Vraag

Moslim

  • 26 April 2019
  • 9 reacties
  • 438 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi
ik ben een meisje van 11
ik zit in groep 8
en ik heb een Nederlandse vriendje
ik heb best wel veel vragen over de islam
zo van:
wat mag wel en wat niet
dus voor alle moslims die de antwoorden voor me hebben willen jullie het aan me geven?!
ik zocht op internet maar ik vond niks
Ik wil graag weten:
wat mag NIET in de islam
zoals vriendje, bidden enzo


9 reacties

hoi,

zelf ben ik geen moslim dus inhoudelijk weet ik niks, maar zou jij niet je ouders kunnen vragen wat wel/niet mag?
Hey!

Misschien heb je wel iets aan deze site.
Als je ouders of een goede vriend(in) ook moslim zijn zou je het ook aan hen kunnen vragen.
Het is ook zo dat sommige mensen (zoals jouw ouders) regels op een bepaalde manier interpreteren dan anderen dat doen, en je dan op een lichtjes andere manier over dingen denkt. Die verschillen zijn er in elke godsdienst en dat is normaal. Daarom zou ik ook denken dat het vragen aan je ouders nuttig kan zijn.

Groetjes
Lot
Hey!

Misschien heb je wel iets aan deze site.
Als je ouders of een goede vriend(in) ook moslim zijn zou je het ook aan hen kunnen vragen.
Het is ook zo dat sommige mensen (zoals jouw ouders) regels op een bepaalde manier interpreteren dan anderen dat doen, en je dan op een lichtjes andere manier over dingen denkt. Die verschillen zijn er in elke godsdienst en dat is normaal. Daarom zou ik ook denken dat het vragen aan je ouders nuttig kan zijn.

Groetjes
Lot

Ik heb geen ouders meer vanaf een 1 weekje ik zit in een weeshuis😓
Badge
Hey!
Er zijn heel veel dingen die wel en niet mogen. Toen ik in de brugklas zat, was ik ook nieuwsgierig naar de Islam. Ik keek toen heel veel YouTube filmpjes over allerlei informatie. Maar ik zal even de belangrijkste dingen vertellen die niet mogen, dus haram zijn:
  • Je mag geen varkensvlees eten
  • Je moet bidden
  • Je mag eigenlijk geen vriendje hebben. Als je ietsjes ouder bent dan mag dat wel, want dan kan je snel trouwen.
  • Je mag geen seks voordat je gaat trouwen
Voor de rest is mijn tip, vooral veel YouTube filmpjes kijken! Engels of Nederlands, je hebt er een hele boel. Veel succes! Gr 😃
Reputatie 1
Badge

Heyhoi.

 

Ik ben zelf een moslim en ik denk jij ook dus dan weet je denk ik wel een paar basisdingen bijv. geen varkensvlees enzo.

Ik vind zelf dat mijn ouder teleurgesteld zouden zijn als ik een vriendje nam, want ze hebben mij niet zo opgevoed.

Dus als ik jouw was zou ik het met je moeder bespreken, want ik denk dat iedere ouder andere regels heeft.

En ik zou zelf geen Nederlands vriendje nemen, want ik denk dat ik daar later niks mee ga doen en zonder hem kan ik ook gewoon gelukkig zijn verder zou ik gewoon doen wat jij wilt.

 

Hoop dat ik je een beetje kon helpen

Badge

1 Je moet halal eten je mag geen gelatine eten zit meestal in snoep maar er niet in alle.

2 je moet 5 x op een dag bidden 

3 je moet de koran leren.

Voor meer info kan je een moskee bellen.

 Voor nummers moet je op internet zoeken

 

 

 

Reputatie 6
Badge +7

Ik heb een iets ander idee. Ik vind deze vraag heel moeilijk te beantwoorden.

Dat komt omdat ik ‘geloof’ heel erg persoonlijk vind.

Het is heel raar als iemand zegt ‘van jouw geloof mag je DIT en moet je DAT’.  Hoe kun je dat nou zeggen? Het is toch mijn geloof? 

Het kan dat JIJ dat van jezelf volgens JOUW geloof niet mag… maar dat is toch JOUW geloof?

 

Als voorbeeld.

Moslims mogen geen varkensvlees eten. Maar de Islam kwam pas veel later aan in Indonesië. En daar is varkensvlees echt onderdeel van de cultuur.  Dus daar eten moslims vrolijk varkensvlees.  Dat moet je in Saoudi-Arabië niet doen.

Er zijn ongelofelijk veel grote en kleine verschillen tussen groepen gelovigen.  In het christelijk geloof is dat net zo. Veschillende groepen mensen vullen dat héél anders in, met andere regels en andere rituelen. En het is allemaal Christelijk.

Je geloof is iets van jou zelf. Als jij graag gelovig wilt zijn en het voelt niet goed om niet 5x per dag te bidden - ga dan 5x per dag bidden.   Maar dan komt het dus uit jou zelf. Niet omdat een ander zegt dat jij dat moet.
Als jij bijvoorbeeld graag een hoofddoek wilt dragen: doe dat. En als je een hoofddoek een raar symbool vindt waarmee men de schuld bij de vrouw legt als zij wordt lastig gevallen… dan is het goed om te weten dat veel moslimvrouwen géén hoofddoek dragen.

Kies wat jou aanspreekt om je goed te voelen. Niet wat een ander jou voorschrijft.

 

Je bent nog te jong voor het forum.

Reputatie 2
Badge +2

Hoi,

Goed opgemerkt en fijn dat je meedenkt over de forumregels. 
De topicstarter is inderdaad te jong voor het forum en we hebben haar ook verwijderd. Aangezien haar bericht wel interessant is en waardevol voor anderen kan zijn, hebben we er voor gekozen om haar bericht te laten staan. Zo kunnen anderen er toch nog wat aan hebben. 

Groetjes,
Elena
De Kindertelefoon

Reageer