hoe krijg ik meer vrienden?

  • 24 September 2017
  • 27 reacties
  • 784 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hey,
dit heeft niks te maken met verkering of verliefdheid.
Ik heb wel een ander groot probleem
Dat is: ik heb weinig tot geen vrienden
dat komt omdat ik naar een andere school ben gegaan met heel weinig mensen.
Ik heb nog wel een vriend waar ik mee game maar verder wil hij niks naders doen.
Het is misschien een beetje dom maar heeft iemand een idee waar ik vrienden kan krijgen? want school kan dus niet sportclub gaat ook niet. Ik heb echt geen idee meer. Voel me alleen en verveel me vaak.

peace
Sportfreak

27 reacties

Hoii,
Je kan weer proberen om contact te zoeken met de vrienden van je vorige school. Maar het lijkt me beter als je vrienden gaat maken op je nieuwe school. Omdat je dan ook meer in je omgeving vrienden hebt. Misschien is het handig om dit ook met je ouders te bespreken want hun hebben misschien ook wel ideeeen. En als je je zoveel verveelt kan je ook nog een sport erbij kiezen, misschien kan je daarbij dan nieuwe vrienden maken. Nog veel succes?
Hoelang zit jij al op de school? En welk in welk jaar zit je? En niveau?

Vrienden maken gaat vanzelf. Ik ben ook naar een andere school gegaan en het ging best soepel. Je moet vooral jezelf zijn en open voor andere dingen. Als mensen tegen je praten moet je gewoon spontaan zijn, en zoek mensen die bij je passen.
Hoi!

Vrienden maak je vaak toevallig. Bv.: iemand zit alleen in de klas, jij gaat er naast zitten en jullie beginnen een gesprek, en wie weet worden jullie vrienden. Je kunt in je klas eens kijken wie er tof uitziet en dan een gesprek met die persoon beginnen als ie alleen is. Mensen met dezelfde interesses hebben een grotere kans om je vriend te worden, dus toch eens op de sportclub rondkijken kan helpen. Waarom denk je dat je daar geen vrienden zult maken?

Hebben jullie een groepschat van de klas? Als je daar actief bent, en o.a. mensen hun vragen beantwoordt, bv. over het huiswerk, zullen ze je beter leren kennen en zien als een behulpzaam iemand.

Groetjes
x
@anoniempje
danjewel voor je reactie!
ik heb het met mijn ouders besproken en mijn ouders kwamen met het idee dat ik kon gaan werken. Dus dat ga ik proberen!
ik doe al een sport maar sociaal gaat het daar heel slecht.

@wolv
heel erg bedankt voor je reactie
ik zou nu in de 4e zitten (geen idee welk nieveau)
het ding is alleen dat ik op een democratische school zit. (ik doe heel veel zelf)
er zitten maar 80 mensen op school met het grootste deel daar van kleuter.
Verder praten mensen niet zo veel met mij.

@100divergent111
ook erg bedankt voor je reactie
Maar omdat ik dus op ander onderwijs zit: zit ik dus ook niet in een klas. Ik sport al maar dat is sociaal dus echt helemaal niks. Ik had dit in mijn verhaal moeten melden maar ben niet zo goed in schrijven denk ik. Dit is ook de reden dat ik geen idee meer had.


sorry ik bedoel dit niet om jullie af te zeiken (dat gevoel heb ik namelijk wel)

peace Sportfreak
@Sportfreak, je bent ons helemaal niet af aan het zeiken 😃 We willen je helpen, en dat gaat het best als je eerlijk bent, dus dat doe je goed.

