Wanneer mag je euthanasie plegen?


Reputatie 2
Badge +9
Heey,

Misschien een hele domme vraag en misschien ook wel een gekke/ rare vraag, Maar wanneer mag je euthanasie plegen?
Ik las dat het eigenlijk strafbaar is om het te doen, wat ik al heel raar vind, want je mag toch zelf wel bepalen wanneer je er uit stapt? Daarnaast vind ik het zelfs een goed plan als je er helemaal doorheen zit. Ik ga liever in bijzijn van me ouders dood, dan dat ik me ergens in het bos van het leven berooft. Ik zag van de week zo'n Australiër een man van 104 jaar die het leven niet meer zag zitten ( iedereen heeft het wel gelezen of gezien) Nou ja die man mocht niet in Australië euthanasie plegen dus ging die naar Zwitserland waarbij die in het bijzijn van z'n kleinkinderen is heen gegaan.. Dat is toch mooi? Vind ik wel tenminste.

Ik vroeg me ook af: Zit daar een leeftijd aan verbonden. Mag iedereen het doen? Of moet je zo tot zo oud zijn daarvoor?

Zoals ik al zei een vreemde vraag...

Gr: Mr.S

33 reacties

Hey
Ik ben eigenlijk vooral benieuwd waarom je dit wil weten. Ben je zelf van plan on euthanasie te plegen? Of ben je er gewoon benieuwd naar?
Om je vraag te beantwoorden, iemand helpen bij 'zelfdoding' is verboden. Daar is 1 uitzondering op. Als iemand erg lijdt en er geen uitweg is mag een arts onder voorwaarden euthanasie helpen plegen. Dat is meestal bij oude mensen.
Jonah
Reputatie 2
Badge +9
Als het had gekund dan had ik graag euthanasie gepleegd. Lijkt me zoveel mooier dan ergens afgelegen me van het leven te beroven.. Maarja ik heb geen ernstige ziekte ik lijd niet en er is volgens anderen een uitweg dus helaas..

En ik was een beetje nieuwsgierig geworden na het bericht van die Australiër.

Gr: Mr.S
Nou als ik dan toch dood ga, dan wel een beetje spectaculair. Dan wordt ik na mijn dood beroemd, ook goed.
Reputatie 2
Badge +9
Beroemd? In de krant staan met.... Heeft suicide gepleegd? Of in Rijs.. Bos is een jongen van 17 jaar gevonden.. Niet bepaald een leuk iets om beroemd mee te worden genoemd, maar dat lijkt mij.

Gr: Mr.S

P. S. Als je geen suicidale gedachten hebt zou dood wellicht misschien anders spectaculair zijn.
"Zit daar een leeftijd aan verbonden."
Nee, maar meestal hebben erg jonge kinderen dan onverdraagbare pijn.

" Mag iedereen het doen?"
Als het goed is mogen de meeste artsen dat, maar waarschijnlijk is er een speciaal persoon nodig voor de middel enzo.
Voor de persoon zelf:
Ondragelijk leed, dus fysiek of mentaal volstaat.
Dan gaan ze wel een vragenlijst af, maar het leukste is dat je het aanvraagformulier voor de huisarts kunt downlaoden....


"Ik las dat het eigenlijk strafbaar is om het te doen, wat ik al heel raar vind, want je mag toch zelf wel bepalen wanneer je er uit stapt?"
Er zijn betere verhalen:
Als ik mij het goed herinner was het tot een tijd geleden in G.B. verboden om zelfmoord te plegen.
Ironisch genoeg kon daar de doodstraf op staan.
Maarja, met tijd vervagen de details, dus neem het niet direct als waar aan.
Reputatie 2
Badge +9
Heey @Menspersoon,

Dat is dus ook het jammere eraan. Ik heb geen ondraaglijke leed zowel fysiek als mentaal niet. Het is gewoon dat ik geen andere oplossing zie en dat mij dan zoiets beter lijkt dan een suïcidale poging overwegen.

Misschien doen ze dat ook wel extra zodat niet iedereen zomaar een einde er aan maakt als ze get niet meer zien zitten.

Ach ja er zullen nog wel betere momenten komen hoop ik.

Gr: Mr.S
"Het is gewoon dat ik geen andere oplossing zie "
Volgens mij kan het daarmee ook, alleen dat moet je even nakijken.
Het is inderdaad altijd nog beter dan jezelf van kant proberen te maken met bvb pijnstillers.
Reputatie 2
Badge +9
Heey,

Ik kan daar zo wel is naar gaan kijken. Misschien kan het dan ook zo. Moet het dan nog wel voorleggen bij me ouders. Die zullen er waarschijnlijk niet zo happy mee zijn. Ik kijk wel hoe ik het beste kan aanpakken.

