Vraag

Autistisch, HB of beide?

  • 13 June 2021
  • 9 reacties
  • 187 Bekeken

Badge

Hey,   :hand_splayed:

Ik zit nu in 3 MAVO en ik denk al een tijdje dat ik (mogelijk) HB ben.
Maar ik heb ook autisme.
Dus ik weet niet of ik HB ben of autisme heb, of beide natuurlijk  🤷‍♂️
Ik noem hier even een paar dingen waarom ik denk dat ik HB ben,
 

1 Ik ben Creatief.
2 Ik ben aan het onderpresteren op school.
3 Ik wil dat alles eerlijk verloopt.
4 Ik ben perfectionistisch.
5 Ik leer volgens veel mensen snel/gemakkelijk.
6 Ik verveel me tijdens school.
7 vind school saai mede doordat het (te) makkelijk is.
8 Ik heb faalangst gehad.
9 Ik kon al (voor een deel) Engels toen ik 4 jaar was.
10 Ik ga met (hoog)begaafden om.
11 De meeste mensen begrijpen mij/mijn ideeën niet.
12 Ik ben best wel overgevoelig voor veel dingen, zoals geluid, licht etc.

Ik onderpresteer op school, omdat het te makkelijk en mede daardoor saai is.
Oftewel, ik leer niet voor toetsen en haal lagere cijfers dan dat ik daadwerkelijk kan.
En ik bedacht me eigenlijk paar maanden terug dat ik het onzin vindt dat ik als advies Kader/Mavo kreeg, want ik zat op speciaal (basis)onderwijs en zat daar sinds groep 6 al in groep 8 boeken te werken omdat daar alles op niveau was, en ik vind het raar dat ik geen klassen over mocht slaan, want ik haalde gewoon altijd hoger dan een 7.  En ik denk doordat ik van groep 7 t/m klas 2 amper motivatie heb gehad voor school dat ik een lager advies heb gekregen(?)

Nou is dus het probleem, ik heb toen eind groep 8 een IQ test gedaan. Dit kwam uit rond het gemiddelde van de bevolking, dus eigenlijk wil ik weten of die IQ test één of andere manier fout is gegaan. Ik heb wel een paar redenen waarom:

1. De test werd afgenomen in de ochtend.
2. Ik was eigenlijk 2 klassen lang gedemotiveerd omdat ik 3 jaar lang eigenlijk hetzelfde werk over en over heb gedaan en dus eigenlijk nergens meer me best op deed.
3. De test werd afgenomen door een leerkracht, niet door een psycholoog die overal (zoals faalangst) rekening mee houdt.

Dus mijn vraag is, is er een reële kans dat ik een hoger IQ haal als ik ooit(bijv. over één jaar) een IQ test doe?


Bye.


9 reacties

Badge

Iemand die dit heeft meegemaakt? Of nu zelf ook het idee heeft dat je hoogbegaafd bent/kan zijn? Of iemand die hoogbegaafd is die iets hierover weet? Thx alvast.

Badge

Of heeft iemand misschien tips voor mij hoe ik een IQ test kan doen/aan kan vragen? Via school? (sorry dat ik dit sort of vol spam, maar er komt hele tijd weer iets in me op).

Heyy


Ik heb hier echt helemaal geen verstand van, maar zal je proberen een advies te geven.. Het is waarschijnlijk niet het beste advies, maar misschien heb je er iets aan.

 

Er is denk ik inderdaad een kans dat je hoogbegaafd bent.. Als je een goede IQ test wilt doen kan je dat denk ik het best met je ouders en je mentor bespreken zodat die je verder kunnen helpen. Je kan altijd een IQ test op het internet doen, maar of die echt goed zijn weet ik niet.
 

Ik hoop dat je nog reacties krijgt van mensen die er wat meer van weten, maar hopelijk heb je er toch iets aan🙂

 

Groetjes van mij!

