Trans en liefde. Hoe leg ik t uit aan mn vriendin

• 14 december 2017
  • 17 reacties
  • 507 Bekeken

Badge +2
Joo, ik ben nu nog een jongen. Maar dat duurt nie lang meer denk ik. Ik heb t geaccepteerd. Maarrrr ik val op meisjes. Dus ik ben een meisje en val op meisjes. Wordt dat wel serieus genomen door volwassenen. En sex, hoe moet ik me dat voorstellen. Ik heb nu een hele lieve en leuke vriendin. Zij weet een pasr dingen maar niet alles. Hoe leg ik dit uit.

17 reacties

Reputatie 7
Badge +14
Hi Whatthefuckbenik,

ik ben M&M’s en ik ben een jongen die op jongens valt, ik ben 15 jaar en al 2 jaar uit de kast en ik lees dat jij een meisje bent die op meisjes valt, alleen heb je bij je geboorte niet het lichaam gekregen wat het best bij jou past.

Sommige mensen begrijpen niet hoe dat is en daarmee wordt je denk ik best vaak geconfronteerd, ook al ben je zelf nog niet echt “uit de kast”, als ik het goed begrijp. Maar dat wil niet zeggen dat je niet allerlei reacties die over LHBTI gaan, niet hoort. Ik hoor ook best regelmatig onaardige dingen over gay jongens. Ik probeer het me niet teveel aan te trekken maar het raakt je toch. Gelukkig heb ik leuke vrienden en ook thuis word ik helemaal geaccepteerd.

Ik denk ook wel dat jouw vrienden en familie het beste met je voor hebben en ze kennen je al langere tijd. Je mag dan nu nog wel niet uit de kast zijn als transgender, maar jij bent jij en je wordt niet een heel ander persoon als je als transgender uit de kast komt. Je zal hooguit meer jezelf worden.

Is transgender trouwens een goede benaming of is er een andere, betere naam voor, want ik lees zoveel termen die ik niet precies begrijp, zo zie ik ook wel genderfluid of genderqueer en bi-gender, polygender, pangender, agender. Zeg het alsjeblieft hoe je wilt dat we het noemen.

Nu je het zelf geaccepteerd hebt, wil je het vanzelfsprekend kunnen delen met de mensen waar je van houdt. Dat is vaak wel iets lastiger dan gewoon als jongen met een meisje thuiskomen of als meisje met een jongen. Eigenlijk vind ik dat een beetje raar. Het zou niet uit moeten maken. Je bent gewoon zo, het is geen keuze.

Papa en mama willen gewoon dat ik gelukkig ben en in mijn geval is dat als ik met een jongen ben. Ik ben verliefd op een jongen, heb verkering met hem, houdt van hem. Dat maakt mij gelukkig en dat zien ze en ze zijn blij voor mij. Welke ouder wil nou niet dat zijn/haar kind gelukkig is?

Soms is het even wennen als je het je ouders vertelt, omdat ze er niet altijd rekening mee hadden gehouden, maar het gebeurt ook vaak dat ouders al iets in de gaten hebben gehad. Niet dat ze precies weten wat het is, maar toch. Dingen zullen op hun plekje vallen. Zelfde geldt voor vrienden.

Hoe ga je zoiets vertellen? Tsja, dat kan op een heleboel manieren.
- “Gewoon” zeggen: “ik loop al een tijdje met iets rond en ik heb er lang over gedacht en ik wil jullie vertellen dat ik mij niet thuis voel in mijn lichaam”. Maar dan in je eigen woorden
- “Het” onderwerp aansnijden door te vertellen dat jullie het op school over transgenders hebben gehad en er dan een beetje over praten zonder direct te zeggen dat dit ook over jou gaat. Je kunt de reacties peilen en dan beslissen of je het op dat moment echt wilt vertellen. Het geeft je dus wat meer ruimte dan het direct te vertellen.
- Een brief schrijven, waarin je òf alleen de mededeling “ik ben transgender en ik wil er graag met jullie over praten” schrijft òf waarin je je hele verhaal zo goed en uitgebreid mogelijk opschrijft. Of iets tussenin. Kies dat wat je het prettigst vindt.
- Je kunt ook zeggen dat je een filmpje wilt laten zien en dan kies je een filmpje over transgenders en dan de reactie afwachten
- Er zijn vast nog wel andere manieren te bedenken, maar ok.