Volgensmij moet je dus sws eerst praten met je huisarts.

Gr: Mr.S
"Het is gewoon dat ik geen andere oplossing zie "
Is er niemand die jou daarmee helpt?
Of kan helpen?

Met mijn advies kom je namelijk niet extreem ver, vrees ik.
Als ik sommige van mijn eigen problemen niet aankan, waarom die van een ander?
Reputatie 2
Badge +9
Heey,

Ik heb wel hulp van een psycholoog, 2 therapeuten, en 2/3 artsen. Alleen ik zie geen oplossing met hun. En ik vraag me ook af of ik wel een andere oplossing wil zien.

Wat bedoel je met:'' Als ik sommige van mijn problemen niet aankan, waarom die van een ander?

Gr: Mr.S
"En ik vraag me ook af of ik wel een andere oplossing wil zien. "
Misschien zijn er experimentele behandelingen of dergelijke trials waar je aan deel zou kunnen nemen, desnoods help je dan anderen.
De weg vanaf euthanasie loopt namelijk een beetje dood.... letterlijk....

"Als ik sommige van mijn problemen niet aankan, waarom die van een ander"
Dat is misschien iets voor een ander topic, zodat het hier overzichtelijk blijft, maar op zich kan het als een beetje hypocriet worden gezien wanneer niet eens je eigen problemen kunt oplossen, maar wel die van een ander of een poging doet daartoe.
Reputatie 2
Badge +9
Heey,

Ik weet gelukkig zelf ook wel wat euthanasie betekent. En ik weet dat het einde dood is. Logisch.

2. Waarom help ik mensen die het zelfde hebben als ik? Omdat ik andere mensen wel een goed leven en een goede toekomst gunt. Het forum is toch juist ervoor dat je mensen kan helpen? Dat doe ik dus ook.
Of wil je zeggen dat ik andere mensen met suïcidale gedachten niet mag (kan) helpen? En sorry als ik dan een hypocriet ben in sommigen mensen hun ogen, maar ik bedoel het gewoon goed hoor!

Daarnaast is het volgensmij niet vreemd dat ik andere mensen helpt met het zelfde probleem, dat doen andere forum gebruikers hier ook.

Gr: Mr.S
Eww, daar ging iets fout...

Het was min of meer een reflectie op mijzelf, niet op jou.
Het zou niet redelijk zijn van mij om anderen te bekrititseren als zij niets verkeerd doen.
Een beetje onlogisch om dat te doen, maar het was niet als opmerking richting jou bedoeld.
Reputatie 2
Badge +9
Ooh okee.

Ik zou jou geen hypocriet willen noemen hoor. Ik vind jouw reacties altijd fantastisch en soms kan ik er zelfs wel om lachen?.

En echte problemen lees ik niet van jouw, bij je topics. Dus ik weet eigenlijk ook niet of jij überhaupt problemen hebt.

Maar oké laten we niet off topic gaan zoals je al zei.

Gr: Mr.S
"Ik vind jouw reacties altijd fantastisch en soms kan ik er zelfs wel om lachen?."
Nouja, dat kan zeker geen kwaad.
Misschien vormen ze wel een redelijke therapie.

Meer voor mijn informatie dan iets anders:
Welke behandelingen en medicijnen heb je al gekregen?

Mocht het zo ver komen, nu ik jouw handtekening weer eens lees, wat is het dan dat jij achter wilt laten dat blijft bestaan?
Reputatie 2
Badge +9
Heey,

Ik zit nu nog in een soort beginfase. We doen onderzoeken (testjes) om te kijken wat ik nu precies heb. Of het een vorm van autisme is of een vorm van schizofrenie wat andere forumgebruikers al is zeiden op 1 van me eerste topics.

Daarnaast heb ik elke week een gesprek met een psycholoog en 2 artsen. Meestal hebben we het dan over hoe ik me voel en of ik al een plan (suicide) heb gemaakt. En als dat zo is dan gaan we samen kijken naar het plan en ja.

Ik weet niet of ik me exacte medicatie mag delen( staat niks in regels) maar ik kan je wel het doel van de medicatie geven.

Ik slik 6mg van Res* per dag. Voor de rust in me hoofd zou ik maar zeggen en zodat de gedachtes minder zijn.

En ik mag als het nodig is een soort pilletje slikken waardoor je heel rustig wordt in je hoofd. Geeft een beetje een down gevoel.

En een slaapmiddel om zover als het kan te kunnen slapen. Want ik slaap op een dag nog maar 3/4 uurtjes. En door de medicatie zou dat iets meer kunnen worden. (5-7u).

