Wanneer mag je euthanasie plegen?


Reputatie 2
Badge +9
Heey,

Misschien een hele domme vraag en misschien ook wel een gekke/ rare vraag, Maar wanneer mag je euthanasie plegen?
Ik las dat het eigenlijk strafbaar is om het te doen, wat ik al heel raar vind, want je mag toch zelf wel bepalen wanneer je er uit stapt? Daarnaast vind ik het zelfs een goed plan als je er helemaal doorheen zit. Ik ga liever in bijzijn van me ouders dood, dan dat ik me ergens in het bos van het leven berooft. Ik zag van de week zo'n Australiër een man van 104 jaar die het leven niet meer zag zitten ( iedereen heeft het wel gelezen of gezien) Nou ja die man mocht niet in Australië euthanasie plegen dus ging die naar Zwitserland waarbij die in het bijzijn van z'n kleinkinderen is heen gegaan.. Dat is toch mooi? Vind ik wel tenminste.

Ik vroeg me ook af: Zit daar een leeftijd aan verbonden. Mag iedereen het doen? Of moet je zo tot zo oud zijn daarvoor?

Zoals ik al zei een vreemde vraag...

Gr: Mr.S

33 reacties

Reputatie 2
Badge +9
Heey,

Het wisselt inderdaad erg veel dag tot dag. Het gaat nu weer redelijk goed met mij. De gedachten zijn weer op de achtergrond en daar probeer ik ze nu ook te houden.

Juliet zou wel bellen, maar ze is nu op vakantie gegaan en het lijkt me niet zo slim idee om haar dan nu uit haar vakantiestemming te halen dus ik wacht wel totdat ze terug is. Ook al heb ik me vrij weinig verveeld deze week.

Het is goed dat er niks meer te vertellen is, en laten we hier inderdaad maar geen chat van maken.

Wel moet ik zeggen dat je me goed hebt geholpen deze week. Dankzij jou zijn de gedachtes weer op de achtergrond gegaan en heb je me een klein licht puntje laten zien in deze vreemde wereld! Daarvoor dus hartstikke BEDANKT!!

Fijne avond!

Gr: Mr.S
Hoi Mr.S,

...laten we hier inderdaad maar geen chat van maken.
Goed idee. Zal ik dan maar mijn resultaten delen die ik heb gevonden na een beetje speuren op het internet?

Je geeft zelf al aan dat er moet worden vastgesteld dat je ondraaglijk lijdt. Jij zegt dat dat niet zo is, dood gaan lijkt jou gewoon een betere optie dan blijven leven. Wat ik vooral lees, is dat het bij psychische aandoeningen heel erg lastig is om vast te stellen wanneer iemands situatie uitzichtloos is, wanneer iemand ondraaglijk lijdt en wanneer er ook geen behandelmogelijkheden zijn. Je kunt namelijk praktisch eeuwig blijven doorbehandelen bij depressie... Joepie.

Echter lees ik wel dat het gebeurt. Aan mensen met psychische aandoeningen wordt gemiddeld een paar keer per jaar euthanasie toegekend.

Jongeren die euthanasie willen door psychisch lijden, is helaas nog lastiger. Men vindt al snel dat hun leven ook niet voltooid is. Ze zijn jong en er kan nog van alles gebeuren.

Maar goed, je kan het altijd proberen. Je kan het gewoon aanvragen. Daarna zullen veel gesprekken volgen e.d. Dit proces kan wel héél lang duren. Er moet namelijk ook nog een 2e, onpartijdige arts komen kijken of het lijden echt ondraaglijk is. Beide artsen moeten het er mee eens zijn. En dat wordt dus erg lastig bij een jongere met een depressie.

Voor als je dit nog niet was tegengekomen:

De arts moet:
  1. ervan overtuigd zijn dat er sprake is van een vrijwillig en weloverwogen verzoek van de patiënt;
  2. ervan overtuigd zijn dat er sprake is van uitzichtloos en ondraaglijk lijden van de patiënt;
  3. de patiënt informeren over de situatie waarin deze zich bevindt en over diens vooruitzichten;
  4. met de patiënt tot de overtuiging komen dat er voor de situatie waarin deze zich bevindt geen redelijke andere oplossing is;
  5. en minste één andere, onafhankelijke arts raadplegen, die de patiënt ziet en schriftelijk zijn oordeel geeft over de zorgvuldigheidseisen, bedoeld in de onderdelen 1 tot en met 4;
  6. de levensbeëindiging of hulp bij zelfdoding op medisch zorgvuldige wijze uitvoeren.

https://www.nvve.nl/wat-euthanasie/zorgvuldige-uitvoering

Het lijkt me lastig daar bij Mediant dat ze je niet echt lijken te begrijpen. Je mag niet naar de gesloten kant, maar deze open richting lijkt jou ook niet te helpen. Toch willen ze graag dat je wordt opgenomen, lees ik in andere topics. Dat vind ik wel merkwaardig. Als je het gevoel hebt dat hun zorg niet werkt of niet voldoende is, dan kun je dat gewoon ergens aangeven, zodat je daar weg kan. Ik weet alleen niet hoe erg je het daar vindt.

Gr. Pin
Ugh, wederom gezellig een fout met het opnieuw opslaan van mijn bericht.

Hier is dan de kopie:

Hoi Mr.S,

...laten we hier inderdaad maar geen chat van maken.
Goed idee. Zal ik dan maar mijn resultaten delen die ik heb gevonden na een beetje speuren op het internet?