Nu ga ik je nog een aantal linkjes geven. Ik hoop dat je er iets mee kunt.

Op tv is een serie uitgezonden “Hij is een zij” en ik heb die hele serie gezien, omdat ik het interessant vind, niet omdat ik het gevoel heb dat ik in een “verkeerd” lichaam zit. Het was een soort van opvolger van het programma “Uit de kast” en die gaat over jongens en meisjes die op hetzelfde geslacht vallen en bij hun familie en op school of bij vrienden uit de kast komen.

Je kunt de afleveringen van “Hij is een zij” terugkijken via https://www.npo.nl/hij-is-een-zij/KN_1676940

Je kunt de afleveringen van “Uit de kast” terugkijken via https://www.npo.nl/uit-de-kast/18-07-2012/KRO_1545483

Ben je als jongen geboren maar voel je je meer meisje? Of ben je als meisje geboren maar voel je je meer jongen? Dan ben je misschien transgender. Ook als je transgender bent, kun je de wereld van liefde, seks en relaties gaan ontdekken. Maar je hebt er misschien andere vragen over. De antwoorden vind je hier.
https://www.sense.info/ontdek-je-lichaam/transgender

Hoe geniet je van seks als je lijf niet ‘klopt’? Het is niet altijd makkelijk, maar er kan misschien meer dan je denkt. Deze tips kregen we van andere transgenders. Wat werkt wel en niet bij jou?
https://www.sense.info/ontdek-je-lichaam/transgender/je-lijf-en-seks

Als je transgender bent, kun je net als iedereen homo, lesbisch, bi of hetero zijn. Op wie val jij? Of pas je niet in een hokje? Lees het hier https://www.sense.info/ontdek-je-lichaam/transgender/op-wie-val-jij

Het Kennis- en Zorgcentrum voor Genderdysforie (KZcG) behandelt patiënten met genderdysforie. Personen met genderdysforie (transgenders) voelen dat hun geboortegeslacht niet past bij het geslacht dat zij ervaren en (willen) uiten.
https://www.vumc.nl/afdelingen/zorgcentrum-voor-gender/

Tussen de patiëntenfolders zit wel aardige info volgens mij
https://www.vumc.nl/afdelingen/zorgcentrum-voor-gender/patientenfolders/
de eerste 2 zijn meer algemeen en die andere daaronder gaan over allerlei operaties, over borsten en geslachtsveranderingen en je stem etc. Ik heb ze niet gelezen, dus weet ook niet of ze te begrijpen zijn, maar ik denk wel dat ze in begrijpelijke taal geschreven zijn

Das een heleboel info. Ik hoop dat het nog een beetje overzichtelijk is en dat je er die dingen uit kunt halen die voor jou op dit moment handig zijn. Je hoeft niet alles te lezen, maar ik wilde je wel de keus geven en wie weet komen sommige dingen op een later moment nog wel van pas.
Als ik je toch een tip zou mogen geven zou ik zeggen, kijk eens een aflevering van “Hij is een zij” en check de site van sense. Maar het is aan jou.

Doe het op jouw manier, in jouw tempo en kies de mensen aan wie het wilt vertellen.

Als je vragen hebt, stel ze gerust, dan kunnen we kijken of we je verder kunnen helpen.