Misschien woont er in jouw buurt iemand waarmee je kan rondhangen? Een buurjongen ofzo? Of een neef?
Hey 100dovergent11
Ik was vroeger (ongwveer 1 jaar geleden) altijd buiten maar toen kreeg ik altijd ruzie met iedereen

Het ding is dat ik ook geen idee heb wat ik dan verkeerd doe
Ze dagen me gwn uit

Maarja mis ben ik wel m'n grootste vijand
Peace
Sportfreak
Misschien lag dat aan de soort van personen waar je naar toestapte? Zijn er wat zachtaardige mensen in je buurt, mensen die niet “voor de fun” ruzie gaan maken?
Niet dat ik weet eigenlijk
Ik was toen altijd gewoon buiten aan t voetballen nu kom ik niet heel vaak meer buiten (behalve als ik de hond uitlaat of iets haal bij de winkel)
Ik heb namelijk geen idee wat ik alleen buiten moet doen
Je kunt een skateboard kopen/lenen en naar zo’n skatepark gaan? Daar kom je misschien wat mensen tegen die ook alleen zijn en wat gezelschap zoeken.

P.s.: als je nog nooit geskate hebt, koop je best eerst een helm 😉
Ja dat kan ik wel proberen
Maar t is wel zonde om dan geld uit te geven als ik niet eens weet of er wel mensen zullen zijn
Je kunt ook naar zo’n basketbalveldje gaan? Een basketbal is goedkoper en misschien heb je er ergens een liggen?
Bij die basketbal veldjes is nooit iemand
Ik kom daar al best vak langs
Misschien trek jij wel mensen aan? Mensen die zich ook alleen voelen en gezelschap zoeken.
Mijn broertje heeft veel vrienden gemaakt via minecraft, en daar skypet (wat 'n kut woord om te spellen, haha) hij dan ook mee enzo. Misschien kun je ook online vrienden maken waarmee je kan skypen/gamen waardoor je je sowieso al minder alleen voelt en online vrienden maken is sowieso een stuk makkelijker. Verder kun je misschien een baantje gaan zoeken daar ontmoet je zeker leeftijdsgenoten.

Volg je btw een speciaal soort onderwijs aangezien er maar zo weinig kinderen op jouw school zitten en je ook niet echt weet welk niveau je doet?
@100divergent11
Dat kan ik idd proberen
@idkgeeninspiratie
Heel erg bedankt voor je reactie!
Ik heb wel eens geprobeerd om vrienden te maken via Minecraft maar ik vind dat spel nu niet meer zo leuk en de meeste mensen daar zijn best wel jong.
Als jij (of iemand anders) nog een site/game weet waar ik vrienden zou kunnen maken..?
Ik wil idd wel n baantje zoeken maar weet nog niet zo goed wat :Dat maar dat komt wel goed denk ik en anders maak ik wel een ander topic aan.

Ja ik doe een ander soort onderwijs. Dat komt vooral door mijn mening en hoe ik denk over hoe je zou moeten leren enzo. Het is ook (nog) een privé school.
Ik speelde eerst altijd Leet, dat is een soort van Habbo, ik weet niet of je dat kent? Je moet er wel echt van houden, het kan zijn dat je het helemaal niks vindt. Het is ook niet echt een game te noemen, op de begin pagina staat dat het een virtuele wereld is waar je vriendschappen kunt sluiten. Ik speelde het zelf in de eerste en een gedeelte van de tweede heel vaak omdat ik me toen ook best wel alleen voelde en ik heb daar echt vriendschappen opgebouwd. Sommige ''ken'' ik al sinds mijn 12de/13de en daarmee app/snap ik nu nog steeds dagelijks 🙂. Ik denk trouwens ook wel dat de mensen op Leet iets ouder zijn dan de gemiddelde minecrafter 😛. Verder weet ik niet echt games, ik speel eigenlijk alleen de Sims, haha.