Je geeft zelf al aan dat er moet worden vastgesteld dat je ondraaglijk lijdt. Jij zegt dat dat niet zo is, dood gaan lijkt jou gewoon een betere optie dan blijven leven. Wat ik vooral lees, is dat het bij psychische aandoeningen heel erg lastig is om vast te stellen wanneer iemands situatie uitzichtloos is, wanneer iemand ondraaglijk lijdt en wanneer er ook geen behandelmogelijkheden zijn. Je kunt namelijk praktisch eeuwig blijven doorbehandelen bij depressie... Joepie.

Echter lees ik wel dat het gebeurt. Aan mensen met psychische aandoeningen wordt gemiddeld een paar keer per jaar euthanasie toegekend.

Jongeren die euthanasie willen door psychisch lijden, is helaas nog lastiger. Men vindt al snel dat hun leven ook niet voltooid is. Ze zijn jong en er kan nog van alles gebeuren.

Maar goed, je kan het altijd proberen. Je kan het gewoon aanvragen. Daarna zullen veel gesprekken volgen e.d. Dit proces kan wel héél lang duren. Er moet namelijk ook nog een 2e, onpartijdige arts komen kijken of het lijden echt ondraaglijk is. Beide artsen moeten het er mee eens zijn. En dat wordt dus erg lastig bij een jongere met een depressie.

Voor als je dit nog niet was tegengekomen:

De arts moet:
  1. ervan overtuigd zijn dat er sprake is van een vrijwillig en weloverwogen verzoek van de patiënt;
  2. ervan overtuigd zijn dat er sprake is van uitzichtloos en ondraaglijk lijden van de patiënt;
  3. de patiënt informeren over de situatie waarin deze zich bevindt en over diens vooruitzichten;
  4. met de patiënt tot de overtuiging komen dat er voor de situatie waarin deze zich bevindt geen redelijke andere oplossing is;
  5. en minste één andere, onafhankelijke arts raadplegen, die de patiënt ziet en schriftelijk zijn oordeel geeft over de zorgvuldigheidseisen, bedoeld in de onderdelen 1 tot en met 4;
  6. de levensbeëindiging of hulp bij zelfdoding op medisch zorgvuldige wijze uitvoeren.

https://www.nvve.nl/wat-euthanasie/zorgvuldige-uitvoering

Het lijkt me lastig daar bij Mediant dat ze je niet echt lijken te begrijpen. Je mag niet naar de gesloten kant, maar deze open richting lijkt jou ook niet te helpen. Toch willen ze graag dat je wordt opgenomen, lees ik in andere topics. Dat vind ik wel merkwaardig. Als je het gevoel hebt dat hun zorg niet werkt of niet voldoende is, dan kun je dat gewoon ergens aangeven, zodat je daar weg kan. Ik weet alleen niet hoe erg je het daar vindt.

Gr. Pin
Reputatie 2
Badge +9
Heey,

Bedankt voor de extra informatie over euthanasie. Het versterkt nu vooral het gene dat dit ook niet de juiste oplossing is en dat is goed! Ik heb vandaag een gesprek gehad met mijn hoofdbegeleider van Mediant en met arts, psycholoog, en therapeut en we zijn erover eens dat het allemaal niet erg opschiet. Heb ze ook even goed verteld dat ik vond at er niks werd gedaan en dat we nu na 4 maanden tijd nog niks hebben opgelost. Dus hebben we voor nu afgesproken dat er vanaf morgen het onderzoek eindelijk gaat beginnen. Om 10.30 een gesprek met Bianca ( psycholoog) en dan om 13.00 een gesprek met Ellen ( Arts) en laten we dan eindelijk is gaan beginnen met de onderzoeken. En hopelijk kunnen we over een paar weken/ maanden vertellen wat ik nu echt hebt!

Gr:Mr.S
Hoi,

Top dat euthanasie dus meer en meer geen optie wordt! Dat is wel mooi. (Als dat betekent dat dood in het algemeen ook minder een optie wordt, dan is het helemaal goed!)

Nu al? Die onderzoeken. Daar komen ze wat mij betreft wel een beetje laat mee. Ik ben altijd gewend eerst een hele bups onderzoeken te krijgen (ook al heb je die ergens anders al gehad :/) en dan pas een behandeling, maar bij Mediant is die aanpak blijkbaar anders. Ach ja, beter laat dan nooit niet waar? Ik hoop dat dat je wat goeds kan opleveren waar je verder mee kunt.

Succes vandaag met het onderzoek!
Gr. Pin
Hoe gaat het nu?
Eerlijk gezegd weet ik het niet zeker meer. Ik heb het wel ooit gelezen. Er stond volgens mij dat je vanaf je 11e euthanasie aan mag vragen.

Over het algemeen wordt het echter voornamelijk bij ouderen uitgevoerd die door een chronische ziekte/aandoening uitzichtloos leiden zonder andere oplossing. Zelfs dan kan het zijn dat je geweigerd word.
Eerlijk gezegd weet ik het niet zeker meer. Ik heb het wel ooit gelezen. Er stond volgens mij dat je vanaf je 11e euthanasie aan mag vragen.

Over het algemeen wordt het echter voornamelijk bij ouderen uitgevoerd die door een chronische ziekte/aandoening uitzichtloos leiden zonder andere oplossing. Zelfs dan kan het zijn dat je geweigerd word.

Precies, ook mensen met geestelijk ondraagbare pijn/ziektes hebben zoals mensen met ptsd hebben recht op euthanasie indien zij enkele jaren behandeling hebben ondergaan maar hier geen tot weinig vooruitgang hebben geboekt.

Reageer