Beantwoord

16 jarige relatie met 41 jarige.

  • 4 January 2019
  • 13 reacties
  • 3975 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi iedereen,

Een super goede vriendin van mij heeft sinds een maand contact met een 41 jarige man. Ze zien elkaar bijna elke dag en gaan ook verder dan zoenen. Het gaat op dit moment zo ver dat ze verliefd op hem is en hij op haar. Normaal vind ik leeftijd nooit zo veel uitmaken maar nu toch wel.

Moet ik naar haar toestappen en er wat van zeggen of toch iets anders?

Alvast bedankt

Groetjes,
Maike
icon

Beste antwoord door Anonymous 5 January 2019, 21:09

Bekijk origineel

13 reacties

Badge +5
Ik lees in heel veel reacties dat het leeftijdsverschil te groot is. Maar gaan jullie nou voor dat meisje bepalen op wie ze wel of niet verliefd mag worden? Als jullie iemand leuk vinden, vragen jullie dan ook meteen naar de leeftijd? Mijn hemel. Ik weet nu weer zeker dat ik blij mag zijn dat ik mijn relatie altijd geheim gehouden heb: het leeftijdsverschil tussen hem en mij was groter dan bij dit meisje. Nou en?

Strafbaar en alles: de wet zit mensen in de weg die weten wat ze aan het doen zijn en bewuste keuzes maken.

Laat dit gewoon los. Het gaat vanzelf over, of het is "voor altijd", net als met andere relaties waarbij de leeftijden wel dichter bij elkaar liggen.

Ik ben sinds kort 18 en heb binnenkort een date met een leuke man met wie ik bijna 40 jaar scheel in leeftijd. Waarom zou dat, nu ook 18 ben, géén probleem zijn, terwijl het wel een probleem was (voor de wet) toen ik 13 was en verkering had met een jongen die 27 was?

Mijn advies aan iedereen is: Let niet op leeftijd, maar let er op dat je die ander leuk vindt, dat je ongeacht leeftijd in een gelijkwaardige relatie zit, en elkaar gewoon lief vindt.
Hey spr1ng

Ik ben het met je eens dat leeftijd niet veel zou moeten uitmaken. Maar je kan problemen krijgen met de overheid dus ja.
Die wetten zijn bedoelt om ons te beschermen dus ik vind dat we er naar moeten luisteren.
En als die zegt dat het nog niet mag. Wacht dan nog 2 jaar tot het wel mag.
hey aikev123

Ik denk dat het leeftijdsverschil te groot is en dat ze er later spijt van zal hebben als ze een relatie heeft. Ze kan beter met een jongen van haar eigen leeftijd een relatie ipv een volwassen man.
Hoi!

Ik ben het met je eens dat leeftijd op zich niet zo'n grote issue hoeft te zijn, maar dit hier wel een heel groot verschil betreft...
Naast het feit van het leeftijdsverschil op zich is jouw vriendin ook nog minderjarig.
Ik vraag mij ook af waar ze deze man heeft leren kennen, dit lijkt me ook wat vreemd?

Juridisch gezien kan men vanaf de leeftijd van 16 jaar zelf beslissen om seksuele handelingen te verrichten in een relatie, ook met een meerderjarige partner.
Ik betwijfel echter of dit in praktijk ook zo gezond is, ik denk dat je vriendin hier later spijt van zal krijgen, of er nu zelfs mee in de problemen kan komen.

Je kan hier het beste eens over spreken met je vriendin, vragen vanwaar ze deze persoon kent, hoe ze weet of hij betrouwbaar is, of het echt volledig zonder dwang gebeurt,...

Het lijkt ook aangewezen om haar ouders hierover te verwittigen, al vrees ik dat dit jullie vriendschap onder druk zou kunnen zetten, en dit hoort zij eigenlijk sowieso zelf te doen. Probeer haar aan te manen een gesprek hierover te hebben met haar ouders. Haar ouders zijn tot haar 18de verantwoordelijk over haar, en kunnen dit dus in principe verbieden.

