Vraag

Druk van school

  • 13 February 2023
  • 2 reacties
  • 42 Bekeken

Reputatie 6
Badge +12

Hallo allemaal! Weer eens een topic van mij.

Ik kom uit een gezin waarin iedereen heel hoge cijfers haalt. Mijn broers laagste rapportcijfer ooit was bijvoorbeeld een 8.5. Nou gaat het bij mij ook wel goed op school, vaak een 7 of hoger. Meestal zelfs een 8 (of hoger). Alleen gaat het dit jaar allemaal even wat minder. Voor mijn biologie heb ik regelmatig een 4-6, wat dus veel minder goed is dan mijn ouders en dan vooral mijn vader, van mij (en mijn gezin) gewend is. Een 7 is voor hem eigenlijk al te laag.  Voor chemie haal ik ook regelmatig slechte punten, meestal geen onvoldoende, maar als het dat wel is is het meestal ook meteen een 2 ofzo. Hierdoor is mijn gemiddelde dus best laag voor dit vak.

Mijn probleem is nu; mijn leraren verwachten allemaal dat ik het beter kan, aangezien ze m’n broer kennen en thuis is het helemaal erg, mijn vader heeft het regelmatig over het ‘slechte schoolgedrag’ van *mijn naam*, zelfs al haal ik een 6, wat dus nog geslaagd is. Dit vindt ik heel vervelend, omdat dus over verwacht wordt dat ik het beter kan, maar het lukt me gewoon niet om het beter te doen!

Weet iemand wat ik kan doen om of betere punten te halen, of minder druk te hebben?


2 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Het is altijd lastig als anderen hoge verwachtingen van je hebben. Met broers en zussen vergelijken vind ik echt heel oneerlijk. Iedereen heeft z’n eigen talenten immers.

Dat het nu even wat minder gaat kan gebeuren. Daar hoef je je niet schuldig over te voelen. Je gaat naar school voor jezelf en niet voor je ouders. Weet je ook waarom het nu niet zo goed gaat?

Heb je je ouders al verteld dat dit je dwars zit? Je zou ze kunnen vertellen dat die druk die ze op je leggen niet echt meewerkt.

 

 

Reputatie 6
Badge +12

Hoi tim16!
Ik vind het zelf ook wel vervelend dat ik in alles met m’n broer wordt vergeleken! Dat hij op z’n 3e al kon lezen betekent niet dat ik dat ook moet kunnen, ook al lijken zij te denken van wel.

 

waarom het nu minder gaat op school weet ik niet zo goed, soms omdat ik het niet begrijp, soms ook gewoon omdat ik te veel werk heb. Ik heb al tegen mijn ouders gezegd dat ik het niet fijn vind om altijd maar vergeleken te worden met mijn broer, maar ze doen er niks mee.

Reageer