Brugklas

  • 10 August 2020
  • 4 reacties
  • 144 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi, ik ben.... En ik ga naar brugklas (na de zomervakantie) en ik vind het heeeel spannend ik ben best wel bang want in de basisschool had ik 1 juf en nu krijg ik heel veel leerkrachten!! Ga ik veel huiswerk krijgen?? Ik vind dit zoooo spannend... Ik zou het fijn vinden als jullie gewoon wat vertellen over het middelbaar. Vertel maar gewoon hoe jij het vind en hoe jij brugklas hebt 'overleefd'. Alvast bedankt!

Groetjes!! 😚


4 reacties

Hey @Anoniem0306 ,

 

Ik snap dat het heel spannend is, maar dat is nergens voor nodig!

Je krijgt nu wat meer leerkrachten erbij,en een mentor. Als je gewoon normaal tegen de leerkrachten doet en hun met respect behandeld zul jij dat ook terug krijgen. Je kan beter een goede start maken bij de leerkrachten en leerlingen,  daar heb je veel meer aan dan gewoon een lolbroek of een klein boefje te zijn.

 

Of je veel huiswerk krijgt? Ja dat is voor iedereen anders.  Had jij op je basis school ook huiswerk? 

Het licht ook aan hoe de klas zich gedraagt in de les, dat heb ik wel gemerkt. Mijn eerste klas was erg druk en deed weinig luisteren,  ik en een paar anderen waren de rustige kinderen die hard deden werken.  Ik heb zelf gemerkt dat als de klas gewoon normaal doet ,de leerkracht ook rekening met je houd. Dus doe zeker je best, volg de uitleg ,maak je huiswerk goed, en stel vragen , voor mij was het erg makkelijk, omdat ik het allemaal al snel snapte , dat zien leerkrachten ook, zeker als je je best doet. Als je het snapt en goed mee doet, heb je er veel profijt van. Ik werd al snel zelf uitgenodigd voor een gesprek bij de directeur , teamleider/decaan en mijn mentor. Ik zelf vond het erg onverwachts, want ik zat midden in de wiskunde les en de telefoon van het lokaal ging af. Je raad het al ,de teamleider /decaan. De leerkracht vroeg wat ik gedaan had ,maar kreeg geen antwoord van de decaan,  toen zei ze dat ik even naar dat lokaal moest. Ik denken, heb ik iets verkeerds gedaan. Uiteindelijk was het alles behalve dat. Ze waren erg tevreden over mijn resultaten en vroegen of ik een niveau hoger wou, ik zei nee ,omdat het nog de eerste maand was, dat zegt nog niks over de rest van het jaar, ik terug naar de les , toen heb ik na de les het verteld aan de docent. 3 maanden later waren mijn cijfers nogsteeds erg hoog, toen weer hetzelfde riedeltje,  ze wisten al dat ik nee ging zeggen dus lieten ze resultaten zien van andere leerlingen. (Denk dat dat niet eens mocht maaar oke) ik wist dat ik prima cijfers had, maar toen ik keek was er duidelijk een groot verschil,  waar een ander een 5.5 had voor wiskunde (ik pak ff het gemiddelde) had ik een 9,1 . Ik zelf vond dat wel prima, zo was dat bij een aantal andere vakken,  de eene keer was het gemiddelde wel hoger bijvoorbeeld, 6 a 6,8 . Maar bij mij was dat alsnog een 9 of een 9.4  en soms een keer een 8,8 voor bio ofzo.  Bij gym was mijn cijfers wel wat lager, iets van 6,5 ofzo . Uiteindelijk zeiden ze dat ik het makkelijk haal op een hoger niveau als ik een 7  gemiddeld stond.  Ik had dan wel wat hogere gemiddeldes op dat vlak, dus zeiden ze dat als ik 1 niveau hoger wil en dat goed gaat , mag ik binnen 1 maand nog een niveau hoger. Mijn antwoord bleef nee, nu is het zo dat ik het wel prima vind, ook leuk om te zien dat leerkrachten erg blij zijn met je. In iedergeval dat is mijn kleine brugklas verhaaltje,  ik ken er nog wel een paar ,maar ik wil je niet in slaap brengen.  Dus, als je weinig huiswerk wilt lucht dat vooral aan jezelf, in de 1e is het vaak veel minder dan andere jaren,maar dat wendt. Als je gewoon ook huiswerk in de les maakt, dan heb je veel minder huiswerk..

Je hoeft je geen zorgen te maken! Zorg dat je in het begin ook open staat voor contact met leerkrachten en leerlingen,  tast het ook een beetje af. Hier 1 klein verhaaltje over mijn brugjaar. 