Ik zet er nog even een linkje bij naar Leethotel, voor als het je iets lijkt. https://www.leet.nl/
Hey
thx voor het linkje
Het klinkt best aantrekkelijk (gek genoeg)
maar mijn broer speelde vroeger habbo hotel en dat ging niet echt goed. Dus ik denk niet dat iemand er blij mee zal zijn als ze er achter komen dat ik zo'n spel zou spelen. Het liefst krijg ik ook vrienden die niet alleen maar zitten te gamen zodat ik ook is wat kan gaan doen snap je?
hey
ik heb leet toch maar geprobeerd!
alleen dat ging niet zo goed. Ik weet niet waarom maar of mensen negeren mij of we maken ruzie (wat dan wel ff grappig is)
verder kent iedereen elkaar al enzo. Ik snap dat je over bent gestapt naar sims xD.
Hi sportfreak,

het klinkt miss suf, maar wij moeten van onze moeder af en toe helpen bij bejaarde mensen. Eerst vonden we dat niet echt iets, maar nu is het wel leuk en ook gezellig. Soms doen we een klusje of een boodschap voor ze en in de zomer gaan we soms een rondje lopen met mensen die in een rolstoel zitten. Onze oudere broer deed dat ook al, omdat er altijd te weinig vrijwilligers zijn. Als het lekker weer is gaan we dan met een groepje rolstoelers en vrijwilligers die de rolstoelen duwen. Het is eigenlijk best wel gezellig en die bejaarden zijn meestal wel aardig enzo en het is een kleine moeite om af en toe een kwartiertje of een uurtje wat voor iemand anders te doen. We leren ook veel mensen kennen zo en die helpen ons ook weer als ze kunnen.

Ik zeg niet dat je nu ook gelijk bejaarden moet gaan helpen, maar er zijn meer vrijwilligersbaantjes. Een jongen die we kennen werkt als vrijwilliger in het buurthuis. Hij is 17 en regelt met een ouder iemand dat de jongerenavonden goed lopen. Hij doet dan een beetje de bar (alleen fris natuurlijk) en houdt een beetje toezicht en soms zorgt ie voor de muziek. In de zomer is er altijd een soort speelweek voor 8e groepers en dan helpt ie ook wel en bij andere activiteiten. Hij had niet zo veel vrienden en kent nu ondertussen al een heleboel mensen en voelt zich er beter door. Iedereen kwam naar hem toe, zeg maar en daar zijn ook jongens en meisjes bij die voor die tijd ook alleen waren, dus das wel tof toch? Eerste stap is misschien moeilijk, maar das altijd zo, daar moet je even doorheen. Hij heeft er ook al een paar echt goede vrienden door gekregen.

Dus misschien is er ook zoiets bij jou in de buurt? Je kunt het naast een baantje doen waar je geld voor krijgt, want een extra zakcentje is nooit weg en dat vrijwilligerswerk verdient niet echt wat, behalve gratis toegang bij feesten enzo.

Ik had ergens gelezen dat je een goede sporter bent, misschien kun je die kwaliteiten gebruiken en helpen bij les geven aan kinderen?

In sommige plaatsen zijn er ook buddie projecten. Dan kun jij een buddie worden voor iemand die (te vaak) alleen is en dan kun je samen afspreken om leuke dingen te gaan doen, bijvoorbeeld een keertje de stad in of naar de bioscoop of bowlen ofzo. Ik bedenk nu maar van alles, om je op een idee te brengen. Jouw beloning voor je buddiewerk is dan de gezelligheid en ik neem aan dat als iemand wil bowlen dat ie dan ook voor jou betaalt als tegenprestatie, maar ik weet niet precies hoe dat werkt, maar lijkt me logisch. Eventueel zou ook iemand anders jouw buddie kunnen worden en dingen met jou kunnen doen.

Ik hoop dat er iets tussen zit waar je wat aan hebt en dat je je snel beter voelt, want alleen is ook maar alleen.

groetjes,
M&M's 🙂
Hey m en ms
Heel erg bedankt voor jou reactie!
ik heb eerlijk gezegd geen idee of er vrijwilligerswerk bij mij in de buurt te doen is:
Wel is mij vandaag op school de mogelijkheid aangeboden om stage te gaan lopen. Moel alleen nog bedenken bij wat voor bedrijf. Dus dat zou ik kunnen gaan doen.
Ik kan ook gaan werken ja.
dat buddy systeem lijkt me best wel cool maar ik heb een idee waar ik dat dan moet vinden.

peace ´
Sportfreak
Hi Sportfreak,

Stage is ook wel een idee. Wat lijkt je leuk om te gaan doen?