En ik heb vaak nagedacht van wat laat ik achter als ik dood ben? En ik denk (nu ook) dat het gewoon de gedachten zijn van wie ik vroeger voor deze periode was.

Een vrolijke jongen met heel veel humor, iemand die zich niet snel om ver laat lopen, een heel eigenwijs maar wel in positieve zin iemand, iemand die je op vrolijkt als jij je depri voelt, een lief en rustig iemand. Zoiets denk ik.

Maar hoe het daadwerkelijk is:
Een leugenaar, een lafaard, een watje, een opgeven, iemand die doet alsof die heel wat is, maar niks is, een luiaard, iemand met vreselijke smaak van muziek ?.

Misschien lijkt het alsof ik dit allemaal opschrijf zonder enige vorm van emotie, maar ik voel het zeker wel en ook ik weet dat ik me ouders iets vreselijks aandoet. En ik voel dat ook wel, maar het gevoel van gaan is zo veel zwaarder geworden dan blijven leven.

En ik weet dat me ouders op een dag, vroeg of laat dit allemaal terug lezen en dat ze erachter komen dat ik gewoon geen andere oplossing zag.

Ik stop maar met typen anders word dit een verhaal van 5 pagina's.

Gr: Mr.S
" is of een vorm van schizofrenie wat andere forumgebruikers al is zeiden op 1 van me eerste topics. "
Ja, sorry daarvoor.
Een paar dingen gecombineerd met die discussiepunten zorgden voor niet al te beste reacties van mij.

"Ik zit nu nog in een soort beginfase."
Het kan dus nog alle kanten op, dus ook kan het beter worden.

"maar ik kan je wel het doel van de medicatie geven. "
Nouja, het is goedkoper om high te worden van wiet, zeker als je land de drugsproducent van Europa en de wereld is, en jezelf ermee van kant maken kan niet echt, dus ik denk niet dat men er iets tegen heeft.

" En door de medicatie zou dat iets meer kunnen worden. "
Dat is goed om te horen.
Wat doe je als je niet slaapt?
Of is niets beperkt door jouw situatie en volg je gewoon lessen e.d.?
Of hobby's.
(Dit is misschien nog een punt , maar het klinkt wss off-topic)

"En ik denk (nu ook) dat het gewoon de gedachten zijn van wie ik vroeger voor deze periode was."
Ik kan mij voorstellen dat jij daar tevreden mee kan zijn, maar probeer eerst zo te worden dat jij weer wenst dat mensen jou op die manier herinneren.

"Een leugenaar, een lafaard, een watje, een opgeven, iemand die doet alsof die heel wat is, maar niks is, een luiaard, iemand met vreselijke smaak van muziek ?."
Dat maakt niets uit.
Ik zou ook niet weten hoe jij mij ziet, of liever gezegd MensPersoon ziet.
Hier probeer ik en kan ik beter zijn en zijn slechte eigenschappen mogelijk minder goed zichtbaar, maar wie ik werkelijk ben....
Natuurlijk delen we, om zo maar mijzelf en mijn account als verschillende mensen te zien, eigenschappen, maar waar stoppen de overeenkomsten?
Jij bent niet de enige die zo denkt en , niet omdat ik het vindt , maar vanwege anderen, ook jij bent niet de enige die het dan fout heeft.

"Ik stop maar met typen anders word dit een verhaal van 5 pagina's. "
Als het jou helpt om jouw verhaal te delen, dan lees ik het graag.
En natuurlijk reageer ik.
Reputatie 2
Badge +9
Heey,

This al een paar dagen geleden, maar beter wat later dan nooit toch?

Het zal wel weer beter worden zoals je zei. Dat zou nu helemaal wel moeten, want ik zit weer opgenomen bij Mediant. Ook al heb ik nu momenteel niet het idee of ik überhaupt wel beter wil worden.

En dan zitten ze ook nog is te denken of ik hier op de open afdeling hoor of dat ik toch beter naar de gesloten kan. Van mij mag die gesloten afdeling wel. Het is daar zoveel beter dan hier.

Als ik niet kan slapen dat luister ik vaak muziek of ik kijk op Netflix. Of ik kom online op de Kindertelefoon en kijk of ik mensen kan helpen.

Mijn hobby's zijn voornamelijk gamen en gamen. En voor de rest weet ik eigenlijk niet wat voor andere hobby's ik heb.

Ik doe maar is een beetje rustig aan. En hou me bezig met me gedachten en dan krijg ik morgen of vanavond hopelijk nog te horen of ik op de open of gesloten afdeling komt.

Fijn weekend!

Gr: Mr. S
" Van mij mag die gesloten afdeling wel. Het is daar zoveel beter dan hier. "
Zou die wens van jou invloed hebben?
En heb jij die gedeeld?

