Vraag

Waarom wordt je geslacht geregistreert?


Reputatie 3
Badge +4

Waarom staat je geslacht ( jongen/meisje) op je id kaart?

En waarom  wordt er op sommige formulieren naar gevraagd en moet je dat invullen?

Ik hou dit het liefst voor mij zelf, ik heb laatst nog het hokje op een formulier niet ingevuld ( express ) maar kreeg het formulier als nog weer terug met de opmerking dat ik dat had vergeten in te vullen en ik het alsnog in moest vullen.

Waarom wil men dit toch graag weten?

Het maakt toch niets uit of je nu een vagina of een piemel hebt iedereen is toch gelijk?


19 reacties

Het doel van een identiteitsbewijs is om je beknopt te omschrijven. Hoe je het went of keert, geslacht is daarvoor heel belangrijk.

En inderdaad iedereen is gelijk, maar niet hetzelfde.

 

Hetzelfde kan je vragen voor de leeftijd of geboorteplaats. 

Hallo sproetje :)

Misschien omdat ze willen weten of hun '’hem/hij'’ of '’haar/zij'’ moeten zeggen. Dat jij je niet beledigd voelt straks als ze iets anders zeggen.

-TheMightySlayer <3

Een identiteitsbewijs bestaat zodat je te identificeren bent. 

 

Geslacht is daar nou eenmaal belangrijk voor.

 

Er is een groot verschil tussen geslacht en gender.

 

Een X op een passpoort moet ook sowieso alleen zijn voor intersex mensen, want het gaat om GESLACHT.

Hey, 

Ja raar inderdaad. Ik weet wel dat het in Nederland mogelijk is om een X op je paspoort te krijgen ipv M/V, dus dat is al iets positiefs maar dat is wel een hoop gedoe. Makkelijker zou zijn om geslacht gewoon weg te halen want het boeit echt niet.

@Gastgebruiker leeftijd moet erop staan om te weten of iemand bijvoorbeeld mag drinken etc. Geboorteplaats moet geloof ik omdat je bij die gemeente informatie over de persoon kan opvragen ofzo. Geslacht is op geen enkel niveau relevant voor het identificeren van personen, de politie gaat echt niet vragen je geslachtsdeel te laten zien als ze je willen identificeren.

Vind het iig niet nodig dat de overheid mijn geslacht weet, verwacht dat het over een aantal jaren ook niet meer zo zal zijn.

 

Reputatie 3
Badge +4

Heb het ook gelezen en ben daar ook super blij mee!

Vanaf 2024 zal geslachtbenoeming/registratie alleen nodig zijn voor biologische kwesties: als je in het ziekenhuis ligt bijvoorbeeld. En inderdaad op je paspoort zolang er niks is de EU veranderd, wat waarschijnlijk nog langer zal duren.

En inderdaad iedereen is gelijk, maar niet hetzelfde.

Precies dit. Daarom zal ik later SGP stemmen

Helaas leven we in een wereld van hokjes en blijkbaar moet gender ook hierin worden geplaatst

Ik ben helemaal met je eens . Het maakt helemaal niks uit . Ik vind het soms ook een onzin

En inderdaad iedereen is gelijk, maar niet hetzelfde.

Precies dit. Daarom zal ik later SGP stemmen

Ik ga later geen SGP stemmen. Ik ben inmiddels atheïst en bezig met mijn eigen partij.

Reputatie 6
Badge +7

Waarom staat je geslacht ( jongen/meisje) op je id kaart?

En waarom  wordt er op sommige formulieren naar gevraagd en moet je dat invullen?

Ik hou dit het liefst voor mij zelf, ik heb laatst nog het hokje op een formulier niet ingevuld ( express ) maar kreeg het formulier als nog weer terug met de opmerking dat ik dat had vergeten in te vullen en ik het alsnog in moest vullen.

Waarom wil men dit toch graag weten?

Het maakt toch niets uit of je nu een vagina of een piemel hebt iedereen is toch gelijk?

 

Ik denk dat het een ontzettend goede vraag is.

Waarom stel je hem niet aan de organisatie die jou dat formulier stuurt?  Want volgens de nieuwe AVG wet mogen ze alleen gegevens verzamelen die ze nodig hebben. Waarom moeten zij weten wat er in jouw broek zit - dat is een hele goede vraag.

 

 

Vanaf 2024 zal geslachtbenoeming/registratie alleen nodig zijn voor biologische kwesties: als je in het ziekenhuis ligt bijvoorbeeld. En inderdaad op je paspoort zolang er niks is de EU veranderd, wat waarschijnlijk nog langer zal duren.

Ja dat dacht ik al voor als je bijvoorbeeld in het ziekenhuis ligt en je hebt een middel nodig dat slecht is voor mannen of vrouwen ofzo. 

Reputatie 2
Badge +3

Ik ben zelf transmeisje en vind dit ook een heel moeilijk onderwerp. ik ben het helemaal met je eens en vind dat je het gewoon voor jezelf mag houden, maar voor de verzekering moeten oficiele dingen gedaan worden

 

Hallo Geennaam5 :)

Gewoon eronder schrijven '’Geen geslacht'’ ofzo.

-TheMightySlayer <3

Reputatie 3
Badge +4

Hier wordt geschreven dat je ook aangemerkt kan worden met een X wat betekent dat je geslachts neutraal bent, zover ik het begrijp hoe kan je dat veranderen?

Heyy,

Ik denk dat je het pas kan veranderen naar een X als je een nieuwe id kaart of paspoort aanvraagt. Alleen dat kan niet zomaar als die nog niet is verlopen, want dat levert weer een hoop gedoe op. Ik denk dat je dus nog even moet wachten tot je een nieuwe id krijgt. En op andere forumlieren zou ik het zelf aangeven.

Groetjes

Simply Me

Heyy,

Ik lees net dat de minister heeft besloten dat het geslacht niet meer op de ID kaart hoeft te staan (wel op paspoort helaas vanwege europese wetgeving) dus ik dacht ik deel het hier even.

https://nos.nl/artikel/2339485-geslacht-verdwijnt-van-identiteitskaarten.html

Supergoed nieuws natuurlijk!! Ben erg blij.

@sproetje Ik vind dat ook. Waarom is het nodig om dat te weten, het zou niks moeten uit maken. Ook op een ID want het gaat om de foto en zo, en niet wat er daar beneden is.

Reageer