Meer hulp Meldknop.nl Bel gratis en anoniem 0800 - 0432 of chat
13-18

Zwijgplicht GGZ

• 6 februari 2013
  • 10 reacties
  • 1145 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Hallo allemaal,

Ik ben net onder behandeling van een psychologe bij het GGZ gegaan engen een vraag met betrekking tot de zwijgplicht.
Ik heb een probleem met eten waarover ik graag met mijn psychologe zou willen praten maar ik ben bang dat deze het dan aan mijn ouders verteld. 
Kan ik op basis van het zwijgrecht mijn psychologe zeggen dat ze mijn ouders niet op de hoogte mag stellen van dit probleem en dan ook van uit gaan dat dit niet gebeurt? Of mag zij het wel aan mijn ouders vertellen omdat ik bijvoorbeeld een gevaar voor mezelf zou kunnen zijn als ik zo door ga? 
Ik hoop dat iemand een antwoord voor me heeft.
alvast bedankt, 

justanothergirlx

10 reacties

Hey!

Je psycholoog heeft zwijgplicht. Maar, als je bijvoorbeeld thuis mishandeld wordt, en het word te erg, mag ze wel ingrijpen...

Maar als jij aangeeft dat je niet wil dat ze dit verteld aan je ouders ofzo, mag ze daat ook niet

X Z0NNEBL0EM
Geloof me , ze gaat het NIET vertellen . Ik heb een vresselijke SMW ( schoolmaatschappelijkwerkster ) die zich niet aan afspraken houd enz enz . Maar ik heb tegen haar gezegd dat ik niet wilde dat mijn ouders er iets over te weten kwamen ( ik zit daar eingernlijk door hun . Lang verhaal ) en ze heeft het niet verteld .. Ze word namenlijk op het matje geroepen als ze het wel doet , want eigenlijk doet ze dan iets wat helemaal niet mag .
Psychologen en andere mensen in die richting , doen meestal geen dingen die jij zelf niet wilt . Ze zullen met andere oplosingen komen en ze zullen je over proberen te halen om het wel te vertellen ( en dan hebben ze het liefst dat jij dat zelf doet ) maar ze kunnen ook gewoon je ouders bellen . 

Ik weet niet 100% zeker of het waar is wat zonnebloem zegt , maar ik denk dat als het echt heel erg is ( je word bedreigt of hard geslagen enz ) er best een kan in zou zitten dat ze wel ingrijpen . maar dit is in jou geval niet van toepassing , dus jij zal dat niet meemaken.

Heb gewoon vertrouwen in je pscholoog want als ze iets beloven dan houden ze zich daaraan , dus je hoefd niet in onzekerheid te leven of ze het misschien op een dag gaat vertellen . Dit doet ze alleen als jij dat ook wilt 

Ik hoop je zo een beetje verder geholpen te hebben 

xxxx
Hey,

Zoals al vermeld.
Deze mensen werken onder zwijgplicht.
Wanneer ze het aan je ouders vertellen (en zeker als je dit hebt benadrukt) dan moeten ze niet alleen op het matje komen, maar dan kun je ze ook nog flink aanklagen, dus geloof me: 'dat doen ze niet.'

Succes!
Wat ze hierboven zeggen klopt niet helemaal.
Ja ze hebben zwijgplicht maar er zitten een aantal addertjes in het gras:
Ten eerste krijgen je ouders de diagnose te weten (dat wil zeggen wat je probleem is, bijvoorbeeld anorexia of boulimiaz). Ik weet niet zeker of dit altijd zo is, ik weet wel dat ik hier niks over te zeggen had

Ten tweede: als je een gevaar voor jezelf of anderen bent MOETEN ze dit doorgeven en/of maatregelen treffen.

Ze mogen echter niet ingaan op de inhoud van gesprekken tegen je ouders.
@silenttears , je hebt wel een beetje gelijk ( mijn informatie klopte niet 100%) heb het daarna aan me nicht nagevraagd ( word pschygoloog is dat al bijna ) 
En die zegt dat ze wel zwijgplicht hebben , maar niet teken je kunnen zeggen dat ze NOOIT wat tegen iemand gaan zeggen . Dus je zal ze nooit horen zeggen '' we zullen nooit wat door vertellen '' maar als het niet doorverteld hoeft te worden ( omdat je geen gevaar voor je zelf vormt enz enz ) zullen ze dat niet doen 
Precies^.

Even wat tips by the way wat voor mij werkte(je moet die mensen bij de ggz een beetje chanteren, want ze kunnen echt hinderlijk zijn):
"Ik zeg het alleen als je het niet door verteld" 
"Ik wil dat je alles wat ik ga zeggen voor je houdt en anders zeg ik niks meer" etcetra. dat werkt wel als ze twijfelen.

Let op; als je echt een gevaar bent werkt dit niet bij ze.
Dit ligt volgens mij ook nog wel aan je leeftijd? Volgens mij heeft een hulpverlener al wel zwijgplicht bij mensen tussen de 12 en 16 jaar, maar daarna mag een hulpverlener niks meer vertellen zonder jouw toestemming, ook niet bij een dreigende situatie. Ik weet het niet zeker, maar dat is wat ik op internet heb gevonden toen ik zelf in zo'n situatie zat.
Wat ik heb gehoord mogen ze de zwijgplicht doorbreken bij (seksuele) mishandeling, drugsgebruik, huiselijk geweld en zelfmoord.
Dit staat op de site van GGZ Nederland:

Wanneer er bij de ggz-professional een vermoeden
bestaat dat de veiligheid van anderen, de veiligheid van
de patiënt of zijn eigen veiligheid in gevaar is, spant de
ggz-professional zich in om te voorkomen dat dit
daadwerkelijk gebeurt. Dat kan betekenen dat de
ggz-professional patiëntinformatie gaat delen met
anderen en de zwijgplicht doorbreekt.
De bestaande wetgeving biedt mogelijkheden om de
zwijgplicht te doorbreken:

A. Als er toestemming van de patiënt is
B. Als er een meldplicht is
C. Als er een conflict van plichten is
D. Als er een meldrecht is
Volgens mij ligt het ook aan je leeftijd
Zwijgplicht geldt tenzij iemands leven op het spel staat.

Reageer