Hier kun je natuurlijk meer lezen over hoogbegaafdheid, maar wat maakt dat label nu voor je uit?
Je cijfers en je advies zullen er in ieder geval niet door veranderen.

Je moet hiervoor sowieso niet bij ons zijn, omdat geen van ons daadwerkelijk een expert is (ondanks mijn opmerkingen ben ik ook nergens een expert in).
Zoals NaamNietBekend al schreef kun je dit het beste even met je ouders doornemen om te kijken wat je opties zijn.

 

10 Ik ga met (hoog)begaafden om.

Gelukkig is het niet besmettelijk…

 

11 De meeste mensen begrijpen mij/mijn ideeën niet.

Dat zegt niet echt zo heel veel zonder context.
Zo kun jij zelf waanideeën hebben en kun je ideeën slecht overbrengen.
Anderen kunnen deze ideeën niet begrijpen omdat ze ze niet snappen, maar een gebrek aan interesse helpt daar meestal ook niet echt.

Weten wij veel waardoor dit komt.

 

5 Ik leer volgens veel mensen snel/gemakkelijk.

Maar dan wel alles behalve schoolzaken?
Als je alles makkelijk tot je neemt, maar wel een MAVO advies krijgt en dan lagere cijfers haalt, zoals je zelf aangeeft, dan gaat daar echt iets flink fout.
Ik zeg niet dat het niet kan, maar ik zou zoiets niet verwachten.

 

 

Reputatie 7
Badge +19

Heey,

Er zijn veel misdiagnoses rondom autisme en hoogbegaafdheid. Dit komt doordat er veel overeenkomsten zijn. Ik weet niet welke vorm van autisme jij hebt maar veel hoogbegaafde kinderen krijgen een misdiagnose ASS terwijl ze eigenlijk HB zijn. Echter ben je niet gelijk HB als je een aantal of alle gedragskenmerken hebt van hoogbegaafdheid. Je moet daar inderdaad ook een IQ test voor doen. Is je IQ hoger dan 130 en heb de de gedragskenmerken, dan ben je HB. Het kan ook zo zijn dat je IQ hoger is dan 130 maar dat je niet HB bent.

Je zou op school kunnen vragen of zij een IQ test kunnen regelen of je kan het aan je ouders vragen. De IQ testen op internet zijn niet betrouwbaar.

Ik kan me voorstellen dat je wilt weten of je nou autisme hebt of HB bent. Soms maakt het label inderdaad niet uit, maar vaak ook wel. Je kan je anders erg onbegrepen, alleen of ongezien voelen. Het lijkt me erg naar om een misdiagnose te hebben dus ik begrijp goed dat je gewoon duidelijkheid wil. Maarja die kunnen wij jou op het forum niet bieden. Bespreek het dus eens met je ouders of school.

succes!!

 

joeeeeeee

Badge

Hier kun je natuurlijk meer lezen over hoogbegaafdheid, maar wat maakt dat label nu voor je uit?
Je cijfers en je advies zullen er in ieder geval niet door veranderen.

Je moet hiervoor sowieso niet bij ons zijn, omdat geen van ons daadwerkelijk een expert is (ondanks mijn opmerkingen ben ik ook nergens een expert in).
Zoals NaamNietBekend al schreef kun je dit het beste even met je ouders doornemen om te kijken wat je opties zijn.

----------------------
Ja begrijp ik, maar ik dacht misschien zijn er meerdere mensen die zich hierin vinden.

10 Ik ga met (hoog)begaafden om.

Gelukkig is het niet besmettelijk…

-------------------
Ik bedoel hiermee dat ze mij begrijpen en ik hun, wil niet per se zeggen dat ik hoogbegaafd zou kunnen zijn maar misschien herkennen anderen zich hierin.

11 De meeste mensen begrijpen mij/mijn ideeën niet.

Dat zegt niet echt zo heel veel zonder context.
Zo kun jij zelf waanideeën hebben en kun je ideeën slecht overbrengen.
Anderen kunnen deze ideeën niet begrijpen omdat ze ze niet snappen, maar een gebrek aan interesse helpt daar meestal ook niet echt.

