Beantwoord

hoe kan ik hem helpen?

  • 9 December 2018
  • 3 reacties
  • 162 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
hoi

ik heb een vriend en hij heeft mij gezegd dat hij gay is. maar hij heeft het alleen tegen mij verteld en niemand anders weet het. hij zit er erg mee en ik wil hem graag helpen. maar hij zegd dat hij het niet aan anderen mensen wild vertellen. hij gedraagd zich al een tijdje anders en ik weet niet hoe ik hem kan helpen als hij geen hulp wil.... en als ik erover begin doe hij erg nerveus. ik weet echt niet wat ik moet doen want ik wil heb graag helpen maar hij wil geen hulp.
ik hoop dat iemand goed advies heeft..

groetjes
icon

Beste antwoord door Anonymous 11 December 2018, 19:49

Bekijk origineel

3 reacties

Hi
ik zou heel positief erover zijn ten eerste
en ook van die dingen vragen van, hoe ben je erachter gekomen?
Vind je iemand leuk
dat soort dingen om hem meer op zn gemak te stellen en er makkelijker leert over te praten en dat het ook geen ‘schande’ is.
dankje wel ik zal het proberen...
Hi gvdv2003,

top dat je je vriend wilt helpen. Uit de kast komen is voor veel jongens (en meisjes) wel een dingetje, dus ik snap wel dat jouw vriend er een beetje mee zit.

Ik ben een jongen van 16 en al een jaar of 3 uit de kast en ik heb ondertussen al een tijdje een vriendje. Bij mij was het uit de kast komen niet echt lastig. Mijn twin en ik wisten al lang dat we op jongens vielen en we kwamen samen uit de kast.

Ik denk dat het belangrijkste wat jij voor je vriend kunt doen is er voor hem zijn. Dat klinkt een beetje vaag, maar ik bedoel dat jouw vriend iemand nodig heeft die betrouwbaar is (dus bv. niks doorvertellen als hij daarom vraagt). Hij moet weten dat hij “veilig” is bij jou. Dat hij zichzelf kan zijn bij jou. Vertrouwen geven en krijgen is heel belangrijk. Eigenlijk is dat in een vriendschap heel vanzelfsprekend, maar toch.

Je hoeft het er zeker niet altijd over te hebben. Behalve dat hij op jongens valt is hij ook gewoon een goede of jouw beste(?) vriend. Hij is meer dan alleen gay. En ik denk dat hij ook zo gewoon mogelijk behandeld wil worden. Maar hij heeft daarnaast ook (af en toe) iemand nodig waar hij mee over zijn gevoelens kan praten en alle dingen waar hij mee zit.

Je hoeft niet voor alles een oplossing te hebben en je mag natuurlijk ook wel je eigen mening hebben. Eerlijkheid is belangrijk in een goede vriendschap. Verschillen mogen er zijn, zolang je er maar op een normale manier met elkaar over kunt praten.

Zodra hij merkt/zeker weet dat jij te vertrouwen bent (ik heb sws al vertrouwen in jou, vanwege het feit dat je zegt moeite voor hem te willen doen, wat ik heel mooi vindt), zal hij er makkelijker met jou over gaan praten. Geef aan dat je er voor open staat en dat hij altijd bij jou terecht kan met zijn verhaal.

Je mag hem natuurlijk vanuit jezelf er af en toe vragen over stellen, maar probeer niet te veel te pushen. Pushen kan soms wel even nodig zijn, maar kan ook verkeerd uitpakken als je hem te veel op zijn nek zit.

Volgens mij gaat dat jou wel lukken.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. Misschien kan ik of iemand anders je dan nog wat tips geven.

Groetjes,
M&M’s

Reageer