Hieronder een paar vragen, zodat ik misschien kan helpen om iets te vinden wat jou leuk lijkt:
- Ben je een binnen- of buitenjongen, dus doe je liever dingen binnen of buiten
- Hou je van werken met je handen of meer met je hoofd, dus denkdingen
- Techniek, medisch, ICT dus iets met computers, cultuur, sport, koken, toerisme, etc. dus in wat voor richting wil je iets zoeken
- Zelfstandig werken of liever in een groep
- Met leeftijdsgenoten of oudere of jongere leeftijd

Je kunt natuurlijk ook combinaties kiezen. Laat maar iets weten, zodat ik en anderen op het forum met goede ideeën kunnen komen, want het is wel de bedoeling dat we dit op gaan lossen, toch?

Ik heb alvast een paar dingetjes opgezocht en ook iets gevonden, das wel belangrijk. Weet alleen niet of het iets voor je is, maar binnenkort is er weer een landelijke natuurwerkdag (4 november a.s.), kijk op de website voor meer info https://www.natuurwerkdag.nl/index-home.php
Je kunt op de kaart van NL op het bolletje met een getal erin in je provincie klikken en dan zie je wat er allemaal voor projecten zijn en daar kun je je ook aanmelden. Er is beperkt plaats, dus wacht niet te lang met aanmelden als je iets leuks ziet.

Verder heb ik alvast een landelijke website voor buddy projecten. Je moet zelf maar even kijken of het iets voor je is en hoe het werkt, zie https://www.ikwordmaatje.nl/artikel/over-maatjes

Misschien ken je de scouting en is dat iets voor je, de zitten vast wel bij jou in de buurt, zie lid worden bij de scouting https://www.scouting.nl/lid-worden/jeugdlid-worden/explorers

Hieronder nog een paar linkjes met in het kort een beschrijving voor wie het bedoeld is. Er zullen vast ook dingen die niet voor jou van toepassing zijn tussen staan, maar misschien hebben anderen die dit lezen er dan iets aan:

voor kinderen van gescheiden ouders https://www.villapinedo.nl/buddy/
voor jongeren met een beperking http://www.bestbuddies.nl/
voor jongeren die met jeugdzorg te maken hebben https://www.project-jongerennetwerk.nl/over-ons
voor jongeren in amsterdam en diemen https://www.deregenboog.org/jongerenmaatjes-14-28-jr

Als ik het goed begrepen heb, heb je geen 100% gezichtsvermogen (correct me if I’m wrong) en ik vond wat sites die hiermee verband hebben. Sorry als het niks voor je is. Ik probeer ook maar mijn best te doen. Zie

voor slechtzienden en blinden https://oogfonds.nl/projecten-nieuws/nieuws/laatste-nieuws/slechtzienden-en-blinden-in-beweging-met-buddy/#
voor slechtzienden https://www.slechtziendenblind.nl/nl-nl/slechtziend-of-blind/slechtziend
onderwijs voor slechtzienden https://www.slechtziendenblind.nl/nl-nl/onderwijs/locaties-visio-scholen
voor slechtziende jongeren https://www.oogvereniging.nl/ledengroep/jongeren/

Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb geholpen.

Groetjes,
M&M’s

PS
KT ik heb echt mijn best gedaan om goede en betrouwbare websites te noemen hierboven, dus ik hoop dat jullie ze ook ok vinden of misschien zelfs wel een aanvulling of een goede tip hebben
Hieronder een paar vragen + antwoorden
- Ben je een binnen- of buitenjongen, dus doe je liever dingen binnen of buiten.
allebei denk ik. Het maakt mij niet zo veel uit.\
- Hou je van werken met je handen of meer met je hoofd, dus denkdingen
ik ben een denker
- Techniek, medisch, ICT dus iets met computers, cultuur, sport, koken, toerisme, etc. dus in wat voor richting wil je iets zoeken
Medisch, sport of toerisme
- Zelfstandig werken of liever in een groep
ik wil vrienden maken dus in een groep lijkt me wel handig dan!
- Met leeftijdsgenoten of oudere of jongere leeftijd
leeftijdsgenoten (15-17 of zo iets in die buurt)