Groetjes,
M&M’s
Badge +2
Ik weet zelf ook nie hoe t heet. Ik hou van simpel. Recht door zee. Maar toch bedankt xx
Reputatie 7
Badge +14
Hi Whatthefuckbenik,

Als je echt van simpel houdt, waarom vertel je het je vriendin dan niet gewoon straight? Ik bedoel dit serieus en niet onaardig, maar straight to the point is wel duidelijk en als jullie een goede band hebben en ze weet al een beetje (zoals je noemde) dan zou ik me kunnen voorstellen dat ze het wel kan begrijpen en je er ook in zou kunnen steunen. Welke gevolgen het kan hebben voor jullie verkering, dat weet ik niet. Er is maar één manier om daar achter te komen.

Btw het gaat mij ook niet precies om de naam, maar niet alle transgenders zijn hetzelfde en die begrippen duiden ook op verschillen. Sommigen zijn genderfluid en voelen zich de ene dag meer meisje en de andere dag meer jongen (simpel gezegd) en niet alle transgenders willen een sekschange, dus vandaar dta ik er naar vroeg. En ook omdat het voor sommigen belangrijk is om het precies te benoemen.

Groetjes,
M&M’s
Badge +2
Ik snap wat je bedoelt met hoe te vertellen. Ben bang dat haar ouders moeijk gaan doen. Behoorlijk gelovig. Ook weet ik t nooit precies zeker.genderfluid kan dan. Maar dan. Nog heb ik geen idee
Reputatie 7
Badge +14
Ik snap dat het lastig is. Er zijn buiten jezelf nog zoveel andere dingen waar je rekening mee moet of wil houden. Toen ik mijn vriendje ontmoette was hij nog maagd en niet uit de kast en het was een heel gedoe voor hem om uit de kast te komen. Hij wilde wel, maar volgens zijn moeder was hij niet gay. Dus ja, ik heb er in één van mijn topics over geschreven. Ik had hem ontmoet op vakantie, maar ok, back to you. Tsja, geloof speelt nogal eens een rol en maakt het er niet makkelijker op. Kun je er wel met je vriendin apart over praten. Over dat je twijfels of onzekerheden hebt over wie je nu bent en op wie je valt? Dat je twijfelt of je wel in het goede lichaam zit? Dus in iets algemenere woorden. Want eigenlijk is dat ook wat je nu over jezelf weet. Hoe het dan precies ziet daar kun je achter komen in de komende tijd.

Misschien helpt het om met "lotgenoten" erover te praten? Bijvoorbeeld op https://www.jongenout.nl/
Jong&Out is de community voor iedereen tot en met 18 jaar, wat je seksuele oriëntatie en genderidentiteit ook is. Als je lesbisch, homo, bi, trans(gender), hetero, in-dubio, pan, non-binary, queer of aseksueel bent of een intersekse-conditie hebt: Jong&Out de plek voor jou!

Ik vond dit lijstje met begrippen en afkortingen wel handig, want die worden misschien onderling wel veel gebruikt als je met iemand chat, but idk zie
https://t-nederland.nl/info/begrippen.html
Op deze site hebben ze ook een forum, maar ik weet er verder niks over.

Ik hoop dat je er iets mee kunt en een beetje verder komt.

Groetjes,
M&M’s
Badge +2
Heej M&M’s
Dankjewel voor je tips. Maar voor jongenout.nl moet je wel veel informatie achterlaten. Wat zijn jou ervaringen?
Groetjess sophie
Reputatie 7
Badge +14
Hi Sophie,

Mijn twin en ik hadden een account aangemaakt, maar eigenlijk nooit gebruikt, want er kwam “iets” tussen waarom we het nooit hebben gebruikt (lang verhaal, maar in het kort: we zijn misbruikt door een aantal jongens en die wisten dat we een account hadden en dreigden ons als we iemand iets vertelden en daarom durfden we het account niet te gebruiken en hebben we het weer opgezegd).

Voor alle duidelijkheid, ons misbruik heeft NIETS met die site te maken. We kenden die jongens niet van die site. Het is een betrouwbare site en ik hoor er eigenlijk alleen goede dingen over. Door die controle die ze doen weet je zeker dat je er veilig bent en met wie je te maken hebt.