Weten wij veel waardoor dit komt.
----------------------------------------------

Kijk, als ik iets uitleg aan mensen bijvoorbeeld over wat ik zou doen in hun plaats dan snappen ze het niet, of ik moet het weer uitleggen, in makkelijkere woorden.
 

5 Ik leer volgens veel mensen snel/gemakkelijk.

Maar dan wel alles behalve schoolzaken?
Als je alles makkelijk tot je neemt, maar wel een MAVO advies krijgt en dan lagere cijfers haalt, zoals je zelf aangeeft, dan gaat daar echt iets flink fout.
Ik zeg niet dat het niet kan, maar ik zou zoiets niet verwachten.

---------------------------------------------------

Oke, zoals ik al zei: ik leer VOLGENS ANDEREN makkelijk/snel. En ik zei, ik deed eigenlijk al niks van groep 7 t/m klas 2 niks aan school, omdat ik school saai vond omdat het makkelijk was en dus werd ik niet 'uitgedaagd' om mijn best te doen als het ware. En daardoor haalde ik lagere cijfers en doordat ik in groep 7 t/m klas 2 vrij weinig deed heb ik waarschijnlijk een lager advies gekregen. Trouwens, zou jij het anders leuk vinden als je van groep 6 t/m groep 8 al 3 jaar in de zelfde boeken aan het werken bent bij elk vak? Lijkt mij niet, en dat is het ook niet.
En mede door de lage cijfers ben ik waarschijnlijk nooit naar HAVO bijvoorbeeld gegaan, omdat de docenten/leerkrachten het niet 'in me' zagen dat ik naar een hoger niveau toe kon.

 

Fijn dat we zo wat extra informatie krijgen.
Het kan best zijn dat anderen zich (deels) herkennen in de situatie, maar dat levert geen extra opties op naar mijn idee.
Zoals de anderen al aangaven moet je hiervoor echt bij je school aankloppen of met je ouders het hierover hebben. Gezien het onbegrip van je school is die laatste optie misschien iets beter.

 

Trouwens, zou jij het anders leuk vinden als je van groep 6 t/m groep 8 al 3 jaar in de zelfde boeken aan het werken bent bij elk vak? Lijkt mij niet, en dat is het ook niet.

De basisschool en een deel van de middelbare waren niet zo spannend of uitdagend. In dat geval maak je snel je huiswerk af en ga je andere, leukere dingen doen. Je doet je hele leven dingen die je niet leuk vindt en dan is het gewoon even doorbijten en doorwerken totdat je klaar bent. Daarna mag je het weer vergeten. Zo'n ervaring is niet bepaald uniek. Als je geluk hebt biedt je school extra uitdaging aan, maar die kun je ook zelf zoeken als je toch eerder klaar bent.

 

Badge

Oja, ik had trouwens alles op niveau op mijn oude basisschool. Ik zat 3 jaar lang op havo niveau (Ik heb daar nooit lager dan een 7 gehaald), maar heb uiteindelijk als advies mavo gekregen, wat eigenlijk nergens op slaat want ik had altijd een 7 of hoger voor ALLES. Dus dit helpt ook niet echt bij mijn motivatie voor school als ik dit ergens nog rond heb slingeren in mijn achterhoofd. Als ik nu minimaal op havo zat, dan was het huiswerk etc. nog uitdagend. Nu is het gewoon saai en heb ik daardoor geen zin om te leren voor toetsen, omdat ik het nut er niet van in zie.

Badge

Hier kun je natuurlijk meer lezen over hoogbegaafdheid, maar wat maakt dat label nu voor je uit?

Oja, het ‘label’ maakt me soort van uit, omdat andere mensen mij dan (hopelijk) gaan begrijpen zoals ik ben. En het maakt ook voor mij dingen duidelijk, onder andere voor de problemen die ik ervaar etc.

Reageer