Complimentjes

  • 21 June 2018
  • 3 reacties
  • 105 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Wanneer kreeg je voor het laatst een compliment van iemand?
En wanneer was het de laatste keer dat jij iemand anders een compliment hebt gegeven?

(Let op volgende tekst kan als erg filosofisch ervaren worden)
In mijn visie dreigt onze samenleving naar een complimentloze wereld te gaan. Een compliment is een bevestiging van goed gedrag, echter geven wij dit zelden. Als iemand een compliment krijgt, wordt diegene blij en wellicht zelfverzekerder en dat voor een kleine moeite. Maar waarom geven dan geen (tot weinig) complimentjes meer? We gaan er eigenlijk al van uit dat iemand zich goed gedraagt en voor anderen zorgt, maar is dit wel normaal/standaard? Mensen die zich eenzaam/ondergewaardeerd voelen, hebben er heel veel aan om een compliment te krijgen. Hun negatieve sociale gedachtes kunnen dan worden omgezet in een teken van blijdschap en dit zou het verschil kunnen maken tussen een dip en "normale" gemoedstand.

Complimentjes worden ook gebruikt om met iemand te flirten. (Of deze complimentjes ook helemaal eerlijk zijn valt te betwisten) Maar goed we snappen dus dat complimentjes geven goed is en bij de ander op een positieve manier binnenkomt. Maar buiten het flirten om geven we niet zo veel complimentjes.

We krijgen vaker kritiek te horen op ons gedrag/werk dan we positieve dingen te horen krijgen. Dit komt waarschijnlijk omdat we het makkelijk vinden om iemand te bekritiseren dan te becomplimenteren. Als je iemand een compliment geeft denkt men snel dat je de ander dan beter vindt en daarom zou het kunnen dat je minder vaak een compliment geeft. Andersom werkt deze theorie ook, het is makkelijk om iemand te bekritiseren omdat je daarmee kan laten zien dat jij beter bent.
Maar goed stel we gaan van het goede van de mens uit en je geeft een compliment aan iemand waar anderen bij zijn. Dit kan zowel een positief als negatief effect hebben Het positieve effect is dat de mensen om je heen je mening kunnen delen en dus jouw compliment aan de ander versterken. Maar de jeugd van tegenwoordig is al snel geneigd om dit compliment neer te halen om verschillen de manieren, ik ga er nu drie benoemen.
1. "Dissen" omdat ze geen betere manier weten om te reageren/het gesprek willen afkappen
2. "Fix" schreeuwen om het gesprek zo awkward te maken en ervoor te zorgen dat er geen 'vlam' kan overslaan tussen die personen (heb hier persoonlijk een haat op)
3. "Slijmbal" Als je iemand een compliment geeft en vaak is dit in een machtsverhouding dan roepen anderen al gauw slijmbal. Maar zij weten niet dat jij het echt meent en niet om te slijmen. Dit zorgt wederom voor een awkward situatie
Dus we worden door de jeugd van tegenwoordig eigenlijk afgeleerd om iemand anders een compliment te geven, hierdoor wordt de groep die zich ondergewaardeerd voelt alleen maar groter.

Conclusie
We gebruiken complimenten alleen nog maar om iemand te versieren, maar voor de rest doen we het niet.
Dit komt of dan wel door de reacties van omstanders dan wel we het moeilijk vinden dan wel we ervan uitgaan dat iemand zich optimaal gedraagt/zijn werk doet.

Ik hoop dat iedereen het kan begrijpen en ik ontvang graag jullie visies hierop 😃

3 reacties

Ik herken bijna mijn schrijfstijl in de tekst, dus dat is leuk.
Mijn teksten zijn echter wat onoverzichtelijker , bij gebrek aan beter woorden.

Op zich zit er wel wat in, dus ook ik denk dat het prima zou zijn wanneer men meer zou complimenteren.
Echter denk ik niet dat het zo uitgebreid gedaan hoeft te worden.
Met enkele woorden, een blik of een actie kun je al vrij simpel iemands plan , idee of werk goedkeuren.
Die ander weet dan al zeer snel hoe jij erover denkt.