Het is zeker de bedoeling dat we dit op gaan lossen!
Over die linkjes: je bent echt een held! Want idd aan de linkjes waar ik niet zo veel mee kan hebben andere misschien wel iets!
Idd mijn zicht is heel slecht helaas maar ik heb altijd geweigerd dat als excuus te gebruiken voor wat dan ook. Natuurlijk maakt dit het niet makkelijk om vrienden te maken maar dat wil niet zeggen dat het niet kan toch?

Echt bedankt man!
peace
Sportfreak
Hi Sportfreak,

Bedankt voor je leuke reactie. Ik hoop echt dat het gaat lukken en ik ga nog verder voor je proberen te zoeken naar dingen die je miss nog een beetje verder kunnen helpen. Zijn er al dingen die je bekeken hebt, die je wat lijken?

Dat je me een held noemt, vind ik superleuk, maar ik moet mijn heldendom toch wel delen met mijn zus. Die had me goed geholpen met zoeken naar de sites, want zonder haar had ik dat niet allemaal gevonden. Zij is mijn geheime wapen en ondertussen een beetje “onze” held zal ik maar zeggen.

Dat je een slecht zicht hebt is vervelend en kan lastig zijn voor jou natuurlijk, maar je bent er zeker geen minder persoon om. Eerder nog het tegenovergestelde, omdat je met die dingen om hebt leren gaan, toon je dat je sterk bent. Je wilt het niet gebruiken als excuus en dat vind ik wel goed van je.

Jij kunt de hele wereld aan en soms heb je daar een klein beetje steun of hulp van iemand anders bij nodig om over een bepaald punt te komen. Die hulp heb ik, net zoals iedereen denk ik, ook vaak genoeg nodig. Net dat zetje in een richting waar je zelf nog niet aan gedacht hebt bijvoorbeeld.
Maar ik denk, dat als jij eenmaal een doel voor ogen hebt, dat je dat dan ook wel gaat bereiken.

Miss hebben anderen, ook als ze al eerder gereageerd hebben, nog ideeën en tips na de extra info die Sportfreak gegeven heeft.

Groetjes,
M&M’s
Hey m n ms
Zeg maar voor mij tegen je zus dat ze n heldin is!

Dat Natuurwerkdag kan ik wel proberen denk ik

Scouting leek me vroeger nooit zo leuk maarja mis kan ik t doen als t niet overlapt met de trainingen ING van de sport die ik nu doe

Met die dingen zoals Visio. Is het dat die mensen die daar komen echt weinig kunnen en niks willen omdat ze slechte ogen hebben.

Ja ik woon niet in Amsterdam of Diemen
Heb niks met jeugdzorg en m'n ouders zijn nog bij elkaar.

Dankjewel voor je complimentjes!
Ja idd iedereen heeft wel is hulp nodig maar die weten dan dat ze genoeg mensen hebben om hulp van te krijgen. Bij mij is dat n beetje leeg. Ja hier wel maar niet met vrienden die ik echt ken.

Sorry voor de late reactie maar ik wilde hier echt goed over nadenken!

Mvg
Sportfreak

PS: er staan vast veel typefouten in maar dat komt door m'n telefoon.
Hi Sportfreak,

Ik wilde wel eerder reageren, maar had het druk met van alles en nog wat.

Ik vind het wel goed van je dat je eerst even goed gekeken hebt, voordat je een reactie stuurde. Dan kun je er beter iets over zeggen. Vind ik alleen maar slim.