Wat ik er van vind , ja, het is dat ik geen prettige klas had, maar met goede vrienden ben je al heel ver. Ik heb het eigenlijk als prima ervaren als ik me klas dan even weghaal , je gaat de tijd van je leven krijgen. Het is een geweldige periode.  Geniet ervan!

Hoe ik het heb overleefd. Ja, idk. Vrienden en leerkrachten en mentor en ouders. En gewoon je best doen.

 

Groetjes Gebruiker c 

Hey!

Leuk dat je naar de brugklas gaat! Ik was destijds ook erg gespannen omdat mijn school erg ver weg was en mijn klas was op de open dag niet zo leuk. In het eerste jaar ging het erg slecht met mij en heb hierdoor mijn school compleet links laten liggen. Dit resulteerde erin dat ik moest doubleren in de brugklas. Ik ben toen geswitcht van school en er ging een wereld  voor me open. Ik had een (iets te) gezellige klas, de leukste mentor die ik ooit heb gehad en aardige leraren. Ik heb in de eerste 2 jaren niet veel huiswerk gehad, maar dit komt ook omdat het niveau waarop ik destijds zat te laag was en hierdoor niet zoveel hoefde te doen. Ik zou als ik jou was gewoon netjes je huiswerk bijhouden als je docent je huiswerk geeft.

Krijg je ook toetsweken? Ik vind toetsweken namelijk erg prettig leren. Dit komt omdat je maar 2 uurtjes op een dag school hebt en daarnaast kan gaan leren. Hierdoor heb je minder stress dan dat je in een toch al drukke schoolweek nog allemaal toetsen hebt.

Op de middelbare school krijg je zoals je al aangaf verschillende docenten bij elk vak.  Dit kan je natuurlijk vervelend vinden, maar ik vond dit erg prettig. Aan het begin van het jaar moet je altijd even vragen aan je docenten of ze een leuke vakantie hebben gehad en openstaan voor een gezellig gesprek. Dit zorgt er namelijk voor dat de docenten jou gaan mogen en dit kan sterk in je voordeel werken op sommige momenten.

Je mentor je het eerste aanspreekpunt bij problemen en vragen. Als je dingen niet snapt over bijvoorbeeld je rooster kun je het altijd aan je mentor vragen. Vaak hebben scholen een bepaald mentoruurtje in het rooster. Tijdens die uren legt je mentor vaak dingen aan je uit over school. 

Dan je nieuwe klas. Als je al mensen kent dan is het natuurlijk gemakkelijk om daarbij aan te sluiten.  Mocht dit niet het geval zijn zal het zo zijn dat de hele klas een beetje bij elkaar blijft. Vaak is het zo dat de meisjes een grote groep vormen en de jongens ook. Na een tijdje zul je vaste vrienden maken en is de klas vaak verdeeld in kleine groepjes. Zolang je openstaat voor nieuwe vrienden zal je waarschijnlijk gemakkelijk vrienden maken. 

Om ervoor te zorgen dat je komende weken wat te doen hebt kun je jezelf alvast een beetje voorbereiden. Zorg dat je kamer opgeruimd is en een plek hebt om te werken aan je huiswerk. Zorg ervoor dat die plek niet te vol staat met allerlei dingetjes, vaak leiden die je af. Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk afleiding hebt van een TV, Computer of je telefoon.  Ook is het handig om een agenda te kopen om je huiswerk en je toetsen in te plannen. Vaak moet je nog leren plannen. Vraag je ouders of je mentor om hulp als je iets niet lukt. Zorg ervoor dat je niet te lang achter elkaar aan je huiswerk zit. Aan het begin zal het lastig zijn om een goede tijd in te schatten, maar na een tijdje weet je wel hoelang je jezelf goed kan focussen op iets. 

Als laatste puntje, leer relativeren.  Als het je een keertje echt helemaal geen Engelse woordjes in je hoofd krijgt accepteer dat dan. Een keertje een slecht cijfer maakt niet uit, maar stel je zelf dan wel de vraag: hoe komt het dat ik de woordjes niet in mijn hoofd krijg? Zorg er in je planning voor dat je ook wat tijd vrijmaakt voor leuke dingen zoals sport, Netflixen of afspreken met vrienden. 

 

Ik hoop dat je er wat aan hebt en wens je veel plezier in je eerste jaar :)

 

Groetjes,

 

Jack

Hey,

Ik was net als jij ontzettend bang voor de middelbare school. Ik had geen idee hoe alles zou gaan en ik was gestresst. 