Je kunt er vast kinderen ontmoeten die ook met vragen over transgender zijn enzo zitten. Verder is het natuurlijk altijd leuk om contact te hebben met leeftijdsgenoten over andere dingen, gewoon dagelijkse, leuke dingen die je mee maakt. Ze organiseren ook meetings, das misschien ook wel leuk.

Misschien nog eens even over nadenken? En dan lid worden?

Groetjes,
M&M’s
Badge +2
Hi menms,
Ik vind het echt te rot voor woorden dat jij en en je twinnie zijn misbruikt. Echt, de jongen in mij zou graag een klap verkopen. En niet te zuinig ook.
Dankjewel voor je goeie tips
Succes verder en hartelijk bedankt. Als jou ergens mee kan helpen. Ben dr:$
Reputatie 7
Badge +14
Hi Whatthefuckbenik,

Bedankt, het is altijd goed om te horen als iemand met je mee voelt :)

Het gaat nou wel weer soort van goed, maar het is iets wat je de rest van je leven niet zal vergeten, maar we willen ook niet dat die jongens de rest van ons leven ook nog verpesten. Het heeft al een jaar geduurd, dus. We kijken liever vooruit en proberen zoveel mogelijk van de leuke dingen te genieten.

Ik heb het hier wel vaker gezegd op het forum, maar als mijn twin en ik gaan fietsen, kijken we naar hoe mooi de wolken zijn, hoe die ene vogel met je mee lijkt te vliegen op de wind om daarna zelf te beslissen welke kant ie op gaat. Kijk naar spelende kinderen, zo onbevangen genieten, dat wil toch iedereen. Het zit dus vaak ook in die kleine dingen waar je van kunt genieten en ze zijn ook wel een beetje symbolisch. Als die vogel kan kiezen waar die naartoe gaat, dan kunnen wij dat ook. Je moet niet alleen maar afwachten totdat je op een plek komt die beter is, je kunt het (gedeelteljk) ook zelf sturen.

Tsja, het is wat het is en we moeten toch verder allemaal. Dus, gaan we er binnen de mogelijkheden het beste van maken, toch?

Groetjes en nogmaals bedankt,
M&M’s
Reputatie 1
Badge +2
- Jullie gaan offtopic, willen jullie bij het onderwerp blijven? -
Badge +2
Sorry roy. Ik werd even nieuwschierig of dit mij kon helpen. Dit ond is goed, I think..
Badge +2
Menm.die was wel diep. Blij te horen dat t goed gaat. Positieviteit kun je niet genoeg hebben. Veel pleziet met luca nog. (Hopefully good name)
Badge +2
Heej menms
Ik heb een acount aangemaakt op jongenout. Ik snap alleen nie precies hoe t werkt. De meest recente berihten die ik zag zijn ongeveer een tot twee maanden oud. Was dit bij jou ook al zo? Wat vraag ik toch ook veel om hulp...
Thxx alvast.

(Sorry voor de off topic)
Reputatie 4
Badge +6

Weet ik niet, sorry. hoelang duurde het checken bij jou?
Ik heb ze gister avond een mail gestuurd. Hoelang gaat dit nog duren denk je?
Badge +2
Okeeey, die hiervoor was beetje random...
Bij mij duurde t ongeveer een dag. De avond erna had ik antwoord. Op skype werd niet opgenomen. Dus heb ik een mailtje gestuurd van mn id kaart. Heb serie nr verborgen. Dat wel

Succes. (Tis wel een beetje dood in hun chats...)
Reputatie 4
Badge +6
Het is inderdaad best dood in hun chats 😛
Reputatie 2
Badge +3
Hoi,

Nogmaals, willen jullie bij het onderwerp van de openingspost blijven? Zie forumregel 12. Bij een volgende keer offtopic kan je een waarschuwing krijgen.

Groetjes,

Hester van de Kindertelefoon

Reageer