"Of ik kom online op de Kindertelefoon en kijk of ik mensen kan helpen. "
Dat is in ieder geval een tijdbesteding waar ook anderen van profiteren.
Reputatie 2
Badge +9
Heey,

Nou ja ik ga morgen is met Ellen (Arts) praten of ik ook naar die gesloten afdeling kan. Het gaat dit weekend niet helemaal goed. doe verschillende pogingen. - deze tekst is aangepast door de Kindertelefoon -Tot heden is het nog niet gelukt, maar extra begeleiding zal wel heel fijn zijn. En dat heb je niet hier op de openafdeling. Hier ben je helemaal op jezelf en letten ze eigenlijk totaal niet op je. En op de gesloten afdeling is het en gezelliger qua mensen, en qua verpleging heb je net wat meer steun.
Nu laten ze me vooral veel zitten in de woonkamer, omdat ze zeggen dat het hier veel gezelliger is. Nou ik zit hier vanaf 19.00 en er is nog geen hond of mens de woonkamer in gelopen haha:D. Alsof ik iedereen afschrikt.:8

Of dan stellen ze de vraag:'' Ben jij wel veilig hier voor jezelf?'' En dan zeg ik nee denk het niet, en dan zeggen ze oké ga maar even zitten of hier krijg je een lorenzepam voor de angst? Ik denk :'' KEREL WAT MOET IK IN HEMELSNAAM MET DIE OPMERKING???". EN WAT MOET IK MET DIE PIL ALS IK NIET EENS ANGSTIG BEN??

Soms denk ik wel van bergrijpen me ze me niet ofso? Ik wil graag naar een andere afdeling eentje waar ik meer steun kan krijgen, maar zij denken van nee heb je niet nodig.

Ach ja, laat ik de zondag avond maar niet verpesten.

Gr: Mr.S
"Nou ja ik ga morgen is met Ellen (Arts) praten of ik ook naar die gesloten afdeling kan. "
Dat is goed om te horen.
Ik ben benieuwd hoe dat afloopt.

"doe verschillende pogingen ( Wasbak, plastic zak, touwtjes)"
Als in zelfmoord?
"niet helemaal goed."
Als dat het geval is, dan klopt dat wel....

Als jij het niet erg vindt, dan vind ik jouw overlijden niet zo'n prettige gedachte.
Zeker niet, nu het wat beter zou kunnen gaan vanwege de overplaatsing.
Reputatie 2
Badge +9
Heey,

- Deze tekst is aangepast door de Kindertelefoon -

Ik ben denk ik nu mentaal helemaal van de wereld ik zie niks positiefs of nou ja ik weet dat er een uitweg is (een andere).

Ik ga hopen dat ik naar de gesloten afdeling kan/ mag.

Ik laat het je morgen wel weten!

Gr:Mr. S
"- Deze tekst is aangepast door de Kindertelefoon -"
Die quote zelf is niet aangepast, maar de originele teksten wel.
Gelukkig werkt mijn geheugen prima.....
Enigzins jammer dat mijn vraag met een "ja" te beantwoorden was.

Hopelijk blijft dat de laatste reactie die aangepast wordt, maar niet jouw laatste reactie.
Reputatie 2
Badge +9
Heey,

Ja heb het gezien dat het aangepast is. Ook wel logisch omdat ik een paar dingen noemde die niet echt oké zijn.

Ik ben helaas niet naar de gesloten afdeling gestuurd omdat ze dat niet nodig leken te vinden. Daarnaast heb ik weer vrijheden gekregen die best wel oké zijn. Zo mag ik weer naar de stad. Dat is aan de ene kant wel mooi, aan de andere kant niet zo mooi voor hun.

Nou ja zolang de gedachten op de achtergrond zijn of in iedergeval niet heel luid zal er wel niks kunnen gebeuren en anders merken ze vanzelf wel dat ik er vandoor ben.

Morgen gaat Juliet bellen met de keuken of ik daar de komende tijd in kan werken. En dan begin juli kan ik weer gaan werken bij de supermarkt. En later maar is kijken wat voor soort winkel wij worden. Ook al hoop ik een Coop.

Gr:Mr. S

P. S. Dit wordt zeker niet me laatste bericht.
Hoe gaat het nu?
Het lijkt namelijk redelijk van dag tot dag te wisselen.

"Morgen gaat Juliet bellen met de keuken of ik daar de komende tijd in kan werken."
En ?


Ik heb eigenlijk niet meer te zeggen, wat juist goed is.
Tenzij jij nog iets te delen hebt natuurlijk.
Het moet namelijk geen chat worden.

Reageer