Het voordeel van de brugklas is dat er veel activiteiten zijn die het sociaal contact bevorderen in de klas. Wij hadden kennismakingsdagen en dan deden we spelletjes of opdrachten met de klas om elkaar wat beter te leren kennen. Mij hielp het dan om naast andere mensen te zitten om meer mensen te spreken. Een gesprek kan vanzelf op gang komen. 

In de pauzes bleef ik een beetje hangen met de kinderen uit m'n klas. Iedereen zocht naar een bekend gezicht. Of dat nu een potentiële vriend was of niet, we zochten elkaar op. Dan was het van "hé jij bent toch Pin uit 1V4?" (Ik zeg maar wat met die klas.) En dan was het van "Ja! Ben jij Roger?" En dan had je al contact gemaakt :) 

Zo groeide dat contact langzaam verder. Ik was wel heel onzeker over m'n vriendengroep, maar met de tijd groeide dat.

Je hebt inderdaad opeens veel verschillende vakken en docenten. Gelukkig heb je wel altijd dezelfde klas. Ieder vak is anders en het is soms een beetje zoeken naar hoe er in iedere les wordt gewerkt en hoe de docenten werkt. Het is logisch dat je dat eng en verwarrend vindt, maar onthoudt dat iedereen in de klas die zoektocht heeft en zelfs de docent ook!

De meeste docenten stellen zich in de eerste les voor en vertellen hoe hun lessen gaan. Wat je mee moet nemen naar de lessen enzo. Op mijn school werkten we ook met planners. Dat was dan een overzicht met alles wat we in een periode in iedere les zouden doen. Dit kon je dan overnemen in je agenda en vooruitplannen.

Hoeveelheid huiswerk is afhankelijk van een paar dingen: docent, vak, school motivatie en niveau. Sommige docenten praten graag veel in de les en dan moet je thuis opdrachten maken. Andere docenten laten je opdrachten maken en laten je vragen stellen als je iets niet snapt. Meestal is het een combie; uitleg en werken. Dan blijft er wel vaak wat huiswerk over voor thuis. Zeker als je kiest om veel te kletsen, blijft er veel over. In de onderbouw is huiswerk vaak nog verplicht, in de bovenbouw worden ze daar heel losjes in.

In de onderbouw werk je veel met werkboeken en methodeboeken. Dat zijn vaak veel opdrachten en theorie. Hoe hoger je komt, hoe meer dat weggaat. 

Ik zou je qua huiswerk graag de tip geven om niet te veel te stressen. Dingen hoeven niet perfect. Zoals iemand uit mijn klas zei: "Liever een zes zonder stress dan een zeven zonder leven." Je cijfers in de onderbouw tellen alleen voor je overgang en zo lang je aan die eisen voldoet, is alles prima. Het kan fijn zijn om wat reserve op te bouwen voor als een vak ff wat minder gaat, maar dat is niet altijd nodig. 

Je mentor is idd je contactpersoon die je helpt om wegwijs te worden op de middelbare. Bij je mentor kun je terecht voor persoonlijke dingen en schooldingen. Vaak heb je 1 of 2x per week een mentoruur waarin jullie dingen leren als plannen of mededelingen. Ook zal je mentor je waarschijnlijk minimaal 1x 1 op 1 spreken om te kijken of alles goed gaat. Als je wil, kan dat natuurlijk vaker. Met je mentor houd je ook je cijfers in de gaten. Als het goed gaat, gaat het goed, maar als je cijfers wat minder zijn, kijken jullie samen waarom en wat jullie doen.

De middelbare is altijd spannend, maar het komt echt wel goed! Als je eenmaal bent gewend, is je nieuwe school zo het nieuwe normaal :)

Gr. Pin

Heyy

Spannend! 

Het middelbaar is, voor mij, leuker dan de basisschool. Door de jaren heen leer je heel veel mensen kennen. Op een duur ken je bijna alle mensen die in jouw jaar zitten.

Huiswerk valt (bij mij op school) zeker wel mee. Bij mij op school krijgen we niet veel huiswerk. Meer toetsen en dat soort dingen.

Meerdere leerkrachten hebben is zeker geen nadeel! In het begin is het wat raar maar daar wen je snel aan. Als je het niet goed doet met een leerkracht heb je nog andere leerkrachten.

Je hoeft niet zo veel stress te hebben. Niemand weet hoe het zal werken. Je zullen je helpen met plannen en dat soort dingen. De meeste dingen wijzen zichzelf wel uit.

Groetjs

Reageer