Meer hulp Meldknop.nl Bel gratis en anoniem 0800 - 0432 of chat
13-18

Wat mogen vertrouwenspersonen wel/niet doorvertellen?

Heey,
Ik ben een meisje van 15 jaar, vroeger ben ik misbruikt door mijn 'broer' en vorig jaar ben ik daardoor in huilen uitgebarste in de klas.. toen werd ik meteen naar een vertrouwenspersoon gestuurd..
Die vertrouwenspersoon wilde weten wat er gebeurd was.. toen ik het verteld had kwam hij met het verhaal dat hij een melding moest maken bij de schoolleiding en dat hij het er met andere mensen over moest hebben en dat ik aangifte moest doen..
Dat klopt toch niet?? hij mocht het er toch niet zomaar over hebben met andere mensen.. ik heb daarna duidelijk aangegeven dat ik dat ook niet wilde. maar ik heb ook geen idee wat zijn rechten als vertrouwenspersoon zijn.??
Weet iemand dat mischien?

Xx

15 reacties

Ik heb niets kunnen vinden dat er echt iets in de wet is vastgelegd voor vertrouwenspersonen. Er zijn wel procedures voor verschillende situaties. tekst verwijderd , voldoet niet aan forumregels
Zover ik altijd wist hebben ze wel ergens een geheimhoudingsplicht. Dit houd in dat ze in principe niets mogen vertellen aan derde (dus de schoolleiding en andere mensen) zonder jou toestemming. Ze mogen je wel bij staan in dit proces. Maar als er niet iets in de wet staat. Dan sta je eigenlijk nog machteloos als je er iets tegen wilt doen? Maar eigenlijk moet er wel een geheimhoudingsplicht zijn voor vertrouwenspersonen, anders slaat het vertrouwen weer nergens op 😉
Jij beslist, jij bent de baas. Hij kan je (volgens mij) alleen maar adviseren, tenzij jij in een levensbedreigende situatie zit dan mag hij contact opnemen met autoriteiten. Dat is wat ik gehoord heb. (ik heb geen idee of het echt klopt, maar zo is t bij ons.)
Hij mag dat echt niet zomaar vertellen! Dat is schending van je privacy, die mensen zijn er om je hart te luchten en advies te geven. Niet om het recht in eigen hand te nemen!
Ik heb zelf ook een vertrouwenspersoon omdat het een tijd geleden niet lekker op school liep en ik thuis word mishandelt... Zij heeft mij uitgelegt dat ze alles vertrouwelijk moeten behandelen, dus niets mogen zeggen tegen anderen mensen behalve met jou toestemming! Dus wat die van jou doet mag NIET!!!
vertrouwingspersonene hebben net zoals de dokter een zwijgplicht. ze mogen dus niks doorvertellen alleen met jouw toestemming. hebben ze dat niet, mdan is het strafbaar.
Je hebt gewoon het recht om te zeggen dat je niet wilt dat erover gepraat wordt. Anders zou dat je privacy schenden en die vertrouwenspersoon heeft het waarschijnlijk goed met je voor, omdat hij (mogelijk) hulp wil inschakelen omdat jij dat zelf niet durft. Alleen het is natuurlijk niet goed dat hij erover praat terwijl jij duidelijk hebt aangeven dit niet te willen. Hij heeft een zwijgplicht net als bijvoorbeeld de huisarts dat ook heeft.
Vertrouwenspersonen hebben inprincipe een zwijgplicht, maar als ze vinden dat jij in gevaar bent moeten ze het wel melden... Wat als je 'broer' door bleef gaan?! Ik weet dat het raar klinkt, maar ik heb het aan mijn vertrouwenspersoon gevraagd... Ik wilde namelijk niet dat ze alles wat ik zei aan mijn ouders werd verteld...
Volgens mij mag hij/zij dat niet zeggen, behalve als er iets heel ergs gebeurd is. Ik denk dat hij bang was dat er nog iets zou gebeuren of dat je jezelf iets wil aandoen ofzo. Misschien moet je nog eens contact met hem opnemen?
Hij mag zoiets niet zomaar doorvertellen.
Dan zou je zelf zoiets ook nooit meer aan een vertrouwenspersoon vertellen ,, omdat je hem enit kan vertrouwen.
een vertroiwenspersoon mag nooit iets overleggen zonder jouw toestemming
behalven als je in een levensbedrijgende situatie zit
als hij/zij iets zegt verbreekt die zijn/haar eigen regels,en dat mag natuurlijk niet.

liefs
Nadia-xx
als dat gebeurt kan diegene zelfs ontslagen worden. het is namelijk schending van priverechten.
uhm... ik geloof dat un vertrouwens persoonm er alleen met jou over praat
zelf heb ik ook problemen en krijg ik nu ook psygische hulp
xxx
[QUOTE='I'Have'2'Be'Strong';12260]Heey,
Ik ben een meisje van 15 jaar, vroeger ben ik misbruikt door mijn 'broer' en vorig jaar ben ik daardoor in huilen uitgebarste in de klas.. toen werd ik meteen naar een vertrouwenspersoon gestuurd..
Die vertrouwenspersoon wilde weten wat er gebeurd was.. toen ik het verteld had kwam hij met het verhaal dat hij een melding moest maken bij de schoolleiding en dat hij het er met andere mensen over moest hebben en dat ik aangifte moest doen..
Dat klopt toch niet?? hij mocht het er toch niet zomaar over hebben met andere mensen.. ik heb daarna duidelijk aangegeven dat ik dat ook niet wilde. maar ik heb ook geen idee wat zijn rechten als vertrouwenspersoon zijn.??
Weet iemand dat mischien?

Xx[/quote]

Hij kan het niet alleen oplossen , Je ouders moeten het wel weten , Want ze komen er hoe dan ook achter, Als je toen niet moest huilen zou het hoe dan ook een andere keer komen , Het is misschien niet fijn om er met iemand over te praten maar het moet eruit, Groetjes x
Alles om jou te helpen
Badge +17
Volgens mij is dat niet echt vastgelegd. Maar wat je altijd moet blijven doen is als het over jezelf gaat, de baas zijn over jezelf zijn en zelf beslissen of je het wel of niet doet.

Reageer

Cookiestatement

We gebruiken cookies om je bezoekerservaring te verbeteren en om analyses te kunnen maken van het forum. Ga je akkoord, of ga je door naar het forum, dan ga je akkoord met ons cookiebeleid.

Akkoord Cookie instellingen