Er mee lopen strooien lijkt mij juist niet nodig.
Als je slechts mondjesmaat iemand een compliment geeft , dan zou het ook zo kunnen zijn dat diegene weet dat hij iets uitstekend heeft gedaan en het echt verdiend.
Dan krijg jij echt iemands mening, niet slechts loze woorden.

Dat laatste slaat ook over op het daten.
Als jij zegt dat je iemand prachtig vindt , dan zou deze persoon niet het idee moeten hebben dat je dat tegen iedereen zegt die je tegen gekomen bent. Dat zou , als diegene jou kent, een voordeel zijn van weinig complimenten uitdelen.

Als laatste wil ik zeggen dat je hierbij
"het verschil kunnen maken tussen een dip en "normale" gemoedstand. "
een punt hebt. Het hangt zeker van de persoon af, maar het zou hen helpen om te weten dat anderen hen waarderen.
Er mee lopen strooien lijkt mij juist niet nodig.
Hier ben ik het zeker mee eens, het zou het principe van complimenten ontkrachten en ongeloofwaardig worden.
Hi KareldeGrote,

1. Wanneer kreeg je voor het laatst een compliment van iemand?
Net nog op skype. Ik was met een vriend aan het skypen. We kennen elkaar al 10 jaar, alleen hij woont in Duitsland, dus zien we elkaar te weinig. Hij bedankte me voor het helpen bij zijn schoolopdracht. We hadden op vakantie een soort van dansfilm gemaakt en hij zei er iets liefs over.

2. En wanneer was het de laatste keer dat jij iemand anders een compliment hebt gegeven?
Ik had hem in hetzelfde gesprek ook echt een gemeend compliment gegeven. Niet dat hij daarom mij gelijk eentje terug gaf, want dat was al veel eerder en over andere dingen.

Over het algemeen vind ik dat er vaak zo negatief gedaan wordt. Net wat je zegt. Het is kennelijk makkelijker om iemand af te zeiken, dan om iemand eens een schouderklopje te geven.

Zelf zitten wij, bij ons thuis, niet zo in elkaar. We proberen sws overal het positieve van te zien en niet te zeuren over wat er toevallig mis is gegaan. Natuurlijk mag je elkaar er wel op aanspreken, op dingen die mis zijn gegaan, maar wij proberen en hebben altijd geleerd om dat positief opbouwend te doen. Dus niet alleen de “slechte” dingen te noemen, maar ook de “goede” en dan samen proberen te kijken hoe we die “slechte” dingen anders aan zouden kunnen pakken.

Het hoeft niet altijd heel uitgebreid of met veel woorden te gebeuren. Soms komt papa bij ons (twin en mij) op de kamer en vraagt ie of alles goed gaat met hw ofzo, maar terwijl hij het vraagt legt hij even zijn hand op onze schouders en knijp er eventjes in. Das echt wel een fijn gevoel ;)

Wij doen dat zelf ook wel bij onze vrienden, alleen merkten we in het begin dat ze er soort van, van schrokken. Toen we vroegen wat er was zeiden ze dat ze het niet gewend waren, als vrienden elkaar aanraken. Dat snapten wij dan weer niet :?

Jongens worden kennelijk op één of andere manier geleerd dat jongens elkaar niet mogen aanraken ofzo. Ja, als je een doelpunt maakt, mag het, maar gwn als je iemand ff wilt laten weten dat hij oké is, is het raar.

De meeste begrijpen het nu ondertussen wel en doen het nu zelf ook bij anderen en dat vinden we wel mooi 🆒

Omdat twin en ik gay zijn, denken andere jongens al gelijk dat we met ze naar bed willen. Maar dat is echt niet zo en een superkromme gedachtengang en weer een vooroordeel over gay zijn.

Nederlandse jongens hebben veel meer “last” met aanrakingen of complimentjes dan onze Belgische en Franse vrienden. Zij vinden het heel normaal als we elkaar (die vrienden met ons) kussen als we elkaar tegenkomen. Dat heeft niks met seks te maken, maar gwn met vriendschap.

