Meer hulp Meldknop.nl Bel gratis en anoniem 0800 - 0432 of chat
13-18

wat zijn de rechten van mijn vader?

Hallo iedereen,

Ik ben klaar met mijn vader, hij heeft mij 2jaar geleden in de steek gelaten, door te zeggen dat hij niet meer komt. Daarna heeft hij weer een paar keer contact gezocht (met ruzies) en na de zomer begonnen we weer een gesprek te voeren, over zijn gedrag. Dit heb ik tot nu toe meegemaakt met mijn zusje van 13 jaar. We hadden daarna weer een beetje contact. zijn bij hem thuis geweest en het leuk goed te gaan. Vorige Zondag ben ik erachter gekomen dat hij een nieuwe vriendin van een paar maanden heeft, dit heeft hij ons niet verteld en we lazen het opeens op facebook. Hierna belde mijn zusje en ik hem om te vragen waarom hij ons niet had ingelicht. Dit gesprek liep uit de hand en we kregen weer ruzie. Nu heb ik voor mijzelf besloten dat ik hem niet meer wil zien.

Hiermee heb ik overlegd met verschillende mensen en ik ben van plan om mijn vader van het ouderlijk gezag af te zetten alleen ik weet niet hoe. Daarom wil ik graag weten: is er een manier om mijn vader van het ouderlijk gezag te zetten (ondanks ik minderjarig ben)??

Want als ik hem blijf zien dan maak ik mezelf kapot, ik durf ook niet met hem een echt gesprek aan te gaan omdat ik bang ben dat hij te boos word en dingen doet waar hij spijt van krijgt want mijn vader is nogal agressief en intimideert soms ook. Maar hij heeft mijn nog nooit aangeraakt of geslagen (dat dat duidelijk ishttp://forum.kindertelefoon.nl/images/smilies/tongue.png)

Dus nog een keer weet iemand hoe ik het ouderlijk gezag kan ontnemen van mijn vader??

~alvast bedankt!!

5 reacties

Badge +2
Hoi Priscilla,

Wat naar voor je dat het gesprek met je vader zo uit de hand is gelopen en wat goed dat je het hier al met verschillende mensen over gehad hebt. Je wil graag informatie hoe je ervoor kan zorgen dat je vader niet langer gezag over je heeft.
Dat is best een ingewikkelde vraag, waar ik in dit forum niet zomaar een antwoord op kan geven. Je kan hier wel over met ons bellen en chatten, maar je kan ook eens kijken op de website van de Kinder en Jongeren Rechtswinkel.

Ik wens je heel veel sterkte!

Ann!ek
(medewerker kindertelefoon)
Dankjewel Ann!ek!!

maar mijn vraag is ook: welke rechten heeft mijn vader en wat voor ophoud kan hij houden.?

Bijvoorbeeld: ik ben 17 als ik mijn diploma heb, als ik dan een vervolgopleiding kies en mijn vader gaat daar niet mee akkoord, wat gebeurt er dan?

~P.
Hoi Priscilla,

Ik begrijp dat je graag een antwoord op jouw vraag wil van De Kindertelefoon, maar het forum is niet bedoeld om directe vragen te stellen aan De Kindertelefoon. Als je vragen hebt over deze specifieke situatie, kun je chatten en bellen (0800-0432) met De Kindertelefoon.

Succes!
Groetjes,Patricia
Ik geloof dat je ouders tot je 18e alles over je te zeggen hebben, hoewel er iets is met vanaf je 16e en zwanger ofzo...
als het alleen om je vader gaat kun je kijken of je ervoor kunt zorgen dat alleen je moeder nog wat mag beslissen en je vader niet
Ja, ik had het uitgezocht.. maar omdat ik niet bij hem woon heb ik vaak alleen de toestemming van mijn moeder nodig.. gelukkig

Reageer

Cookiestatement

We gebruiken cookies om je bezoekerservaring te verbeteren en om analyses te kunnen maken van het forum. Ga je akkoord, of ga je door naar het forum, dan ga je akkoord met ons cookiebeleid.

Akkoord Cookie instellingen