Ik dacht al dat er best wel een aantal niet voor jou geschikt waren, dus logisch dat je die niet gebruikt. Ik zou zeggen, gelukkig dat je niet in al die groepen valt. Ik kwam die van Amsterdam toevallig tegen en omdat het een grote stad is waar veel mensen wonen, had ik die er maar bij gezet. Je kunt zelf ook bv. op buddy voor jongeren en dan je woonplaats erbij googlen, dat kun je ook doen voor vrijwilligerswerk, jongeren, je plaatsnaam of als het echt een klein plaatsje is een grotere plaats in de buurt van waar je woont.

Nou even over het rijtje dat je had opgeschreven.

Die Natuurwerkdag lijkt me ook wel leuk, je kunt verschillende projecten doen, als het in de buurt is en het lijkt me wel gezellig. Het is in principe maar 1 dagje en wie weet wie je allemaal ontmoet, misschien wel kinderen die ook nog bij je in de buurt wonen. Als je van die natuurdingen leuk vindt, zijn er ook nog wel andere dingen die je bij die club kunt doen, maar dat kun je daar natuurlijk wel vragen. Op de website staat zoiets als dat ze het hele jaar wel dingen hebben. Bij ons de buurt is er ook een project en dan zagen ze elk jaar de lange takken van de knotwilgen en zo zijn er een heleboel dingen.

Die scouting kwam ik ook ineens tegen (nou ja, die had mijn zus ook gevonden) en omdat je daar alleen naartoe kunt gaan en je dan in een groepje met leeftijdsgenoten komt, leek het me wel wat om over na te denken. Bovendien is er altijd een soort van leiding, vaak wat oudere jongens en meisjes geloof ik en die houden ook in de gaten dat iedereen met elkaar dingen doet als groep. Ik weet eerlijk gezegd niet precies wat ze allemaal doen, maar das ook verschillend voor het soort scout, want volgens mij heb je ook zeeverkenners ofzo en die zie ik in de zomer vaak in een hele groep met zeilbootjes of roeibootjes tochtjes maken en vlotten bouwen en zo. Dus je hebt dan mensen nodig die dingen goed kunnen bedenken en mensen die het dan helpen bouwen, dus je kunt alle kanten op. Ik weet niet hoe vaak en op welke dagen dat is, maar dat kun je makkelijk navragen bij jou in de buurt. Misschien een ideetje voor het komende najaar/winter, kun je daarna altijd zien of je het zo leuk vindt dat je er daarna ook wilt blijven komen, dus een soort proefperiode met jezelf afspreken? Gewoon proberen?
In de winter zijn er vast ook wel binnen activiteiten, denk ik.
Volgens mij is de band onderling best wel close, want je hoort wel van dat mensen er een lange vriendschappen aan over houden.

Van die Visio weet ik niet precies of ze ook echt iets speciaals voor jouw leeftijd hebben. Ik lees wel dat ze alles weten over slechtzienden en blinden en kunnen helpen met allerlei dingen. Dat staat op deze pagina https://www.slechtziendenblind.nl/nl-nl/home/over-visio

Maar misschien is het het snelst om of een mailtje te sturen of te bellen met het nummer dat op de site staat. Misschien kun je het met je moeder of vader bespreken en dan bedenken wat je precies wilt vragen, bv. of er een buddyproject voor jongeren van jouw leeftijd is of dat ze weten waar je dat kunt vinden. Of gewoon vragen wat ze voor iemand van jouw leeftijd allemaal kunnen doen. https://www.slechtziendenblind.nl/home/adressen

Misschien zit er wel een Visio bij jou in de buurt en kun je een keertje er naartoe en daar vragen.

Dat is wel ongeveer het lijstje, denk ik. Ik ga nog wel eens nadenken of ik nog iets voor je weet en dan stuur ik het wel. Ik ga mijn zus dus nog ff lief aankijken of ze nog ff wil googlen op zoiets als:
samenwerken met 15-17 jaar/medisch/toerisme/sport/denker/buddyproject/vrijwilligerswerk en dan kijken of we nog iets vinden.

Oh ja, enne ik heb mijn zus speciaal een knuffel van jou gegeven, ze is er blij mee en hoopt dat je er leuke vrienden bij krijgt.

Groetjes,
M&M’s

Reageer