Veel mensen vinden het moeilijk om complimenten te geven en als ze een compliment ontvangen weten ze ook niet wat ze er mee aan moeten. Dat vind ik moeilijk te snappen, omdat wij thuis gewend zijn complimenten te geven en te krijgen.

Natuurlijk moet je complimenten niet overdrijven, zoals @MensPersoon ook al zegt, want dan verliest het zijn waarde.

Ik vind het jammer dat soms de eerste reactie van iemand die een compliment krijgt is “wat wil je er voor terug. Want dat wil je toch? Anders doe je het toch niet?”

Dat het al zover is gekomen geeft al aan hoe we (in het algemeen) niet meer zijn gewend een complimentje te krijgen. Complimenten geven is kennelijk niet stoer, want dan moet je je gevoelens laten zien. Beter brand je iemand tot de grond af, dan gaan ze voor je klappen. Nou, van dat soort complimenten hoef ik niet te krijgen.

De wereld is al zo hard, waarom elkaar niet wat vaker steunen. Zoals @KareldeGrote ook al noemt kan een complimentje iemands dag gelijk goed maken. Dat hij/zij zich gewaardeerd voelt. Dat hij/zij er mag zijn.

Ik zie overal op straat en in de winkels meer chagrijnige mensen dan vrolijke mensen. Ik ben een kletskous en als ik in de rij bij de kassa sta, zeg ik al iets tegen iemand voor of achter mij en dan kijken ze je aan van “ken ik jou? Wat moet je?” Iedereen wil op zijn eigen eilandje blijven, lijkt het wel.

Soms is de kassière (J of M) een keertje mis en weet hij/zij niet hoe je een correctie moet doen en moet een collega komen helpen. Volgens mij moet die collega sws komen met een sleutel ofzo voor een correctie te doen, maar ok.

De meeste mensen achter me hoor ik dan al zuchten en zeggen dat dat niet kan en dat ze wel wat beters te doen hebben. Ik vraag me dan, in mezelf, altijd wel af wat dat dan is. Vervolgens zeg ik tegen die jongen of meisje achter de kassa “doe maar rustig aan. Ik snap wel dat je dat niet weet, omdat je natuurlijk nog nooit een foutje hebt gemaakt. Alleen snappen al die mensen achter mij dat niet”.

Meestal zijn ze daarna wel stil of ze willen met me vechten of gaan op mij schelden. Gezellig. Ik houd dan maar mijn mond, maar het geeft wel een beetje aan hoe het regelmatig gaat. Ik wens iedereen als ik dan klaar ben bij de kassa nog een hele prettige dag en ik doe een boks met de kassajongen of meisje.
Niet iedereen in de rij wenst mij dat dan terug, maar ik blijf positief en mijn best doen 😛 🆒

Gelukkig zijn er ook mensen die leuk reageren en lekker spontaan zijn. Volgens mij is dat niet verboden volgens de wet, dus kom op allemaal. Zeg eens wat terug, lach eens een keer naar iemand, wens iemand een prettige dag, raap ff die gevallen boodschap op voor dat omaatje. Het is niet moeilijk, kost niks en levert veel op.

Alhoewel die omaatjes wel eens een keertje moeten stoppen met in onze wang te knijpen als ze ons bedanken. Dat laatste gebeurt echt, maar ze mogen het van ons doen hoor, zolang ze maar niet te hard knijpen :D

Ik geef ook graag complimentjes door. Dan zegt iemand tegen mij “wat zit je haar leuk” en dan zeg ik “heeft mijn twin gedaan, cool hè”. We doen na het douchen elkaars haar, dus dat.

Nou ja, ik ben het dus wel met jullie eens @KareldeGrote en @MensPersoon.

Ik vind het een leuk topic, iets om over na te denken en om er iets mee te doen. Dat heb je goed gedaan :D

Groetjes,
M&M’s

Reageer