Sorry, ik ken hier echt niet zoveel van, maar misschien is het een idee om het hier eens over te hebben met een volwassene die zowel jou als je vriendin kent, zoals een leerlingenbegeleider.

Groetjes
Lot

Ik lees hierboven over verkrachting en dat is het niet zolang het meisje en de man het goed vinden.Het is verkrachting als een meerder jarig en minder jarig persoon seksuele handeling bij elkaar doen. Zelfs als ze het beide zouden willen en het goed vinden is het strafbaar.


Juridisch gezien gaat het niet om minderjarigen (-18), maar om -16 jarigen. Vanaf je 16de (zoals de persoon waar het hier over gaat) ben je dus wettelijk gezien zelf in staat hierover te beslissen en is het dus niet verboden geslachtsgemeenschap te hebben met een meerderjarig persoon.
https://www.allesoverseks.be/vanaf-welke-leeftijd-mag-ik-seks-hebben
Dit is puur juridisch gezien, of het ook gezond etc. is had ik het al over in mijn reactie hierboven, maar het klopt niet dat er hier sprake is van verkrachting en dit dus verboden is.

Bedankt voor al jullie advies , het lijkt mij en een vriendin de beste optie om naar een vertrouwenspersoon op school te gaan en verder te overleggen, is dit een goed idee?

Dat lijkt mij een zeer goed idee!
Reputatie 3
Badge +4
Ik lees hierboven over verkrachting en dat is het niet zolang het meisje en de man het goed vinden. Daarnaast zou ik het alleen met haar bespreken en niet met haar ouders. Tenzij het uit de hand loopt. Het kan alleen maar nadelig zijn als jij er mee gaat bemoeien. Met haar zelf over praten moet wel kunnen.
Reputatie 3
Badge +4

Ik lees hierboven over verkrachting en dat is het niet zolang het meisje en de man het goed vinden.

Het is verkrachting als een meerder jarig en minder jarig persoon seksuele handeling bij elkaar doen. Zelfs als ze het beide zouden willen en het goed vinden is het strafbaar.

Ja het is strafbaar, geen verkrachting.
Hoi, ik zou naar haar toe gaan en uitleggen dat het niet echt kan. Het leeftijds verschil is te groot en als ze ook seks hebben dan is dat verkrachting. Als ze niet wil luisteren stap naar haar ouders en leg uit wat er aan de hand is. Leg aan haar anders uit waarom dit niet zou moeten kunnen!
Veel succes!

Ik lees hierboven over verkrachting en dat is het niet zolang het meisje en de man het goed vinden.

Het is verkrachting als een meerder jarig en minder jarig persoon seksuele handeling bij elkaar doen. Zelfs als ze het beide zouden willen en het goed vinden is het strafbaar.
Ja dat is waar.
Ik heb geen idee wat ik in jouw toestand zou kunnen doen. Maar suggesties heb ik wel.
1) Als je er iets van zegt wat heel redelijk zal zijn, moet het niet uitlopen tot een ruzie.
2) Als je er niets van zegt vind ik dat je als het uitgaat er wel moet zijn voor haar. En zie de gevolgen van deze relatie en beslis zelf wat je gaat doen.
Sterkte meid,
het beste is je gegund
x E
Hoi allemaal,

Bedankt voor al jullie reacties!

Met haar ouders praten lukt niet, want zij heeft een hele slechte band met haar ouders en wij kennen die ouders ook niet persoonlijk.

Ze kent de man via haar werk, hij kwam altijd als klant bij haar kassa en ze zijn toen in contact gekomen via social media.

Wij weten dat het strafbaar is en hebben dit ook tegen haar verteld maar zij trekt zich daar niks van aan want ze doen het toch in het 'geheim'.

Bedankt voor al jullie advies , het lijkt mij en een vriendin de beste optie om naar een vertrouwenspersoon op school te gaan en verder te overleggen, is dit een goed idee?

Maike

Reageer