

Wat een stom kind (sorry). Leer gewoon zelf zou ik zeggen, tijdens examens kun jij toch ook niet 'helpen'? Wat ik zou doen is of 1)de verkeerde antwoorden schrijven en daarna stiekem het goede doen zodat ze de verkeerde overneemd of 2) je schrijft iets als 'stop met afkijken (;' als ze kijkt
Wees vereerd dat ze het doen, dat wil zeggen dat ze je slim of goed vinden in het vak. Ze hebben waarschijnlijk problemen waar ze niet over praten waardoor ze zelf niet hebben geleerd of het niet snappen en niet durven te vragen. Als de docent hun op dezelfde antwoorden betrapt en de docent je zou vragen, pas dan kun je zeggen dat ze bij je afkijken, maar ik zou zeggen lekker negeren en er van genieten dat ze naar je opkijken 😉

Reageer